Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

We komen er wel. Dit is de ideale weg.
Up to the limit!
Grapje van mij, ik ga niet tot de limit maar de stemming en het besef van de mogelijkheden tot betere optimalisatie zit er goed in. Piet heeft even een rotklus qua MAF verhaal. Echt een rotklus. Zijn onderzoeksmethode was de meest logische en slimme. Knaagt even.

Hoe los je die verstands en begrips crash op?
De geest wissen met wat heavy metal en gaan slapen. Up to the limit van Accept:
http://www.youtube.com/watch?v=VSlgqIZPsbU&feature=kp

Tot morgen!

Piet

Ach het is een kwestie van meten, evalueren, onderzoeksmethode aanpassen, weer meten, weer evalueren, weer aanpassen en soms kom je tot het gewenste resultaat.... en soms ook niet, dan moet er een nieuwe methode worden verzonnen.... weer meten, weer evalueren, weer aanpassen....weer....
en dan ...inderdaad.... keiharde heavy metal!!!!!

razorx

Yes!

De communicatie tussen de ECU in dataspuwmodus en mijn ikwilalleswetenmeter werkt.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hier heel blij mee ben. Het had eerst wat voeten in de aarde, maar achteraf is het simpel.
De communicatie tussen mijn metertje en de ECU gaat rechtstreeks. Dus zonder VAG-KKL kabel. Uiteraard even het ECU signaal van plm 12V door 3 gedeeld. Volstaat.

Ik zal jullie te veel technische details besparen. Maar even heel kort voor de techneuten:

125000 baud is te snel voor een PIC processor op 4MHz met interne UART. 62500Baud gaat prima. Een timeout per binnenkomende byte van 1ms werkt prima. Geen flowcontrol. Readstring[46] na het startframe op de seriele poort lijkt problemen te geven. Waarschijnlijk een te onregelmatig patroon in de pauze tussen de binnenkomende bytes. Nog niet zeker hierover. Mijn eigen routinetje geschreven en die werkt.

Ok dan maar naar de plaatjes. De ECU in de werkbank test modus. En met Turbotuner de test logging geactiveerd.

Multimetertje in de diode doormeetstand op de tankdruk ingang van de ECU die ik voor de AFR meting gebruik:

Voor de turbodruk een eveneens positief resultaat. Dan zie je naast de turbodruk rechtsonder een langer wordende balk linksonder.

Uiteraard blijft het niet bij deze schermen. Middels een druk of scroll toets wil ik kunnen bladeren tussen verschillende voorgedefinëerde schermen. Daarnaast wil ik bij het starten van de auto de keuze hebben tussen verschillende mappings, wel of niet loggen en nog een hoop zaken die in het hoofd spoken. ;)

In ieder geval erg blij met dit resultaat.
-edit- de KVS temperatuur klopt ook, dat is de juiste waarde met niet aangesloten sensor.

Piet

svenerik

wederom heel gaaf om te zien hoe je alles doet en realiseert.

leuk om te lezen, moeilijk om te begrijpen en dus goed leesvoer 11

vooral doorgaan !!!

sven

razorx

Vanaf nu wordt het allemaal mooi realiseerbaar en geen utopie.

Na wat denken kom ik tot het volgende gewenste gedrag voor de ikwilalleswetenmeter. Hierbij heb ik ook aan de "gewone" bestuurder gedacht:

Contact op 2
Op het schermpje krijg je de volgende keuzes:
-Doe niets (Uit)
-Start monitoring (standaard als je niets kiest)
-Select map (één van de drie tuning maps. Uiteraard gaat monitoring dan vanzelf aan.

Met draaiende motor
-Standaard weergave:
KVS temperatuur, Olie temperatuur en Olie druk boven
Turbodruk met een groter wordende balk en daar achter de exacte waarde onderaan
-Techneuten weergave:
KVS temperatuur, AFR, en aantal gedetecteerde detonaties boven.
Turbodruk met een groter wordende balk en daar achter de exacte waarde onderaan

Iets in die richting. Voor echte logging moet je gewoon je laptop gebruiken, maar voor het zien van de waarden terwijl je rijdt lijkt me dit volstaan.

