Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Heeft toch een aanvulling nodig, als het waar is wat ik lees. ;)
Ze komen wel richting de 400cc bij 3,8Bar en dan pas is het sproeibeeld beter.

Maar corrigeer me als ik fout zit.

UserID25761

Yits, dank voor de comfortmodule. Werkt uitstekend  ;D ;D

razorx

Citaat van: NickGR op 16-12-2013 23:28:57
Yits, dank voor de comfortmodule. Werkt uitstekend  ;D ;D
Graag gedaan Nick, en je bent altijd welkom.

Piet

Citaat van: razorx op 16-12-2013 22:52:36
Nee bij 3Bar zit de lichtblauwe, dus niet de donkerblauwe, op 347cc. Dat is het zelfde als de witte bij 3Bar.
Pas bij 3,8Bar komen de lichtblauwen "los" en gaan richting de 400cc.

De groene 0280155968  zitten bij 3Bar op 412cc, 2% boven wat ik wil hebben dus goed.

Deze groene bosch injectoren, bijgenaamd "de green giants" heb ik er momenteel ook in zitten. Deze hebben al bij 3 bar een mooi sproeibeeld. Leveren iets mee dan 400 cc bij 3 bar, zijn net groot genoeg in combinatie met mijn 19T.  Kom max tot een duty cycle van 85%, net aan dus.
Op ebay is een set van 5 al voor zo'n 150 dollar te verkrijgen bv.
http://www.ebay.com/itm/5pc-Green-Giant-Fuel-Injector-fits-Bosch-42-lb-hr-440cc-Volvo-S60-V50-S40-Turbo-/181192755384

razorx

Ze zijn besteld.
Ik zal niet voor de mega tuning gaan als ik überhaupt al voor tuning kies. Als eerste wil ik bij deze wagen terug naar de basis met een match tussen het LPG en het benzine gedeelte. Ik wil eigenlijk af van een mogelijk gechipped zijn en het nietwetendoorwieenhettoerentalwaarbijerveelgebeurtstaatmenietaansyndroom. ;)

Dus terug naar de basis als eerste. Match tussen benzine gedeelte en LPi gedeelte. Dan eventuele tuning teniet doen door een base map te laden. Checken of het werkelijk de fabrieks base map is is hierbij essentieel.

Dan komt het spel. Real time informatie kan ik behalve die oh zo belangrijke AFR binnenhalen. De centjes spelen ook een rol. Dus stapje voor stapje. Eerst maar eens kijken of de ECU en ik elkaar begrijpen. Als ik dat alles gedaan heb heb ik een zinnig start punt ;)

MrCain

De beslissing van die groene is de juiste = daarmee kan je de volledige capaciteit van je donkerbruine LPI injectoren benutten! Het sproeibeeld zou ik persoonlijk niet te veel van aantrekken: alles is beter dan oranje of witte met maar 1 gaatje ;) en je gaat over het algemeen toch het meest op LPG rijden.

Je zal wel een redelijke overcapaciteit krijgen maar geloof me, als je maar een beetje gaat tunen ga je die nodig hebben ;D

Laat wel ff je ebay injectoren testen ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Eén pakketje is inmiddels binnen: De EPROM emulator.

De "green and mean" injectoren zijn besteld, maar niet op voorraad. Zodra ik een 2e liefst ongechipte M4.4 ECU voor een automaat heb kan ik van start.
Ik wil bewust van start met een ongechipte ECU om schoon van start te gaan.

De injectoren heb ik overigens via ET besteld, wat duurder, maar een zekere herkomst.

Ewout Schalkwijk

Kan de dealer niet de ECU van 'scratch' af aan herschrijven? Een soort firmware flash ofzo? :eusa_think:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

In principe kan iedereen met de juiste software en de juiste binaries dat. Die binaries heb ik alleen niet.
Waar het mij om gaat is een tweede ECU te hebben. Eén om om te solderen en de ander als fallback. ;)

razorx

Morgen kan ik een tweede schone ECU ophalen.

Die Ostrich 2 emulator is zo klein dat hij in de ECU past. Omdat ik de verloop van de originele EEPROM naar de Ostrich per sé via een vastgeschroefd printje wil doen maar eens aan het passen en meten gegaan.

Vervolgens op de computer een ruwe schets van het te maken verloop printje gemaakt.

Her en der komen steunvoetjes voor het printje en in het midden komt een schroef die aansluit op het kunststof steundeel dat al op de ECU aanwezig is.

razorx

jeroen74

Zoiets zou ook maken. Met allerlei steuntjes e.d. Nu alleen nog even puzzelen om die paar blauwe lijntjes op de andere laag te krijgen. Zonde om voor die paar lijntjes dubbelzijdig te moeten gaan. Overgens zou ik dan voor een groundplane op de andere laag gaan om de SI te verbeteren.

Hoeveel mil breed zijn die baantjes? 6 mil is tegenwoordig geen enkel probleem meer; ook niet voor een EuroCircuits.

razorx

Ik ben het met je eens. De spoortjes zijn nu nog 10 mil, dus daar kan wel wat vanaf.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 21-12-2013 15:36:36
Ik ben het met je eens. De spoortjes zijn nu nog 10 mil, dus daar kan wel wat vanaf.

Ja, da's natuurlijk veel te breed Yits. We leven niet meer in 1972. :eusa_snooty:

;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Tja de eerste start. Hoe begin je?
De Motronic suite van Dilemma lijkt een mooie start. Geen extra hardware nodig. Direct flashen. Dilemma heeft echt pionierswerk verricht, maar zijn programma is nog niet af. Als je met zo iets cruciaals als het motormanagement aan de gang gaat, wil je met volledig stabiele software werken.

TunerPro RT voldoet aan deze eis. Dan kom je een aantal problemen tegen:
Hoe weet je bij welk geheugen adres een parameter hoort? In TunerPro en MotronicSuite worden XDF bestanden gebruikt. Die beschrijven welk adres welke parameter bevat.

Je moet je voorstellen dat b.v. een WOT detectie lang niet altijd op adres, of huisnummer 1 woont. Kan bij een nieuw software versie zomaar huisnummer 2 zijn. Zo een XDF bestand zorgt voor die vertaling. Een bin file met al dan niet custom software heeft dus altijd een bijpassende xdf file nodig om het geheel prettig leesbaar te maken. Zolang je de ECU code niet aanpast, maar alleen de parameters, kan je veilig van start met een bin file met de parameters en een xdf file met de omschrijvende benaming.

Het vinden van een passende combinatie is een ander verhaal.
Heb al een aardig setje binnen, maar wie garandeert me dat ze ook werkelijk origineel zijn?

Hoop morgen wat verder te zijn in het leerproces. Bij de basis beginnen is no. 1.