Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Thanx heren, ik beloof jullie dat ik die Stahlwille niet zal kwellen!

razorx

Fred 414dkm, ashoezen vervangen volgens de as er uit methode
Goedenavond smeerpoetsen!

Wat begon als een mooie zaterdag ontwikkelde zich terwijl de tijd vorderde tot een dag vol merkwaardigheden en ergernissen.
Dit is een klus die ik niet als de leukste beschouw: Je wordt erg vies en glibberig.
Eerder heb ik de ashoezen (binnenste en buitenste) vervangen bij Nrfh. Toen dacht ik dat het handig was de hoezen van binnenuit te vervangen.
Zo hoeft de gevreedse dop 36 niet los. Wijzer geworden door die klus besloten dat het toch wat makkelijker werkt met de complete aandrijfas op de werkbank.

In vette letters, zie je de correcties achteraf waardoor dit een bruikbare how-to is, onjuistheden zijn verwijderd

Goed voorbereid met wet nieuw en fijn gereedschap ging ik aan de slag.
Lekkere werkhandschoenen met gevoel voor je vingertoppen:

Draai het stuur wat richting de kant van de los te halen as, maar niet volledig.

Geen zorgen bij onderstaand plaatje, ik ga met mijn hevel echt niet tot de max. Kost alleen wat minder kracht voor het revaliderende armpje.
Bandje mag wel wat lucht overigens.

Moer 36 was zo los.

Als je hiermee krikt kraai je het uit van plezier. Ook bij verlaagde auto's gaat hij er makkelijk onder.

Eén van de endlink kanten losmaken, scheelt later bij terugplaatsen van de onderkant van de veerpoot.
Doe dit wel met steun onder de draagarm, zodat de endlinkbout er recht uitgaat.

Onderkant veerpoot los.

Elektra draadje is niet nodig
ABS connector is inmiddels los. E.v.t. foutcodes reset ik later wel.

As voorzichtig uit de naaf tikken.

Het ging allemaal verdacht makkelijk, tot en met die as uit de naaf. Let op het kopervet.

Op bovenstaande foto zie je dat ik de fuseepen los heb gehaald. Doe dit niet, kost alleen maar extra moeite.

Kort duwtje op de as naar voren gevolgd door een "impuls" rukje naar achteren en de as lag uit de bak.
Oude hoezen er af geknipt.

Nieuw borgringetje op de as aan de bak-kant.

Vanaf dit moment besloten de goden van de onderwereld dat het voorbij was met de pret en werd de klus merkwaardig en minder leuk.

Normaal spreid je de borgring die de as aan de homokineet houdt en trek je de homokineet zo los. Zo ging het bij Nrfh.
Hier niet. Na veel gepier besloten de borgring aan een kant af te knippen en aan de andere kant met een tang uit de zitting te trekken.
Gelukkig brak hij niet halverwege, dan was ik thuis verder van huis. De as ging daarna "stroef" uit de homokineet.

Oud vet uit de homokineten en nieuw vet er in:

De nieuwe borgring bleek smalleer dan de oude. Of beter gezegd, de as die onder de GLT zat is niet standaard.
Dit uitte zich verder in niet goed passende ashoesklemringen e.t.c..

Ik zal dus op heel korte termijn voor grotere moeten zorgen. Noodgedwongen de ashoezen op twee plaatsen moeten vastzetten met, goede, tie wraps.
Zo hoort het niet en zo blijft het niet.

Dit plekje uiteraard ook schoon gemaakt.

Het had allemaal zo veel sneller kunnen gaan.
De te verwachten hindernissen waren er niet, maar wel heel anderen. Zo leer je je wagen kennen. ;)

Olie of vet kan ik niet meer zien, dus maar een Lekker Potje Grosch.

Proost!
Yits

-edit1- typo's
-edit2- correcties aan de hand van Dirk zijn aanwijzingen, zodat anderen geen onnodig werk doen.
-edit3- Officiëel hoor je na het monteren van de onderste veerpootbouten, je wagen uit te lijnen. Deze bepalen immers je camber.
Mijn ervaring is dat als je die op de halve millimeter nouwkeurig terugplaatst, er niets aan de uitlijning verandert is.

grijzev70tdi

Volgens mij vervangt bijna nieamd de borgveer. Ook dealers niet. Die gaan met  de rechterhand over de linkerschouder de vuilnisbak ingeworpen.