Wat ik misschien later wil doen, net als Maarten heeft gedaan, is een aangepaste logging aanbieden aan het TunerPro programma. Langs deze weg is het wel erg makkelijk geworden om extra data toe te voegen aan het standaard pakket.

Erg leuk.

Piet

Wat een mogelijkheden opent dat hele M4.4 gebeuren .......

razorx

Het is inderdaad ongelofelijk. Zoveel ideetjes komen er naar boven gesprongen.

Ik denk dat je langs deze weg heel serieus kan werken. Dan nog een aftercheck op de rollenbank.

Maar denk ook aan de echt veel snellere alarmeringsmogelijkheden.

We zitten alleen nog met die "schaam" MAF.

Ik heb je topic op de millimeter gelezen. Ik denk dat je meet plan goed is en denk daarnaast dat de opening voor de gewenste MAF flow reductie echt veel groter moet zijn. Allemaal niet door mijn ervaring onderbouwd. Het verklaard wel een "absurde" MAF behuizing die op volvospeed te zien was.

Het is zo veel mooier alles closed loop te doen.

Piet

Ach we zijn nog maar pas begonnen met die Maf, een grotere behuizing om mee te experimenteren gaat binnenkort in bestelling, twijfel nog tussen 3,25" en 3,5". Ik neig steeds meer naar de 3,5"

dbs1

Citaat van: razorx op 18-02-2014 23:13:29

Hallo Yits, ik las je post over de beoogde plaats voor de ikwilalleswetenmeter.
Toevallig had ik het idee opgevat een digitale turbodruk meter (zo een van Ebay) in te bouwen achter het linker ventilatierooster in het midden.

Daartoe had ik al een extra rooster gekocht om te kijken wat er nog achter past zonder de functionaliteit aan te tasten. Zou je de maten van de iwawmeter kunnen doorgeven? Bijv. die van de printplaat, de dikte enz. De meter moet uiteraard wel tegen koude airco- en/of warme lucht bestand zijn  ;).

Overigens geniet ik nog iedere dag van de door jou gebouwde comfortschakeling  :eusa_clap:
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

razorx

Leuk dat je blij bent met die comfortmodule.

Ik geef even de max. maten van de iwawmeter (prettiger naam):
Breed:8cm
Hoog: 4cm
Diep: vermoedelijk wordt hij niet dieper dan 4cm. all in.

t_w

Ik probeer met volle bewondering een en ander wat hier geplaatst wordt enigszins bij te houden, maar helaas lukt me dat niet altijd ;)

Dus even een 'vraagje' tussendoor:

De 'imawmeter', staat die helemaal los van alle interne ECU aanpassingen?

razorx

Het is nu wel aan elkaar gekoppeld. Met de ECU aanpassing is het zoveel makkelijker iwnw (ik weet niet wat) ;) te projecteren op het metertje.
Hierdoor vervallen allerlei aanpassingen. De beperking is dan wel weer dat je een al dan niet aangepaste volvospeed bin moet draaien in je Motronic 4.4 wagen.

Ik wilde eerst wat opzetten wat voor meer wagens geschikt is. Maar dat werd hem niet. Leek een eindeloos en te omslachtig project te worden.
Langs deze weg heb ik een sneller en beter resultaat met meer logging mogelijkheden.

t_w

razorx

Iets heel anders.
Dit gaat over de gestoordheid van onze moderne samenleving.

