Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Citaat van: razorx op 23-04-2017 13:17:50
Dank je wel dan Leon! Ik ben erg blij met dat ding.

Eigenlijk moet je Schutten bedanken. Die heeft mij op het idee gebracht. Ik heb vervolgens alleen gekeken of een goedkoop imitatie ding van aliexpress echt werkt. Daarna nog een paar keer voor deze of gene besteld.

Mooi dat je er blij mee bent. ;-)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

haasje

Citaat van: elianmars op 24-04-2017 09:35:10
Citaat van: haasje op 23-04-2017 22:50:29
waarom vida in een vm? deze werkt ook onder win 10.

Is dat zo? Moet je dan nog iets aanpassen, of gewoon installeren en gaan?

helaas is het wat lastiger:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?242441-Volvo-VIDA-2014D-and-Windows-10-Pro

razorx

Dat kan ik bevestigen. Goede link overigens. Het vervelende is dat als je die W10 installatie voor elkaar hebt een update die zomaar weer om zeep kan helpen. Dat is mij twee keer gebeurd. Ik heb nu een oud laptopje voorzien van een SSD, W7 pro en Vida. Maar een VM is natuurlijk ook een mooie oplossing.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 24-04-2017 12:34:43
Het vervelende is dat als je die W10 installatie voor elkaar hebt een update die zomaar weer om zeep kan helpen. Dat is mij twee keer gebeurd. Ik heb nu een oud laptopje voorzien van een SSD, W7 pro en Vida. Maar een VM is natuurlijk ook een mooie oplossing.
Heb ik ook al een keer meegemaakt. Nu alle automatische updates uitgezet, maar elke keer als ik m opstart blijft t spannend of ie het nog wel doet. Ook het gammele laptopje waarop ik het draai ja   ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

MartijnGLT

Met de delphi kan je ook obd 1 probleemloos uitlezen mits je de juiste verloop stekker hebt.
De delphi geeft precies aan op welke positie je moet zitten dit werkt echt prima.

razorx

Goedenavond!

Ik was gebleven bij een vervangen radiateur. De oude lekte. Soms gaan ze dat doen omdat ze oud zijn, deze niet. Nadat ik de nieuwe niet lekkende radiateur geplaatst had constateerde ik dat er overdruk was in het systeem.

Overdruk kan ontstaan door een lekke koppakking. Niet waarschijnlijk bij onze wagens. En nog minder als je een stalen pakking hebt zoals ik. Maar kan ook onstaan door een te hoog oplopende temperatuur.

Dat laatste kan weer ontstaan door een slechte thermostaat, een slechte temperatuursensor, een niet draaiende fan of geen circulatie. Die laatste kan ook weer meerdere oorzaken hebben maar laten we bij het begin beginnen ;) .

Eerst maar de thermostaat vervangen. Die dingen kosten een tientje of zo. Gates en Mahle zijn goed.

Helaas, dat hielp niet.

Dirk kwam met de slimme tip de temperatuurzender los te koppelen. Zo dwing je de fan, als hij het doet, altijd te draaien. Leuk is om te zien dat het systeem dan met vervangende waarden werkt voor de temperatuur. 74 graden als fantasiewaarde na een paar minuten. Ook bedankt voor je andere diagnosetips.

De druk en dus de temperatuur bleef te hoog oplopen. P*V/T is constant.
Bij de radiateur aangeland, merkte ik dat de slang boven warm en hard was en onder koud en wat slapper.
Met een gietertje de radiateur getest op doorgang. Prima.

Met de kop van het thermostaathuis en met draaiende motor zag ik wat raars: Normaal pompt de waterpomp het koelvloeistof uit het vaatje, naar boven, naar het thermostaathuis. Dit was wat ik zag:

De volgende stap was eigenlijk niet nodig: Het bypassen van de kachelradiateur. Waarom niet nodig? Omdat die onderdeel uitmaakt van het kleine koelcircuit. Ik deed dit door de metalen stukken los te koppelen uit de doorvoer en een slang met 15mm binnendiameter de metalen kachelaansluitingen aan elkaar te koppelen.

Mijn achterdocht ging naar een verstopping, óf naar de waterpomp. De waterpomp er uit is niets meer dan een distributiewissel en snel gedaan. Daarnaast zou ik dan de mogelijkheid hebben meer delen van de auto afzonderlijk op vloeistofdoorvoer te kunnen controleren.

Distributie op de merktekens gezet.

