Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

razorx

;D
Ik vond hem wel leuk. Het systeem kent vier gradaties van hoge tot lage stroom:

-Aanhangwagen modus: Aanhangerlichten op tellerunit knipperen mee mits er geen lampen defect zijn.
-Normale modus: Geen aanhanger en alle lampen OK
-"Castagnette" modus: Spaans ritme. Veel te lage accuspanning of slecht contact bij één of meerdere lampen, of combinatie.
-Defecte lamp modus: Dubbele knippersnelheid bij defecte 21W lamp.

Maakt het zoeken naar het type fout wat makkelijker. ;)

Uiteraard werken deze modi ook na inleren als je overal consequent LED's hebt gebruikt.

razorx

Een kop koffie doet wonderen.

Op zaterdag zijn net al te veel adressen open voor onderdelen. In ieder geval niet bij mij in de buurt. Omdat ik vandaag tijd had en wat onderdelen wilde bestellen voor TT, ben ik naar Svala Weesp gegaan. Dat is de enige goede Volvo dealer in de buurt waar je nog op zaterdag kunt bestellen.

Ik werd allerhoffelijkst ontvangen met een kop koffie, een stoel en een gezellige babbel over Volvo's. Ik vind die vriendelijkheid en behulpzaamheid belangrijker dan een paar procent prijsverschil. Vanaf nu is Svala Weesp mijn adres voor Volvo onderdelen.

Ik heb wat O ringen, slangen en bevestigingsmateriaal besteld om drie lekken te verhelpen: Bij de oliekoeling (olie), onderste kachelslang (kvs) en bij de aansluiting op de condensor van de airco. Ach zo blijf je bezig. ;)

Het was inmiddels zulk lekker weer geworden dat ik wat anders wilde uitzoeken: Een naar "zoevend" geluid dat toeneemt met het toerental. Neen niet het gefluit dat een automaat kan hebben maar het klonk meer als een riem of zo. Zekerheidshalve de kap van de distributie losgehaald voor een inspectie. Ook hier blijkt dat de Mesman LPi inbouw hinderlijk werkt. Met het koppelstuk tegen de firewall gemonteerd zou het allemaal wat makkelijker gaan. De distributie is over zo'n 15dkm aan de beurt maar zag voelde en klonk goed.

Nu wist ik dat het geluid uit de buurt van de multiriem moest komen. Met een stethoscoop aan de dynamo, compressor en stuurbekrachtiging geluisterd. Nog geen eenduidig resultaat. Wel merkte ik dat de riemspanner af en toe haperde. Het is een alter-II spanner, die je niet zelf zou kunnen smeren. Corrigeer me als dat niet waar is. Eigenwijs als ik ben heb ik hem toch gesmeerd. Hapert niet meer.

Met de riem en de spanner er af kon ik wat makkelijker voelen en luisteren waar het probleem zat. Dat was al snel duidelijk: De meelooprol. Zelfs bij het draaien met de hand bleek die een lelijk geluid te maken. Zo maar even een nieuwe bestellen.

razorx

Niet het meest interessante maar wel storend. Een vervanger voor de meelooprol van de multiriem is besteld. Komt van SKF, mag niet fout zijn.

Een verse multiriem had ik ook al klaar liggen. Zelfde nummers op de riem. Zelfde lengte gemeten tussen twee schroevendraaiers. De "oude" die nog niet eens zo heel oud is, "floep" ik zo over de laatste in de logische volgorde, de stuurbekrachtigingspoelie. De nieuwe, ook origineel, krijg ik er niet omheen.

Uiteraard rekenigng gehouden met de "nieuwe route" en het is letterlijk de zelfde riem, qua nummering. Oud en nieuw origineel. Is dit de huidige temperatuur? Wil de nieuwe soms eerst in een warm bad? Dit is ... niet de eerste riem die ik vervang.  :eusa_wall: Mis simpelweg dat laatste stukje elasticiteit om hem over de laatste poelie te krijgen.

The Volvoboy

Ah, mooi dat je dat geluid gevonden hebt. Hoorde het meteen vorige week zondag.

Was even leuk vrijdagavond, kort maar krachtig ;D Beide auto's staan er keurig bij Yits. In alle "haast" vergeten te vragen om m'n tiewraps.. ach komt de volgende keer wel ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

UserID25761

Citaat van: The Volvoboy op 24-11-2013 23:18:27
Ah, mooi dat je dat geluid gevonden hebt. Hoorde het meteen vorige week zondag.

Was even leuk vrijdagavond, kort maar krachtig ;D Beide auto's staan er keurig bij Yits. In alle "haast" vergeten te vragen om m'n tiewraps.. ach komt de volgende keer wel ;)

en ik vergeten naar mijn fles dasty te vragen!  :eusa_whistle: ;D

razorx

Ghe ghe, ik dacht het zelfde. Ze hebben een veilig plekje.

thuur

Citaat van: razorx op 24-11-2013 23:01:08
Niet het meest interessante maar wel storend. Een vervanger voor de meelooprol van de multiriem is besteld. Komt van SKF, mag niet fout zijn.

