Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Citaat van: Piet op 08-11-2015 13:41:40
Ja, goed idee inderdaad.
Maar niet helemaal nieuw.
Ik gebruik al jaren de extra ruimte in de ECU box voor de "add on's".
Ik heb er zelfs mijn ECU voor verplaatst van het midden van de box naar een zijkant van de box ( ik heb geen TCU).
Voordeel is inderdaad dat ik zo makkelijk ECU's kan wisselen, wat ik nogal eens doe met al dat geexperimenteer.
Voor communicatie met de ECU heb ik extra aansluitingen gemaakt in de connector (ecu voet) waar de ECU in gaat.

Het is maar wat je van plan bent. Ga je, zoals verreweg de meeste gebruikers zullen doen, het houden bij 1 ecu dan is inbouwen in de ECU zelf een goede en degelijke oplossing.
Eigenlijk zou ik nog een keer ergens volgend jaar de Wide Band regeling er in willen laten zetten.
Volvoloos....

Piet

Mja, als er maar wideband input is (voor afr meting bv) kun je die zo altijd toepassen.

BBS

Citaat van: Piet op 08-11-2015 14:09:31
Mja, als er maar wideband input is (voor afr meting bv) kun je die zo altijd toepassen.
Je bedoelt een wide band lambda sonde en AFR/turbo druk meter?
Volvoloos....

Piet

Een wideband sonde om AFR te meten via de ECU.
Die kan bv vrij  eenvoudig via de ECU voet aangesloten worden.

razorx

Goedenavond!

Genietend van een heerlijk koetsiersbiertje Pauwel Kwak ( in het juiste glas) even een korte notitie:
Al eerder meldde ik dat je bij een wideband sonde de  P waarde van de Reglersprunghöhe op max mag zetten voor een accurate regeling. Binair 255.

Ik had mijn auto dit weekend bij mijn kantoor laten liggen. Vandaar dat ik vanavond pas kon testen met de I waarde (Reglersteigung I).
Die kan je op de standaard waarde laten (123). Een verlaging verhoogt de regelsnelheid niet zinnig en geeft veel slingering rondom de gewenste waarde.

Een verhoging levert al heel snel een definitieve ontsporing naar te arm of te rijk op.

Piet

Ja, die ervaring had ik ook met de reglersteigung I.
Verandering  daarvan maakte het systeem vrij snel gevoelig voor verstoringen (aanslaan airco bracht al een ontsporing met zich mee)

Proost b.t.w.

maartendeb

Citaat van: razorx op 08-11-2015 20:19:23
Al eerder meldde ik dat je bij een wideband sonde de  P waarde van de Reglersprunghöhe op max mag zetten voor een accurate regeling. Binair 255.

Zojuist even een testritje gemaakt met F1C3 -> 255. Regeling inderdaad nóg iets strakker, goed vondst Piet && Yits, super!

Stationair:

100km/u -> 130'ish km/u:

Stoplicht->bocht om->oprit snelweg:

Wil eigenlijk nog even verifiëren of ik die slinger in Lambda voordat ik de snelweg oprit opdraai nu ook minder is, of dat ik hem nu juist geïntroduceerd heb :eusa_think:  

razorx

Ziet er netjes uit. De slinger bij 10:46 is niet zo spannend. Er na is een gas los situatie met verarming.
De slingers bij wegrijden heb ik ook: Gasgeven: heel kort  iets te arm, dan acceleratieverrijking

Citaat van: Johann op 08-11-2015 13:53:47
Zou eerder een externe MAP sensor gebruiken. Een 10V MAP sensor zit bij de 10V op de plek waar bij een turbo de bovenste intercooler buis zit maar er naast richting brandstof relais zitten nog twee montage gaten waar de "om"-behuizing van de MAP sensor precies op past. De sensor zelf is maar 1 bar maar heeft dezelfde vormgeving als een zogenaamde GM sensor welke ook in 2 bar en 3 bar te krijgen zijn. Die van Yits is 2.5. Weet niet hoe schaalbaar dit is.
Voordeel is dat je het er lekker OEM uit kunt laten zien.
Wel een heel leuk idee.  :eusa_clap:
Wel een stukkie duurder dan zo een chipje van een tientje, maar ook wel heel netjes.

Het is gelukkig volledig schaalbaar.

Piet

Citaat van: maartendeb op 09-11-2015 21:17:18
Zojuist even een testritje gemaakt met F1C3 -> 255. Regeling inderdaad nóg iets strakker, goed vondst Yits, super!

Ahum...   ;D ;D

Citaat van: Piet op 04-11-2015 12:00:58
Er zijn in de bin nog twee parameters van belang wat betreft de lambdaregeling:
-@ $F1C2 : "Reglersteigung" :  I
-@ $F1C3 : "Reglersprunghoehe" :  P

Bij experimenteren hiermee is een duidelijk invloed op de regeling te zien.

maartendeb

Ook goed :)

razorx

De R zit even te klieren zodra je wat meer vermogen vraagt. De turbodruk oscilleert tussen de 1,1 en de 1,5(!) Bar.
Dit is een onlangse log met de load en het toerental.

Je ziet de automaat schakelen, wat een normale load/druk piek op levert. Daarna gaat het mis.

Vandaag was het nog erger en slingerde het toerental zelfs. Kan dit even niet plaatsen.

PimR

Heb je ook een screenshot waar de turbo druk bij op staat Yits?

razorx

Zal ik zo even maken. Ehh gedaan.
Ik heb altijd al wat ruis op de meting van mijn turbodruk gehad. Maar dit geflupper is andere koek:

maartendeb

Snap niet dat de load zo af loopt bij oplopend toerental? :eusa_think:

PimR

Zo het duurde even maar ben geen held met screenshots ;D

Ja ik wel maarten de turbodruk schiet de lucht in en omdat het systeem load based is daalt de load door een overshoot aan boost, ik herken het patroon een beetje aan de hand van mij eigen logs.
Zie hier:

Geel= TPS
Rood= Load
zwart= Boost

Zodra ik dicht in de buurt of op de 1 bar kom trekt de wastegate actuator veer het niet meer en zakt de druk te veel vervolgens probeert de tvc dit op te vangen maar is veels te laat waardoor er weer een overshoot ontstaat.

Yits ik vrees dat je wastegate actuator de geest heeft gegeven