Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Tussendoor even wat gedaan voor een medeforummer.
Omdat ik weet dat hij het leuk vindt de vorderingen te zien toon ik wat plaatjes.

Het gaat om een beschaafde tune waarbij het plezierige gedrag van een LPT onderin gerealiseerd wordt met een HPT. Dat kan door de turbo al iets eerder wat meer mee te laten draaien. Als je daar dan nog de mod van Maarten aan toevoegt dan heb je iets heel alert en doseerbaars. Uiteraard komt er bovenin ook wel wat moois ;) .

Het gaat om de mod die de turboregeling activeert op basis van druk in het inlaatspruitstuk, in plaats van de gaspedaalpositie.

De wagen rijdt op LPi. Omdat er nu sprake is van een niet perfecte matching tussen de benzine en de LPG injectoren is er gekozen voor de LPi map switching van Piet. Zo is de eigenaar verlost van de afhankelijkheid van de Vialle inbouwer.

Een mooi stukje samenwerking. De mods van Maarten en Piet, de tune en wat soldeerwerk van mij.

Eerst de LPI switcher. ECU aansluiting B32 wordt hiervoor gebruikt. Die diende oorspronkelijk om verticale stuiteringen te detecteren. Slecht wegdek detectie. Oninteressant. Die gaat nu naar het LPi onderbreek relais. Werkt t.m. alle 6 versies.

Resumerend maar ook als plaatje voor de eigenaar van de wagen:
Voor de LPI switcher moet dit weerstandje van 10k vervangen worden door een exemplaar van 220ohm.

Done:

Omdat de turbodrukregeling nu druk geactiveerd wordt komt er een absolute druksensor bij. Het had ook een relatieve druksensor kunnen zijn, het verschil zit echt in de marge. Het gaat hier om de MPX4250AP. Ik heb er voor gekozen hem in de ECU in te bouwen. Geeft het minste extra "zooi".

De krimpkousjes voor de isolatie en de degelijkheid.

Dit lijkt een enge manier van bevestigen van de druksensor: Hot glue op de print en aandrukken maar. Niets is minder waar. Als je de print en de sensor van te voren goed schoonmaakt, de juiste hot glue gebruikt en meteen goed aandrukt, zal je merken dat je de sensor eerder stuk trekt dan de lijm. Daarnaast is die hot glue een prima manier om draden te fixeren en verbindingen op die manier tegen trilling te beschermen.

Het tuutje gaat met wat vacuumslang naar de kerstboom. Voor het LPG/benzine signaal moet  ik nog een leuk klein automotive connectortje vinden. Heb al wat bedenk ik nu. ;)

Piet

Hmm, het achteraf plaatsen van eventuele COP weerstanden lijkt zo wel lastig door de glue en positie van de kabels ??

BBS

Citaat van: razorx op 07-11-2015 20:42:28
Tussendoor even wat gedaan voor een medeforummer.
Omdat ik weet dat hij het leuk vindt de vorderingen te zien toon ik wat plaatjes.

Het gaat om een beschaafde tune waarbij het plezierige gedrag van een LPT onderin gerealiseerd wordt met een HPT. Dat kan door de turbo al iets eerder wat meer mee te laten draaien. Als je daar dan nog de mod van Maarten aan toevoegt dan heb je iets heel alert en doseerbaars. Uiteraard komt er bovenin ook wel wat moois ;) .

Het gaat om de mod die de turboregeling activeert op basis van druk in het inlaatspruitstuk, in plaats van de gaspedaalpositie.

De wagen rijdt op LPi. Omdat er nu sprake is van een niet perfecte matching tussen de benzine en de LPG injectoren is er gekozen voor de LPi map switching van Piet. Zo is de eigenaar verlost van de afhankelijkheid van de Vialle inbouwer.

Een mooi stukje samenwerking. De mods van Maarten en Piet, de tune en wat soldeerwerk van mij.

Eerst de LPI switcher. ECU aansluiting B32 wordt hiervoor gebruikt. Die diende oorspronkelijk om verticale stuiteringen te detecteren. Slecht wegdek detectie. Oninteressant. Die gaat nu naar het LPi onderbreek relais. Werkt t.m. alle 6 versies.

Resumerend maar ook als plaatje voor de eigenaar van de wagen:
Voor de LPI switcher moet dit weerstandje van 10k vervangen worden door een exemplaar van 220ohm.
http://www.paerl.it/volvo/2015110701.jpg

Done:
http://www.paerl.it/volvo/2015110702.jpg

Omdat de turbodrukregeling nu druk geactiveerd wordt komt er een absolute druksensor bij. Het had ook een relatieve druksensor kunnen zijn, het verschil zit echt in de marge. Het gaat hier om de MPX4250AP. Ik heb er voor gekozen hem in de ECU in te bouwen. Geeft het minste extra "zooi".
http://www.paerl.it/volvo/2015110703.jpg