Een verse multiriem had ik ook al klaar liggen. Zelfde nummers op de riem. Zelfde lengte gemeten tussen twee schroevendraaiers. De "oude" die nog niet eens zo heel oud is, "floep" ik zo over de laatste in de logische volgorde, de stuurbekrachtigingspoelie. De nieuwe, ook origineel, krijg ik er niet omheen.

Uiteraard rekenigng gehouden met de "nieuwe route" en het is letterlijk de zelfde riem, qua nummering. Oud en nieuw origineel. Is dit de huidige temperatuur? Wil de nieuwe soms eerst in een warm bad? Dit is ... niet de eerste riem die ik vervang.  :eusa_wall: Mis simpelweg dat laatste stukje elasticiteit om hem over de laatste poelie te krijgen.

Welke poelie doe je als laatste?

Soms is het handig de meelooprol als laatste te pakken, soms de spanrol.

Gr 8)

razorx

Normaal die van de stuurbekrachtiging. maar ook de meelooprol als laatste geprobeerd. De spanrol niet.
Het is maf want de oude en de nieuwe zijn even lang, bij de laatste mis ik net dat stukje elasticiteit.

Voor het gemak de spanner al geborgd via het gaatje en een passend pinnetje.

Misschien dat het helpt als ik de nieuwe riem even een warm plekje geef.

razorx

Maar om beter te reageren op je advies zal ik de spanrol als laatste proberen.

Prettig nieuws: De ringetjes, klemmen, een slang en nog wat zijn binnen. Aan de bak komend weekend. ;)

PimR

Misschien heb je hier wat aan:

Ik heb ook een keer staan prutsen met een riem die er net niet op wou, bleek dat er toch een ander type op moest ivm ander ligging van de riem (scheelde 15mm maar was wel net genoeg)

Gr Pim

Edit: betere foto

razorx

Bedankt Pim, Ik was bekend met de "nieuwe" route, maar het kan geen kwaad zo nu en dan een reminder te plaatsen.
Van het weekend kijk ik even of de spanner als laatste rol wel gaat. Zekerheidshalve geef ik de riem een warm plekje.

PimR

Volvo nummers 9434341 en 9186352 komt overeen met Gates 6PK1745

Er vanuit gaande dat er airco op zit

Gr. Pim

gerci

Bij mij is het gelukt door iemand even te vragen aan de krukaspoelie te draaien dan draai je het laatste stukje op de servopomp poelie, bij mij leek de riem eerst ook te kort maar vergelijk met de oude en de nieuwe zelfde nummers en zelfde lengte. Nieuwe is veel stugger. 

razorx

TT 278dkm, Oliekoelslangen vervangen

Goedenavond!

De oliekoelslangen van de R "zweetten"  wat meer dan wenselijk.

Het vervangen hiervan is op zich geen moeilijk klusje. Je komt er alleen zo #@$%^^ moeilijk bij. Zorg er voor dat je alle ringetjes en klemmetjes en de slangen klaar hebt liggen. Als je het huisje waar de oliekoelslangen mee op het blok zit ook vervangt, moet je zorgen dat je een nieuwe pakking klaar hebt liggen. Oh ja en zorg voor twee goede slangenklemmen voor om de borging bij de radiateur. De standaard borging is, zeg maar sub optimaal.

Je kan jezelf veel tijd besparen door een slechte ringsleutel no 10 te kopen met een "verzet". Daarover later meer.

Als je de flap bij het rechtervoorwiel vrijmaakt en omvouwt zie je het huisje waar de twee oliekoelslangen het blok ingaan.

Je maakt het je zelf makkelijk door dat huisje los te halen. Ik had geen nieuwe pakking klaarliggen, dus liet het huisje op zijn plek.

Aan de rechterkant van dat huisje zit een torx 30 die met een plaatje de twee slangen op hun plek houdt. Als je een lange torx 30 schroevendraaier hebt en je carter subtiel een paar cm omhoog krikt kan je er van rechts goed bij. Op onderstaand plaatje zie je wat ik bedoel:

De koppeling aan de boven en onderkant op de radiateur heb je zo los. De twee oliekoelslangen zitten dan alleen nog aan het blok geklemd met twee plaatjes aan de slangen en een bout met kop 10. Dat vond ik het kreng in deze operatie. De bout van de airco compressor en het subframe hinderen je hier behoorlijk. Aangepast gereedschap helpt hier. Snel naar de Gamma gegaan en de slechtste no 10/11 ringsleutel gekocht en in de juiste vorm verbogen.

In een vloek en een zucht was hij los. Hem er weer inkrijgen met de nieuwe slangen is een ander verhaal. Met wat pijn en moeite de oude slangen verwijderd.

Let op: In het huisje zitten nog twee groene O ringen, die moeten ook vervangen worden! Met een veiligheidsspeld krijg je ze er uit.

Veel olie zal je hierbij overigens niet verliezen.
Met meer pijn en moeite de nieuwe slangen met rubbertjes, klemmetjes en weet ik wat nog meer geplaatst.
Wat oude zooi:

De nieuwe slangen.

Om de Volvo klem zit een slangenklem. In mijn ogen een vereiste. Ik redde het niet de middelste borging aan het blok met die ene bout nog te bevestigen. Die wilde niet en we moesten nog naar een feestje.

Uit de koelkast hoor ik een gedempt geroep van een blikje gekoelde lijnolie.

Proost!
Yits.