Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Ik ga dit topic met zeer veel interesse volgen! een veelzijdige uitleesunit op de plek van de originele boordcomputer lijkt me super handig

Dacht spontaan ook even aan de matrix display die links onderin het dash zit van de V70N. Ik heb hier nog zo'n unit liggen en maar eens opengeschroefd:

maar deze lijkt wel veel te groot om op de oorspronkelijke plek (850/V70) in te bouwen ( 8cm x 3.8cm x 1cm) + zal aansturen ook niet zo simpel zijn

razorx

Zekerheidshalve heb ik nog een wat kleiner display besteld.

Sorry voor alle twijfel en de topic vervuiling door mij. ;)

Ik hink op nog een andere gedachte:
Eén blindpaneeltje per één of twee meters. Hier komt dan een OLED display in.
Deze displays zijn op postzegelformaat tegen zinnige prijzen te verkrijgen.

Op mijn R met Vialle heb ik één blind paneeltje vrij. Als ik de Tracs schakelaar weggooi, twee.

Wederom hardop denkend maar zo al babbelende komt er wel orde en idee.

Ik denk aan zo iets (Niet per se die, maar ter indicatie):
http://nl.farnell.com/densitron/dd-9664fc-2a/display-oled-rgb-96x64/dp/1498841

jeroen74

Zijn leuke displaytjes, heb er zelf ook mee gespeeld. Alleen achterlijk lastig te solderen, omdat je de folie op de PCB moet solderen (geen connector!). Gelukkig zijn er ook PCBtjes met zo'n display erop gemonteerd.

edit:

razorx

Ghe ghe: Die 42 als antwoord.  ;D
http://en.wikipedia.org/wiki/Phrases_from_The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy#Answer_to_the_Ultimate_Question_of_Life.2C_the_Universe.2C_and_Everything_.2842.29

Heerlijk boek!

-edit- Als het uiteindelijk zo'n OLED wordt, komt er een bijbehorend connectortje bij.
Genoeg ideeën om te spelen in ieder geval!

jeroen74

Ik heb dat boek overigens nooit (helemaal) gelezen ;D

Wel uitkijken met die OLED displaytjes... als je de serieele modus gebruikt is er geen mogelijkheid om het display-RAM terug te lezen. Lastig als je lijntjes wil tekenen of tekst op elke willekeurige verticale positie wil schrijven. Is geen specifiek OLED probleem, veel moderne LCD controllers kunnen het ook niet.

Op ebay vind je overigens genoeg printjes uit China met zo'n OLED displaytje er op voor vrij weinig.

razorx

Goedenavond!

Het ontwikkelsetje waarmee ik veel sneller leuke zaken voor onze roffels kan ontwikkelen en testen is binnen. Zoals dat gaat als je ergens om staat te trappelen is er geen tijd om fatsoenlijk te eten, is ieder woord van je lieverd je te veel. Ik wilde meteen aan de slag.

Een ontwikkelsetje is een hoop elektronica, die het mogelijk maakt zoveel mogelijk toekomstige ideeën te kunnen testen alvorens je een vele male kleiner gestript definitief exemplaar maakt. Zo een "developers kit" heeft alles in huis, ook wat je misschien niet meteen nodig hebt. Vandaar de afmetingen.

Direct na het eten de boel getest. Up and running:

Ik zal proberen het leuke van zo'n setje in niet al te technische termen uit te leggen.
-ICP. Een ander woord voor In Circuit Programming.
Je kan het chipje programmeren terwijl hij aangesloten is op dit mooie experimenteer bordje. Je hoeft het er dus niet eerst uit te halen en in een "programmer", rechts onder los, te steken om te programmeren.

Met een goede opzet van het eindproduct dat slechts enkele centimeters groot is, kan ik de turbodruk meter, of wat dan ook, aanpassen zonder de chip los te halen. PC er aan, herprogrammeren en klaar! Niet uniek, maar leuk om de mogelijkheden te vertellen.