De krimpkousjes voor de isolatie en de degelijkheid.
http://www.paerl.it/volvo/2015110704.jpg

Dit lijkt een enge manier van bevestigen van de druksensor: Hot glue op de print en aandrukken maar. Niets is minder waar. Als je de print en de sensor van te voren goed schoonmaakt, de juiste hot glue gebruikt en meteen goed aandrukt, zal je merken dat je de sensor eerder stuk trekt dan de lijm. Daarnaast is die hot glue een prima manier om draden te fixeren en verbindingen op die manier tegen trilling te beschermen.
http://www.paerl.it/volvo/2015110705.jpg

Het tuutje gaat met wat vacuumslang naar de kerstboom. Voor het LPG/benzine signaal moet  ik nog een leuk klein automotive connectortje vinden. Heb al wat bedenk ik nu. ;)

"wil ik ook"  ;D ;D

Oh wacht, dit is voor mijn wagen :eusa_wall: ;D ;D

Mooi bezig geweest zo Yits, zelfs het druk sensortje is mooi weggewerkt zo in de ECU.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Met deze tune krijg je dus een 2,5T LPT in een 2,3T5 HPT. Met als resultaat een subliem rijdende T5 op basis van 2,5T

Precies zoals ik het voor ogen had, met een lichte verandering van de stand van het gaspedaal een mooi geleidelijke opgang van snelheid.

"Niet het idee hebben dat het hard gaat, maar ongezien best rap in de versnelling..."
Volvoloos....

razorx

@Piet: Nemen we toch een andere plek.
Wat heeft jouw voorkeur?

razorx

Citaat van: razorx op 07-11-2015 21:35:47
@Piet: Nemen we toch een andere plek.
Wat heeft jouw voorkeur?
Moet ineens lachen: Niet daar! zou je antwoord kunnen zijn. ;D
Voor Bert Jan is het niet aan de orde, maar aan de andere kant. Standaardisatie is een mooi iets.

Piet

De blob glue en de kabels daarboven zitten nu precies waar de COP weerstanden moeten komen

razorx

Voor de duidelijkheid: Pen bobines zijn ook een mogelijkheid. Heet COP in vaktermen.
Als eerste werd ik wat obstinaat door je reactie, Piet. Bert Jan vraagt hier niet om wil dit niet en mijn oplossing is voor hem netjes.
Voor Bert Jan is dit simpelweg een nette oplossing. Punt.

Maar als je de tuning naar een hoger plan wilt trekken moet je naar een universaliteit werken. Ik weet niet of dat haalbaar is.
Dus ik begrijp jouw reactie en besef ik dat we hier iets mee moeten doen.

Misschien een rol voor mij. Als iedereen het best vindt. Het werken naar een standaardisatie.
Lulkoek. Moeten we samen doen. Al leidt te veel democratie tot een 0 resultaat.

Denk aan alle opties:
-wideband regeling, wideband sonde
-lpi switching, aftapping op onderbreekrelais werkt t.m. LPi 6.x
-turbodruk gebaseerde activatie van de turbodruk regeling.
-Pen bobines
-Ethanol/Methanol injectie
-Versnelde 0 injectie bij decelleratie
-Verminderde verrijking in de start fase
-Verkortte tijd voor begin van lambda regeling bij gebruik  van wideband controller. Die hele opstartfase is stevig aangepakt. Het gaat hier om meerdere parameters..
-Elimineren van over-actieve IAT correctie bij wat koudere buiten temperatuur.

Ik vrees dat ik nog wat aanpassingen mis ;)

Een hele waslijst. Hoogste tijd om te documenteren en te standaardiseren.

Dan rest er nog de keuze welk signaal van de nieuwe sensors door welke pin van de ecu afgehandeld mag worden.
Die laatste keuze lijkt afdwingbaar te zijn. Ik heb mijn idee hierover en jij zeker het zelfde.
Tankdruk: Afr en eventuele wideband regeling.
2e lambdasonde: turbodruk

Piet

O nee, ik heb geen bezwaar tegen het aanbrengen van de boostsensor zoals jij hebt gedaan.
Integendeel, netjes en degelijk juist.
Maar  het viel me op dat aanbrengen van weerstanden voor cop bemoeilijkt wordt hierdoor.
Op zich helemaal niet erg ook, zolang je dit van te voren realiseert en anders kan het misschien handig zijn om daar alvast de smd weerstandjes aan te brengen..

Wat onze mods betreft hebben we voor ons zelf al een soort standaard gemaakt, puur en alleen al noodzakelijk om ze allemaal tegelijk op een nette manier in de bin te krijgen zodat ze naast elkaar kunnen functioneren en zonodig ook in samenwerking met elkaar en er ruimte is voor verdere ontwikkelingen ( we hebben nog wat ideeen voor wat ontwikkelingen).

