Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: razorx op 29-04-2013 21:27:51
Citaat van: Misha op 29-04-2013 21:23:26
Citaat van: razorx op 29-04-2013 20:19:33
@Misha: Zitten er in je N estate aan weerszijden schroefgaten...

Jazeker Yits !
Bij dezen ben je uitgenodigd! Gezellig.
Door de week red ik niet maar ieder weekend ben je welkom.
Komt helemaal goed, leuk !
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 29-04-2013 19:42:30
Heej.. Kun je die ook voor een N maken ? Vermoed dat dat nog veel meer doet ...
Over die laatste zin. Ik heb er even over na gedacht, ik denk dat je gelijk hebt.

De N heeft onafhankelijke achterwielophanging in tegenstelling tot de 850 en de classic met hun deltalink, zeg maar semi starre achteras.
Als ik er zo over nadenk denk ik dat de torderingskrachten achter bij een N hoger zullen zijn. Ben heel benieuwd.

Misha

Citaat van: razorx op 29-04-2013 22:59:25
Over die laatste zin. Ik heb er even over na gedacht, ik denk dat je gelijk hebt.

De N heeft onafhankelijke achterwielophanging in tegenstelling tot de 850 en de classic met hun deltalink, zeg maar semi starre achteras.
Als ik er zo over nadenk denk ik dat de torderingskrachten achter bij een N hoger zullen zijn. Ben heel benieuwd.
Precies, ik ook wel.

elianmars

Citaat van: Misha op 29-04-2013 23:04:36
Citaat van: razorx op 29-04-2013 22:59:25

Precies, ik ook wel.

Mwah, dat valt toch tegen. Zie de reactie van Johann in mijn topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41378.msg1118613.html#msg1118613

razorx

@Marcel: Ik heb het stukje even gelezen en Johann heeft wel een punt voor de N.
Rest nog de vraag of het subframe de carrosserie laat torderen. Eigenwijs als Misha en ik zijn is proberen de enige weg. ;)

Daf46

Wat is eigenlijk het nagestreefde effect van zo een brug in een N?
Rammelen doet de mijne alvast niet zonder zo een brug ;)

razorx

Eventuele torsie aan de achterkant tegen te gaan.
Ik heb zelf geen N, dus geen ervaring met wat daar gebeurt. Ik weet alleen dat het bij de 850 en de classic een duidelijk verschil maakt in hoe je een bocht uitkomt.

Misha

Citaat van: razorx op 30-04-2013 10:02:39
@Marcel: Ik heb het stukje even gelezen en Johann heeft wel een punt voor de N.
Rest nog de vraag of het subframe de carrosserie laat torderen. Eigenwijs als Misha en ik zijn is proberen de enige weg. ;)
:evil: ;D

Los daarvan schreef Marcel zelf dat hij het verschil kon voelen vlak daarvoor. ;)

razorx

TT 269dkm, x70 schoonmaken raamschakelaars en coating verwijderen

Goedemiddag!
Aan de voorzijde had ik de raamschakelaars al vervangen omdat de opdruk weggevaagd was en ze ranzig aanvoelden.

De overige schakelaars voelden ook aan als gebruikte winegums. De tekst echter, was nog wel leesbaar. In het weblog van Ewout Schalkwijk zie je een verslag van de verwijdering van  die coating. En welke methoden je hiervoor kan toepassen.

Ik doe het nog eens dunnetjes over.
Je kan voor de verwijdering van een schakelaar het deurpaneel van de classic loshalen. Of je kan hem loswippen met een loswiptool. Beweeg de schakelaar in kwestie eerst een beetje heen en weer zodat hij wat losser komt. Zo breek je plakkerigheid los.

De spiegelsturing zit wat apart in elkaar. Haal eerst het achterste kapje los. Zorg dat je niets laat vallen.

Die witte dingetjes kan je makkelijk kwijt raken, net als de metalen klemmetjes aan weerszijden.

Klik nu het middelste gedeelte los.

Met wat handigheid krijg je de knopjes los en kan alles wat niet elektrisch is in een badje van lauw water met soda. Men vergeet als snel wat een fijn schoonmaakmiddel dat is.

Meteen een mooi moment om de kontakten even met wat alcohol en een papiertje schoon te maken.

Terwijl de spiegelschakelaar aan het badderen was, maakte ik de achterste raamschakelaars open.
Oef!

De kontakten eerst schoongeblazen met perslucht en nabehandeld met alcohol.
De voorkant:

Hier zie je dat het front van de raamschakelaars afneembaar is. Dit geldt voor allen. Dan pas kan je de knopjes met veel geduld voorzichtig losklikken.

Haal de knopjes zo nu en dan uit het soda badje en krab de coating voorzichtig weg. Ga niet hard wrijven met een doek. De kans bestaat dat je de onderliggende lak ook beschadigd.