-ICD, een ander woord voor In Circuit Debugging. In het Nederlands, fouten in de echte situatie vinden en oplossen.
Programmeurs zijn mensen en maken fouten. Het is dan fijn als je de processor stapje voor stapje het programma kan laten doorlopen om de berekeningen in het echt te kunnen controleren. Het zit allemaal wat complexer maar wat ik zeg geeft een indruk.

Deze twee functies die het leven van een ontwikkelaar prettig maken worden verwezenlijkt door het zwarte kastje links boven, die het programmeer en debugging werk doet, in samenwerking met de grote printplaat.

Al met al geeft me dit een ideale basis om leuke elektronische dingetjes te maken voor onze roffels.
Nog even een plaatje met een ander display:

Ik heb even geen moeite gedaan voor de display lay-out. Er komen nog een heleboel verschillende schermpjes binnen. Het gaat mij er nu om makkelijk en flexibel te kunnen testen. Daarna pas naar het eindproduct.

Voor de elektronici kan ik melden dat die QL200 developer kit een goed product is, maar dat je ook merkt dat er sprake is van een Aziatische copycat methode.
Naäpen, maar de details niet snappen. Ontkoppelcondensatoren ontbreken massaal op dit verder prachtige ontwikkelbordje. Gaat goedkomen, maar geeft nog steeds aan waarom er een prijs en kwaliteitsverschil tussen producten van deze twee werelden is.

Anyway, ik heb hier een ontzettende lol in en hoop dat er wat moois van komt!

Vrolijke groet,

Yits.

-edit- Dit geeft me een leuke vrijheid om te ontwerpen.

Broabander

Het kan aan de Palm Speciale liggen, maar ik snap er geen jota van Yits ;D Maar ik vind het echt briljant, de manier waarop je dit soort dingen ontrafelt en (hoewel resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst) weet te implementeren in een Volvo zodat het ook nog werkt.  :eusa_clap:
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

Hier idem :).  Maar ik zie op dat bordje ledjes branden en een displaytje en dat is altijd al leuk om te zien ;D ;D

)()()sT

Inderdaad gaat e.e.a. boven mijn pet, maar zeer interessant om te lezen! Hulde voor je kennis en kennisdeling :D

henry classic v70

.... van lijnoliekoning naar Roffel Electronic Developer  :eusa_clap: :eusa_clap:

"That's one small step for a man..., one giant leap for the Roffel"

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

peteRRR

Voor de "ïkwilallesweten" meter " blijf ik dit ook nog wel even volgen.
Mooie spat zuivere vrouwelijke navi voice in de alles meter freubelen :D of is dat te veel van het goede. ;D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

razorx

Goedenavond!

Ik zweer bij de gouden kies van de overgrootmoeder van Cavia Franz Joseph, dat ik het weer over roffels ga hebben als het eens wat warmer wordt.

Steeds meer zie ik de potentie van zo een kleine microcontroller. Naast de in mijn ogen noodzakelijke metertjes kan je natuurlijk ook andere zaken maken. Ik denk bijvoorbeeld aan een verbeterde aansturing voor de knipperlichten. Kort aantippen moet een vier keer knipperen worden. Allemaal niet voor direct maar een indicatie van de mogelijkheden.

Leuk. Heeft potentie. Maar hoe maak je je eigen werk of ontwikkel omgeving goed? Wat zijn de obstakels en hoe elimineer je die?

Iedere morgen trof ik mijn experimenteer print, of met andere software aan, of liggend op de grond met alle draadjes los. Na wat nachtelijk werk met een infrarood camera wist ik de "boeven" waren. De kat genaamd Sorry heeft als hobby objecten op de grond te gooien en daarna met mijn printplaat te spelen en alle draadjes los te trekken.