Proost!
Grolsch, het klinkt al lekkerder

razorx

Citaat van: grijzev70tdi op 28-01-2012 23:08:54
Volgens mij vervangt bijna nieamd de borgveer. Ook dealers niet. Die gaan met  de rechterhand over de linkerschouder de vuilnisbak ingeworpen.

Proost!
Denk ik ook. Ach bij zo'n Volvo ashoezensetje zitten ze er bij, incl vet en nieuwe naafmoeren.

Jack v

lekker klusje  Yits gewoon wat vaker doen gaaat het steeds makkelijker ;)

net als bierdrinken :eusa_whistle:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Citaat van: Jack v op 28-01-2012 23:31:51
..
Klopt, ik mis de routine en de handigheidjes tussendoor.
Ook het herkennen van probleemsituaties zoals die dikkere as.

Jack v

Citaat van: razorx op 28-01-2012 23:36:53
Citaat van: Jack v op 28-01-2012 23:31:51
..
Klopt, ik mis de routine en de handigheidjes tussendoor.
Ook het herkennen van probleemsituaties zoals die dikkere as.
gelukkig ben ji niet voor 1 gat te vangen,  :eusa_clap:

Taranis

Goh, dit aandrijfassen-verhaal doet me denken aan het ge-etter wat Sbv en ik ermee gehad hebben. Inderdaad, achteraf sla je jezelf voor je hoofd dat je niet eerder opgevallen is dat er iets niet gaat passen maar op het moment zelf heb je het er redelijk mee gehad ::)

Duidelijke how-to overigens :eusa_clap:

UserID6342

He joh, heb je het alleen zitten doen ??  Moeten we de andere kant hier dan even samen doen, is misschien wat makkelijker voor je en werkt iets fijner.  Wel mooi dat je het toch zo hebt gedaan.  Kleine tip voor de volgende keer, laat de fusee maar gewoon lekker vastzitten en haal beide bouten van de veerpoot alleen los.  Je kunt als je dan het stuur wegdraait, de as er zo tussenuit trekken.

razorx

@Dirk, ik wilde je niet belasten.
Goede tip van die fuseepen en het stuur wegdraaien.

Het blijft me verbazen van die as:
Te dik voor het koperkleurige homokineetborgringetje
Aan de bakkant te kleine diameter voor de kleine rubberfixeerring.
Aan de wielkant te kleine diameter voor de grote rubberfixeerring.
Moeizaam passend in de wiel homokineet.

-en wel de standaard reparatiesetjes gebruikt 31256236 en 31256226.

Jack v

misschien ooit eens een andere as gekregen Yits?

razorx

Citaat van: Dirk342 op 29-01-2012 09:59:12
..
Kleine tip voor de volgende keer, laat de fusee maar gewoon lekker vastzitten en haal beide bouten van de veerpoot alleen los.  Je kunt als je dan het stuur wegdraait, de as er zo tussenuit trekken.
Ik heb zojuist mogen ondervinden dat die as er dan heel wat sneller uitgaat.
Waarom? Ik had de as niet goed in de bak geklikt.  :eusa_wall:
Volgens jouw aanwijzingen het soepie losgehaald: Wat een feest.

Ik moet er wel aan toevoegen dat een endlinkje aan één kant los heb gehaald. Scheelt ietsje bij het terugplaatsen van de onderste schokbrekersteun.

Nu de boel weer terugplaatsen en dan heb ik het gehad.
Ik zal mijn how toetje even met jouw aanwijzingen, Dirk. Scheelt anderen weer een hoop ellende.

Ach door schade en schande wordt men wijs, geloof ik.

Thanx!

t_w

Mooie howto!

Die foto met die lange pijp, eerste wat in me opkwam: Onbenul 2.0 ;D
Nadat ik de tekst bij de foto zag werd het me al wat duidelijker ;)

'Feestje' van herkenning, die borging die de homokineet op z'n plek houdt. Wat een onding!

razorx

En 20 minuten later, incl. koffie en een peuk zit het goed.
-edit- howto aangepast aan de aanwijzingen van Dirk.

pwassink

Citaat van: t_w op 29-01-2012 13:25:37
Mooie howto!

Die foto met die lange pijp, eerste wat in me opkwam: Onbenul 2.0 ;D
Nadat ik de tekst bij de foto zag werd het me al wat duidelijker ;)

'Feestje' van herkenning, die borging die de homokineet op z'n plek houdt. Wat een onding!

K heb laatst alle kromme pijpen weggegooid, is niet meer nodig sinds we zoiets op de zaak hebben teruggevonden en die trekt mijn drukluchtmasjien net   ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