Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

De Ostrich 2 is besteld.
http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html

Cavia Franz Joseph is al druk bezig met vellen papier, tabellen en zijn speciale tweetoetsige Cavia laptop. Over de AFR meting denkt hij wat laconiek: Gewoon ruiken aan het gat piepte hij. Obsceen beest.

Verheug me er erg op. Kan eigenlijk niet wachten tot die emulator binnenkomt.

razorx

Citaat van: Piet op 11-12-2013 23:42:42
De 4.4 is bijna 1 op 1 uit te wisselen met de 4.3. Eigenlijk alleen t.a.v. de ECC zijn een paar aanpassingen te doen.
Zodra de boel hier binnen is en ik even de tijd vind om er mee aan de slag te gaan zullen Maarten en ik er ook een blogje over starten. 
Leuk dat er hier ook mee aan de slag  gegaan wordt!
Zo kunnen we ervaringen ermee over en weer uitwisselen.
Leuk!

Al valt er voor mij veel te leren. Pas als ik zaken echt begrijp en kan checken zal ik wat dieper gaan. Stapje voor stapje. ;)

Piet

Al doende gaan we leren!
Maar dat is juist ook de lol er van.

razorx

Het inlezen is leuk!
Op volvospeed is veel te vinden. Op deze pagina zie de hoe "simply volvo" de emulator kabels heeft aangesloten.

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/page-32

Maar eens kijken of dit wat netter kan. Ik zeg dit met alle respect voor Simply Volvo die goed pionierswerk heeft gedaan.
Of ik heb geluk en een oudere variant met een DIL voetje.

razorx

Goedenavond!

Ik heb nog wat zitten/staan/liggen denken over het aansluiten van de Ostrich op de ECU print.
De Ostrich gaat uit van een DIL behuizing. De M4.4 print heeft een PLCC EEPROM. Met gesoldeerde losse draadjes op de print zoals op de foto hierboven wil ik het niet hebben. Op de site van de Ostrich wordt verwezen naar verloop adapters die hoog en relatief zwaar zijn. Daarnaast zijn die dingen absurd duur.

Een auto trilt nou eenmaal. Soldeer je wat op de plaats van de EEPPROM moet dat niet te zwaar en ook niet te hoog zijn. Op lange termijn zullen de soldeerverbindingen het begeven door de mechanische belasting en de temperatuurwisselingen.

Ik denk dat het het netste is de oude EEPROM te vervangen door een PLCC voetje van goede kwaliteit. Vervolgens een printje te vinden met PLCC naar DIL of ribbon cable  verloop. Op dat printje komt een DIL voetje of ribbon header en een PLCC plug.  Dit zal zeker lager zijn dan de "standaard" adapters die in de handel zijn. En wat normaler van prijs. Vervolgens dat printje netjes fixeren aan de ECU print. Hoe weet ik nog niet. In het ergste geval laat ik hier wat verloop printjes voor maken. Nog altijd goedkoper en zeker beter dan die rare adapter.

jeroen74

Ik denk dat het niet makkelijkst zal zijn een PLCC 'insteek' connector te vinden; ze bestaan, maar zijn achterlijk duur. En PLCC is al vele jaren geleden vrijwel compleet uitgestorven, wat ook al niet helpt.

Wat je eventueel zou kunnen overwegen is een printje te maken met metalliseringen aan de zijkanten.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 14-12-2013 20:53:07
Ik denk dat het niet makkelijkst zal zijn een PLCC 'insteek' connector te vinden; ze bestaan, maar zijn achterlijk duur. En PLCC is al vele jaren geleden vrijwel compleet uitgestorven, wat ook al niet helpt.

Wat je eventueel zou kunnen overwegen is een printje te maken met metalliseringen aan de zijkanten.
Een goede overweging. PLCC plugjes zijn inderdaad duur. Niet zo duur als die rare verloop stack die aanbevolen wordt, maar toch duur en sub optimaal. Wat ook nog kan is een soort van PLCC header, en daar een printje op. Heb ze ergens gezien.

razorx

Na wat zoeken en piekeren besloot ik die verloop van PLCC naar 32 pin ribbon of DIL anders te doen.
Deze 50 pins headers kan je op maat snijden.

(steek 1,27mm, plaatje is alleen ter indicatie)

Dus 2 rijtjes van 7 pin en 2 van 9 pin. Die op de ECU print vastsolderen en een verloop printje laten maken. Totale kosten zeker onder de 20 euro ex voor 5 exemplaren. Dit moet een degelijke oplossing opleveren met een relatief lage materiaalbelasting.

Al eerder vertelde ik dat ik donkerbruine LPi injectoren had geplaatst. De standaard benzine injectoren die ik heb hebben een 15% lagere opbrengst. Zo wie zo moet ik naar minimaal en ideaal blauwe benzine injectoren. Waarom ideaal voor mij? Deze 395cc injectoren zullen dezelfde LTFT opleveren als de donkerbruine LPi injectoren. Dus geen mismatch en noodzaak tot correctie van de LPe software.

Ineens schoot mij te binnen dat ik nog een injectorrail had liggen, toch maar even kijken:

Mooi, die mogen ergens in een ultrasoon badje en kijken of ze hun opbrengst nog halen. Wat O ringetjes zijn zo besteld, maar misschien heb ik nog nieuwe liggen.

jeroen74

Zeker weten dat de pitch goed is? Standaard headers zijn 2.54mm en PLCC is de helft... Of gebruik je 1.27mm pitch headers? Eventueel kun je ook 2.54mm headers gebruiken door de even pinnen aan de kant aan te sluiten en de oneven vanaf de andere kant...

Een wat meer idote oplossing: een standaard through hole PLCC voet ontdoen van plastic en dan de pinnen gebruiken. Kun je een standaard footprint gebruiken.

jeroen74

Oops, ik heb niet goed gelezen ;D je hebt al de juiste steek ;)

MrCain

Citaat van: razorx op 15-12-2013 16:03:25

Ineens schoot mij te binnen dat ik nog een injectorrail had liggen, toch maar even kijken:

Mooi, die mogen ergens in een ultrasoon badje en kijken of ze hun opbrengst nog halen. Wat O ringetjes zijn zo besteld, maar misschien heb ik nog nieuwe liggen.

Wie wat bewaard.... ;D
Goed bezig Yits!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

UserID6342

razorx

Ik weet niet hoe bekend de volgende twee documenten van Dilemma (van dit forum) zijn, dus post ik ze zekerheidshalve.

www.paerl.it/volvo/Volvo Motronic 4.3.pdf
Hier wordt een 28F512 als EEPROM gebruikt 32 pin DIL

www.paerl.it/volvo/Volvo Motronic 4.4.pdf
AN28F010 EEPROM 32 pin PLCC

V70geRwin

Die blauwe injectoren klinken goed!
Kunnen die er zo in of moet je dat ook in de ecu aanpassen?

Lijkt een mooie voorbereiding voor mij omdat ik ook aan de bruine Lpg jongens wil.

razorx

Voor de blauwe injectoren moet je de benzine ECU aanpassen. Daarna is de match met donkerbruine LPi injectoren per definitie aanwezig mits je daarvoor 5 witte had.

-edit-
Ik zeg het niet duidelijk:
Voor iedere verandering aan injectoren zal je een ecu moeten aanpassen. Ik heb het mezelf simpel gemaakt:
De benzine injectoren gaan de zelfde stap omhoog als ik met de LPi injectoren heb gedaan.
Hierdoor hoef ik alleen de Benzine ECU aan te passen.