Saskia ontving onderstaande per mail:
CiteerGeachte heer/mevrouw,
Een tijdje geleden hebben wij u een email verzonden om u te attenderen op de verantwoordelijkheid van producenten en importeurs van elektrische of elektronische apparatuur en/of energiezuinige verlichting met betrekking tot de inzameling en recycling van e-waste.
Wij hebben hier helaas nog geen reactie van u op ontvangen. Wellicht is de email aan uw aandacht ontschoten. De inhoud van de eerder verzonden email vindt u nogmaals hieronder.
-------------------------------------------------------------------------
Bent u producent of importeur van elektrische of elektronische apparatuur en/of energiezuinige lampen?
Dan willen wij u graag attenderen op het volgende:
Producenten en importeurs van elektrische apparaten en energiezuinige lampen zijn wettelijk verantwoordelijk voor de correcte inzameling en recycling van deze producten na afdanking (e-waste). Dit is terug te vinden in het Besluit en de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur (BEA/REA), die sinds 2004 in Nederland van kracht zijn.
Het is ons niet bekend hoe u deze verantwoordelijkheid heeft ingevuld.
Om deze verantwoordelijkheid zo efficiënt mogelijk in te vullen, hebben producenten en importeurs een collectief inzamelsysteem opgezet onder de handelsnaam Wecycle. Wecycle is de stichting die de inzameling en recycling van e-waste in Nederland organiseert. Wecycle zorgt voor verantwoorde inzameling, optimale recycling en rapportage aan overheid en samenleving.
Wecycle regelt voor al haar deelnemers de administratieve zaken rondom de BEA/REA, inzameling, monitoring en de jaarlijkse rapportage aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
-------------------------------------------------------------------------

<Wat moet u doen?
Via deze link kunt u door beantwoording van een aantal vragen uw verantwoordelijkheid nagaan en u gelijk inschrijven. Tevens vindt u in de bijlage de BEA, de REA en een document om na te gaan of u producent of importeur bent.
Wij verzoeken u uw verantwoordelijkheid binnen twee weken na te gaan. Wij zijn verplicht om productenten en importeurs die hun verantwoordelijkheid niet invullen, te melden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Heeft u vragen? Neem dan contact op met ons via deelnemers@wecycle.nl of (079) 7600 610.
Met vriendelijke groeten,

Deelnemerszaken

T 079 7600 630
F 079 7600 699
www.wecycle.nl

Met nog een paar wetsartikelen die voor een normaal mens niet leesbaar zijn. FJ heeft ze snel voor me vertaald. ;)
Ter info: Saskia is bedrijfsmatig actief als zangeres en docente muziek. KvK bevat verder alleen de inkoop van audio apparatuur.

Dit stelletje losgeslagen belastinggeldverspillers van Wecycle kan niet goed lezen. Dus vandaar hun overijverige geneuzel.

Ik ben nu voor mijn doen grof, maar wordt dit debiele gedrag een beetje zat. Vandaar mijn antwoord:
Citeer
Geachte heer/mevrouw,

Mijn vrouw ontving onderstaand mailtje van u.
Als eerste wil ik benadrukken dat wij uw benaderingswijze als onfatsoenlijk ervaren.

De berichtstelling is bedreigend, zelfs lomp te noemen. Daarnaast wordt verwezen naar wetsartikelen die voor een normaal mens niet te lezen zijn.

Uw eerdere mail kwam in de spam folder.

Simpelweg is mijn vrouw geen producent van elektronische apparatuur dan wel energiezuinige verlichting .
Ik verzoek u dan ook vriendelijk uw gegevens te corrigeren.
Daarnaast raad ik u aan een nettere toonstelling te kiezen. Dit is simpelweg hoogst incorrect

Met vriendelijke groet (enkelvoud zoals het hoort zie einde van uw mail)
...
...

Waarom ik dit typ: Omdat ik me als ondernemer wezenloos erger aan dit soort energieverspilling. Het doet mij zo sterk denken aan de oude Sovjet Unie waar iedereen een baan had. Al was het maar postzegellikker of brievenbushouder

Ik moet dit even kwijt. Lucht op. ;)