Mijn vertrouwde multiriemspannerontspanner:

Nog steeds heb ik geen torx 45 met aangelaste metalen staaf voor het verwijderen van de spanrol, maar het volgende voldoet ook goed:

Ik mep dan wel altijd een roerhoutje voor verf tussen de torx en de carrosserie van de auto. Zo schiet je niet uit en verpest je de kop van de bout van de spanrol niet. Het is toch al zo fijn werken daar.

Riemspanner los. Als je de distributieriem los hebt is er maar één regel: Riem vervangen. Zijn de kosten ook niet.

De oude waterpomp. Die heb ik ook als Aisin aangeschaft. 2014. Let op het Volvo merk er op. Soms is dat weggeslepen als je ze onder de naam Aisin koopt.

Aan de oude pomp leek niets te mankeren. Of zouden de schoepen ineens wel slippen onder last? Geloof ik niet.

Wel kon ik met verwijderde waterpomp het volgende testen:
Doorgang expansievaatje->waterpomp: OK
Doorgang waterpomp->thermostaathuis: OK
Doorgang thermostaathuis->radiateur OK
Doorgang bovenste radiateuraansluiting->onderste: OK

Hij blijft dan raar dat det thermostaathuis zich niet vulde met draaiende motor.
Enfin, de nieuwe pomp met bouten en pakking lag toch klaar, dus die maar gemonteerd. Je moet toch ergens lol aan hebben.

De kachelaansluitingen bewaar ik voor de eerstvolgende dag dat ik tijd heb en het lekker weer is. Om die goed te monteren, wat an sich niet moeilijk is, moet je een bepaalde Zen hebben. Die was er even niet meer. Onthoud bij het terugplaatsen dat het niet om de hoeveelheid kracht gaat, maar om de richting van de kracht.

Een relatief nieuwe riemspanner heeft best wat tijd nodig om te "krimpen" tot je hem kan borgen met een 2mm boortje.

Gewoon de bankschroef of workmate iedere zoveel minuten wat verder aandraaien.
Oh ja dit nog: Normaal gebruik ik garagezeep van de Action. Die is goed en redelijk mild.

Leuker is dit spul van de Lidl:

Dat bestaat uit houtslijpsel en zeep. Dat zagsel schuurt licht maar neemt ook het vuil goed op. Geweldig spul.

Enfin, niet klaar, maar dat hoeft ook niet. Tijd voor een glas koele lijnolie.

Proost!

-edit- Enkele teksten wat eenduidiger gemaakt qua betekenis.

elianmars

Dus je bent er op dit moment nog niet achter waarom er geen (goede) circulatie is, Yits?

razorx

Exact!
De volgende dag verder kijken. Onderste aansluiting radiateur los. om de retour te testen. Al verwacht ik daar niet veel van.

Ik ga de oude waterpomp, al geloof ik dat ook niet, ook controleren op slip.
Ach de aanhouder wint ;) .

leons850

Wat voor stalen koppakking is er gebruikt?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

razorx

Citaat van: leons850 op 30-04-2017 20:20:08
Wat voor stalen koppakking is er gebruikt?
Weet ik niet uit mijn hoofd. Staat wat pagina's terug beschreven. Er is inderdaad onderscheid in kwaliteit. ;)
Ach volgende autodag weer wat factoren uitsluiten. Meten is weten en weet wat je meet. Dit was pas de eerste ronde ;D. Ik denk nog niet aan een pakking. Maar ach wie weet? we zullen het wel zien. De snuffelaar voor COx is letterlijk aan de overkant bij onze vrienden van de Citroën.

-edit- wat preciezere verwoording.

stuuraandeverkeerdekant

Mooie zoektocht dit. Ben benieuwd naar de afloop!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Benny850

Ben ook wel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Natuurlijk vervelend dat je dit probleem hebt maar wel intressant.

classicT5

Als je waterpomp zou slippen heb je toch eerder te weinig druk ivm te weinig pompwerking?

Zou er ergens een verstopping kunnen zitten?

razorx

Als je geen of te weinig pompwerking hebt dan loopt de temperatuur stevig op waardoor de druk stijgt.
Ik verwacht geen verstopping meer. Maar niets is zeker tot het zeker is.

Ik houd niet van speculeren maar wil wel een gokje wagen. ;)
Ik verwacht een lek in de turbo naar de koeling. Het uitlaat water smaakte zoetig. Misschien raar van mij om dat te proeven. ;D

-edit- Die nieuwe Mitsu turbo heeft me binnen twee jaar al aardig weten te plagen met een defecte actuator en CBV.

classicT5

Heb je ook kvs verbruik?

Cartridge lek, zou kunnen maar komt niet veel voor. Je kunt verhaal bij je om de hoek, de fabriek van mitsubishi staat in almere :)