Verontrustender waren de camera beelden die ik de volgende dag zag. Cavia Franz Joseph was in het holst van de nacht bezig met allemaal draadjes, mijn print en een massa aan flexibel kunststof. Even later zag ik dat hij een countdown timer aan het programmeren was. Verdorie kan dat beest niet één keer zijn intellect positief in zetten? De morgen daarop bekende hij, na een zwaar verhoor, dat hij een bomaanslag wilde plegen op de keizer van Oostenrijk. OK dit kan niet meer doorgaan. De ontwikkel omgeving voor mijn leuke plannetjes moet dus voortaan beschermd worden.

Om erger te voorkomen ben ik vanavond naar de Gamma gegaan om een sorteerdoos van Stanley te kopen. De ontwikkelkit er in vastgeschroefd, een paar boxjes verdremeld om het lekker passend te maken en ik heb iets wat 's avonds dicht en op slot kan.

Het printje zit mooi vast en alles wat bij dit project en eventuele toekomstige projecten hoort zit in de gele bakjes. Als je goed wilt werken, moet je ook zorgen dat je werkomgeving goed is.

Wordt het tijd om te slapen gaat het deksel er weer op en is alles veilig voor die rare beesten zonder verantwoordelijkheidsbesef:

Vanaf nu zijn alle vereisten voor serieus werk gereed. Ik verheug me er op!

jeroen74

Tjeem, wat ben jij georganiseerd. Ik dump die zooi gewoon in een la ;D en ik kan die zooi gewoon laten liggen, mijn 3 jonge kinderen vinden de rollen soldeertin en de rol koperdraad leuker dan allerlei PCBs.

Grappig, ik zat de laatste dagen weer mijn automatische knipperautomaat projectje te overdenken :) Had een jaartje geleden nog wat slimme FETjes ervoor besteld (IR3315).

Uiteraard functioneel volledig compatible en 1 op 1 uitwisselbaar met het huidige relais. Op zich niet veel benodigd: 3 FETs, 8 of 14 pins controllertje, spanningsregelaartje, torretje voor het aanhanger lampje en speakertje, en wat passief gruis. En wat slimme firmware natuurlijk ;)

Leuke dingen die je dan extra kan doen, naast de automatische overname:
* Dutycycle veranderen bij gevarenlicht (zoals veel moderne auto's)
* Frequentie reduceren als de FETs te warm worden of de akkuspanning kritisch wordt
* Lampen voorgloeien zodat ze langer meegaan, en het minder lang duurt voordat de lamp oplicht bij de eerste keer dat ze aan gaan.
* Geluid uitzetten/reduceren na ~10s, of veranderen als de knipperlichten wel errug lang aanstaan

Ander ideetje waar je mogelijk een leuk experiment mee kan doen:
Die 'steevast op 3 uur functie' van de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel omzeilen. Ik vermoed dat met enige regelmaat (elke seconde of zo) de frequentie die van de ECU komt even snel verlagen/verhogen tot een waarde die dwingt de naald te doen bewegen die hele lock functie om zeep helpt. Door de korte verandering zie je dat niet op het metertje, hopelijk ;)

Denk aan een kastje wat je in serie zet met de draad die komt van de ECU en naar het instrumentenpaneel.

Broabander

Eigenlijk zou het meest briljante (en duurste, moeilijkste, tijdrovendste) project zijn om één supercomputer te bouwen waarop álle signalen van álle sensoren en álles wat ook maar een stroomkabeltje nodig heeft binnen komt (daar onder je stuur/dashboard), zodat je zelf zou kunnen programmeren dat je spiegels en achterruit bij -x graden automatisch gaan ontdooien en je stoelverwarming automatisch aan gaat bij <10 graden, dat je inderdaad bij 1 keer de hendel tikken zelf kunt programmeren hoevaak hij knippert (ik merk in de Seat met comfortknipper dat 3x meestal niet genoeg is voor een rijbaan opschuiven), dat je boordcomputer een welkomstmelding kan laten doen etcetera etcetera.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

haasje

Als je gewoon een iets jongere volvo koopt (S60/V70N/S80) zijn daar al kastjes voor te krijgen (zie volvo-forum)