We hebben inmiddels ook een paar logboxen, direct op de hardware van de ecu aangesloten, gemaakt waarbij de input van veel meer sensoren (16 stuks) software matig direct in de bin verwerkt kan worden
Het maken ervan blijkt echter dermate arbeidsintensief (en dus navenant duur) te worden dat er nu slechts 4 "gelukkigen"  (inclusief wijzelf) er gebruik van maken.  We (mn Maarten eigenlijk) gaan wel een wat meer betaalbare versie maken waarmee altijd nog 8 extra sensoren, direct verwerkbaar in de bin, aangesloten kunnen worden. Denk, als voorbeeld, aan een EGT input, waarbij de requested load teruggeschroefd wordt na overschrijden van een ( instelbare)  limiet als veiligheidsmaatregel.
Dit alles vereist wel een strakke indeling van de beschikbare in en uitgangen van de ecu.
Het liefst houden we dat in eigen hand. Nu heeft iedereen die een bin met modificaties van ons heeft een bin met dezelfde indeling. Dat houdt het voor ons een beetje overzichtelijk.

widebody

Ik kan met mijn lekenverstand niet alles volgen maar ik heb wel in de gaten dat hier heeel veel bereikt is en wordt. Wat jullie, Yits, Piet en Maarten, hier voor elkaar krijgen is ongelofelijk. Natuurlijk ook de input van andere forumleden niet te vergeten!

Ik maak een diepe buiging voor jullie inventiviteit, doorzettingsvermogen en creativiteit! :eusa_clap: :eusa_clap:

UserID6342

Helemaal met Mark eens  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:.  Even een los schot voor de boeg; als die plaats van de druksensor een probleem mocht zijn (nu of in de toekomst als je toch naar penbobines wilt), is het dan misschien een idee om deze sensor aan de andere kant van de behuizing te lijmen ?  Dus als je de behuizing losschroeft, deze open haalt en weg klapt dat je aan de ene kant de hele ECU meuk hebt zitten en aan het andere deel de sensor ?  Blijven aan elkaar verbonden dmv de aansluitdraden ?

classicT5

In de plastic box waar de ecu en de atm module inzit, is toch nog een slot over? Passen toch 3 modules in?

Als je die nu eens gebruikt voor alle extra add ons? Dan kun je de motor print houden/aanpassen voor alles wat op die printplaat hoort ed. Nadeel is bedrading tussen de motor ecu en deze extra box.

Nadeel, je moet wel nog een extra behuizing "scoren" en leeghalen. Zal zo eens kijken of  het klopt dat er 3 modules inkunnen.

Piet

Mja , zo doen we het met onze logbox ook.
Die kun je in de ECUbox naast de ECU /TCU plaatsen.
Als er op de rug vande box een plaat bevestigd wordt kun je ook gebruik maken van de sleuven.

Ach ... er zijn gewoon meerdere wegen die naar rome leiden.

BBS

Citaat van: classicT5 op 08-11-2015 11:45:35
In de plastic box waar de ecu en de atm module inzit, is toch nog een slot over? Passen toch 3 modules in?

Als je die nu eens gebruikt voor alle extra add ons? Dan kun je de motor print houden/aanpassen voor alles wat op die printplaat hoort ed. Nadeel is bedrading tussen de motor ecu en deze extra box.

Nadeel, je moet wel nog een extra behuizing "scoren" en leeghalen. Zal zo eens kijken of  het klopt dat er 3 modules inkunnen.
Dat is trouwens wel en ideetje zeg... :o
Het derde slot gebruiken voor de add-ons. ;) Als de ECU dan toch een vervangen moet worden hoef niet alles omgebouwd te gaan worden.
Volvoloos....

Piet

Ja, goed idee inderdaad.
Maar niet helemaal nieuw.
Ik gebruik al jaren de extra ruimte in de ECU box voor de "add on's".
Ik heb er zelfs mijn ECU voor verplaatst van het midden van de box naar een zijkant van de box ( ik heb geen TCU).
Voordeel is inderdaad dat ik zo makkelijk ECU's kan wisselen, wat ik nogal eens doe met al dat geexperimenteer.
Voor communicatie met de ECU heb ik extra aansluitingen gemaakt in de connector (ecu voet) waar de ECU in gaat.

Het is maar wat je van plan bent. Ga je, zoals verreweg de meeste gebruikers zullen doen, het houden bij 1 ecu dan is inbouwen in de ECU zelf een goede en degelijke oplossing.

Johann

Zou eerder een externe MAP sensor gebruiken. Een 10V MAP sensor zit bij de 10V op de plek waar bij een turbo de bovenste intercooler buis zit maar er naast richting brandstof relais zitten nog twee montage gaten waar de "om"-behuizing van de MAP sensor precies op past. De sensor zelf is maar 1 bar maar heeft dezelfde vormgeving als een zogenaamde GM sensor welke ook in 2 bar en 3 bar te krijgen zijn. Die van Yits is 2.5. Weet niet hoe schaalbaar dit is.
Voordeel is dat je het er lekker OEM uit kunt laten zien.