Het resultaat:

(Vlekje rechts is wat wit vet)

Vergeet niet de scharnierende delen voor terugplaatsing subtiel te smeren met wit vet. Zorg dat dit vet niet op de elektrische kontakten komt.

Een dankbaar klusje.

Groeten,

Yits.

eric vermeer

netjes :eusa_clap: :eusa_clap:

zo heb ik mijn schakelaars ook al eens gereinigd bij mijn oude R :)
S70R B5234T4 M59

razorx

Dank je. Ik ben ook wel blij met het resultaat.
Het zijn van die loze moment klusjes. Of als je te lui bent om wat zwaarder werk te doen.

De opdruk oogt weer wit. Ik denk dat ik de dash schakelaars op de zelfde manier ga behandelen. Gaat even nergens over maar en dankbaar klusje tussendoor.

-edit- Je wilt niet weten wat de kleur van het water met soda was na de behandeling.

Ewout Schalkwijk

Alleen maar soda en lauw water? Of ook 'krabbelen'? Ziet er goed uit Yits.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Dank aan jouw research Ewøut!

Alleen soda en lauw water. 5 cc soda op een bodempje water. In een pannetje op het fornuis. Inductie, stand 1. Van analoge fornuizen weet ik overigens niets.
En krabben tussendoor. Met de nagel of ruwe huid,

razorx

TT 269 dkm, ABS unit vervangen en aansluiting oliekoeling

Goedemiddag,

Terwijl Cavia Franz Joseph mijn schouders masseert typ ik dit bericht.

ABS perikelen
Zoals ik eerder vertelde had ik een wel heel bijzondere ABS storing: Én een doorgebroken ABS kabel bij het wiel én een beschadigde ABS controller, wat een fout op dat zelfde wiel opleverde. Het was niet het soldeerwerk bij de connector.

De controller van Thuur was deze week binnen gekomen. Dank je!
Bovenste kapje van de ABS connector met mijn duim losgeklikt.

Als die los is heb je ruimte om de connector van de ABS pomp los te maken.

Bij een turbo heb je weinig ruimte,  dus eerst het luchtfilterhuis er uit. Ik had voor de zoveelste keer een enorm plezier van mijn micro ratel.

De gereviseerde controller met de handtekening van de maestro.

Bij mij is het locksysteem van de connector beschadigd. Ik moest de controller eerst losmaken. Daarna kon ik de twee schuifjes links boven en onder met een schroevendraaier naar links schuiven om de connector vrij te geven.

De ABS storing is nu blijvend weg.

Aansluiting oliekoeling
Zoals jullie wellicht in het horrortopic van Piet hebben gelezen kan de aansluiting van de oliekoeling zomaar losschieten, met alle gevolgen van dien.

Zo zit het standaard gemonteerd:

Dit smeekt om losschieten. De vorige eigenaar had er keurig een tie-wrap omheen gedaan, maar ik stel dat dat niet voldoende is. Tie wraps verslechteren met de jaren en er zat dan ook duidelijk speling op. Rondom de aansluiting was het vettig, dus de ring mag ik ook nog een keer vervangen.

Zo zie ik het liever:

De andere vind je aan de onderkant, bij de linker koplampkant.

Roeststrip
Meteen maar de estate verstierstrip onder het achterruit verwijderd. Hieronder zie je waarom hij er af moet.

Als laatste de stuurbegrenzing van een likje kopervet voorzien. Kleinere verpakkingen hadden ze niet, dus ik kan even voort.

Als ik zo bekijk wat ik sinds de aanschaf van deze auto (rond de jaarwisseling) heb gedaan is dat best veel:
-Versleten multiriem, vervangen
-Verkeerde veren voor de Nivomats, vervangen
-LPG pomp die de druk niet meer kon leveren, vervangen door gereviseerde
-LPi injectoren die de maximale capaciteit niet meer haalden, vervangen door nieuwe
-Gebroken airbag kabel, hersteld
-Defecte ABS controller, vervangen door revisie exemplaar
-Vrijwel doorgebroken ABS kabel, hersteld
-Nu blijkt de airco leeg te zijn. Eens kijken of ik kan achterhalen wanneer hij het laatst gevuld is.
De onbenullige zaken heb ik weggelaten.

Ik klaag niet, maar je ziet dat het verstandig is na de aanschaf van een 2e hands auto wat centjes reserve te hebben.

Ik heb Franz Joseph maar van mijn schouder gehaald. Het begon te kriebelen.
Maar eens aan het eten gaan denken.

Eet smakelijk!
Yits.

Ewout Schalkwijk

En deze auto gold als netjes en goed onderhouden. Dat is ook zo, maar wel zo'n 15 jaar oud. De tijd vraagt gewoon zijn tol. Niets echt raars natuurlijk. Hoewel een gebroken airbagkabel misschien een beetje vreemd is.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein