S70 geeft de geest; slaat af en niet meer aan

Gestart door Misha, 31-03-2008 09:19:26

Vorige topic - Volgende topic

Raoul

Balen, Misha. Beginnen bij het begin. Heb je met aangezet contact plus op je bobine? Zo ja, met een LED-spanningszoeker op de bobineaansluitingen meten (dus op 1 en 15) tijdens het starten of deze knippert. (ff 10 sec. doen)
Knipperpuls? Ja bobine of eindtrapje defect. Nee? verder zoeken.Eerst meten of je ECU spanning krijgt. Doe dit door op een sensor te meten of er 5 volt op staat.(bijv je temp-sensor, of gasklepsensor.Geen 5 volt met aangezet contact? Hoofdrelais nazien.Wel 5 volt? BDP-gever doormeten op weerstand, de waarde weet ik niet, maar tussen de 200-800 ohm is aannemlijk.
Verder kun je tijdens starten snel de middelste aansluiting op de hall-gever van je nokkenassensor aantippen. Doe dit met je spanningszoeker aan massa. Als je hoort dat je motor af en toe wat doet of een beetje aanslaat, is de kans groot de je ecu dit signaal dus mist. Dan dus je nokkenassensor vv.

thuur

Onze auto's hebben geen BDP gever. De vliegwielsensor pikt dit signaal op.

Gr 8)

Raoul

BDP-gever is een soort verzamelnaam voor toerentalsensor, vliegwielsensor,krukaspositiesensor. Maar idd, het gaat niet om het bovenste dode punt.. Verder zou ik deze manier van storing zoeken toepassen.Dus weerstand van geef het beestje een naam meten, en eventueel ook de afgegeven wisselspanning tijdens starten.Deze moet boven 0.5 volt wisselspanning liggen.

Misha

Bobine overleden.  >:(

MSD SS-Blaster met indertijd nieuwe weerstand. Ding is 2 jaar oud.. dus net uit de garantie, hoewel je mag verwachten dat zo'n ding langer meegaat..

Er zit nu een Bosch tweedehands in, en hij loopt weer. Terugwisselen naar de MSD levert weer geen vonken op.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Raoul

FelixB

Het kon dus erger zijn, maar dit is geen goede reclame voor MSD  :eusa_think:
855R & C70 T5 cabrio automaat

Turbo-Geek

Alle electronica lijkt tegenwoordig steeds vaker op rotzooi, of het nu om een A merk gaat of niet.
Het gaat steeds vaker stuk en als je er een paar jaar plezier van hebt moet je in je handen knijpen.
Die tijd dat je grundig kleuren TV 20 jaar mee ging is reeds voorbij.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Misha

Citaat van: Turbo-Geek op 31-03-2008 15:08:02
Alle electronica lijkt tegenwoordig steeds vaker op rotzooi, of het nu om een A merk gaat of niet.
Het gaat steeds vaker stuk en als je er een paar jaar plezier van hebt moet je in je handen knijpen.
Die tijd dat je grundig kleuren TV 20 jaar mee ging is reeds voorbij.
??? Mijn Grundig uit 1991 doet het anders nog steeds hoor !

Tja, het kan erger. Toch vind ik dat dit niet correct is.

Turbo-Geek

Dat zeg ik, de Grundig TV uit de jaren 80  die eerst ruim 10 jaar dienst deed bij Pa & Ma en daarna naar de kamer van de kinderen ging en daarna mee de kazerne opging zodat je met je dienstmakkers ook nog TV kon kijken, om hem vervolgens achter te laten voor de volgende lichtingen.

Ik vind het ook niet passen hoor bij het merk MSD wat in de ontsteking industrie een naam heeft hoog te houden maar zoals ik reeds zei is 24 maanden tegenwoordig al best netjes  :-\

FGG

Citaat van: Turbo-Geek op 31-03-2008 16:05:00
Dat zeg ik, de Grundig TV uit de jaren 80  die eerst ruim 10 jaar dienst deed bij Pa & Ma en daarna naar de kamer van de kinderen ging en daarna mee de kazerne opging zodat je met je dienstmakkers ook nog TV kon kijken, om hem vervolgens achter te laten voor de volgende lichtingen.

Ik vind het ook niet passen hoor bij het merk MSD wat in de ontsteking industrie een naam heeft hoog te houden maar zoals ik reeds zei is 24 maanden tegenwoordig al best netjes  :-\

Je zou je nog kunnen beroepen op verwachte levensduur.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Turbo-Geek

Leuk verhaal Florian maar zo simpel werkt dat niet .... Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken en ben je gewoon overgeleverd aan de coulance van de verkoper/importeur.

Misha

Citaat van: FGG op 31-03-2008 16:24:14
Citaat van: Turbo-Geek op 31-03-2008 16:05:00

Je zou je nog kunnen beroepen op verwachte levensduur.

Was ik ook wel van plan.
Proberen kan altijd; de verkoper ken ik als een redelijke partij.

Raoul

Tja...dat steeds meer electronica en in dit geval bobines stuk gaan ben ik helemaal met je eens.
Toch, juist die bobine is 1 van de vele redenen waarom ik Volvo rij.. Hij zit niet op het motorblok gemonteerd, dus trillingvrij. Verder is het ook een relatief koele plek.
Helaas is dit voordeel bij de laatste classics verdwenen door penbobines.
Toch zie ik aan de electrische componenten van Volvo dat het toch kwaliteit is.
Stekkers en kabelbomen zitten netter dan menig ander merk. Zelfs de ECU zit in een stekker die vast zit verzonken.

FGG

Citaat van: Turbo-Geek op 31-03-2008 16:28:44
Leuk verhaal Florian maar zo simpel werkt dat niet .... Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken en ben je gewoon overgeleverd aan de coulance van de verkoper/importeur.

Zo simpel werkt 't wel:

Citaat van: Consumentenbond
Europese richtlijn
Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. Let op: de (nieuwe) wettelijke garanties gelden alleen voor produkten die op of na 1-5-2003 gekocht zijn. Vóór die datum was er alleen sprake van fabrieksgarantie.

Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis.

Rechten
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper de verkoopprijs terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke garantie is dan van toepassing.
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor vrijwel alle consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. Je moet dit eigenlijk zien als een extra garantie naast de wettelijke garantie. De fabrieksgarantieregeling mag de wettelijke garantie niet inperken. De verkoper moet zich aan beide houden. Ook na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn kunt je nog steeds verlangen dat de leverancier (de verkoper) een gebrek tegen betaling van het gebruiksdeel (laat) herstellen. Dit is dus ook zo na afloop van de fabrieksgarantie. Na afloop van de fabrieksgarantie is er óók sprake van wettelijke garantie. Raakt een produkt defect na afloop van de fabrieksgarantie maar binnen de door de fabrikant gestelde levensduur van het produkt, dan dient de verkoper onder aftrek van het verbruiksdeel voor herstel zorg te dragen. Stel dat een tv een economische levensduur heeft van 5 jaar en het beeldscherm gaat na 2 jaar stuk, dan moet de koper 2/5 deel van de reparatiekosten (stel € 1000) is € 400 betalen.

Ik heb dit gehad met een koelkast van Pelgrim welke defect ging 2 maanden na de garantieperiode. Het apparaat werd kostenloos vervangen door een nieuwe.
Zelfde verhaal met een stofzuiger van Bosch. Defect na anderhalf jaar met een jaar garantie. Scheer&Foppen wilde niet meewerken, Bosch gebeld, stofzuiger kostenloos opgestuurd, gerepareerd en weer teruggekregen.
Je moet er alleen even rekening mee houden dat een fabrikant vaak coulanter is dan de detailist. Dus leg je verhaal gewoon rechtstreeks voor aan MSD.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Misha

Citaat van: FGG op 31-03-2008 16:39:06
Citaat van: Turbo-Geek op 31-03-2008 16:28:44

Zo simpel werkt 't wel:

Citaat van: Consumentenbond
Europese richtlijn
Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. Let op: de (nieuwe) wettelijke garanties gelden alleen voor produkten die op of na 1-5-2003 gekocht zijn. Vóór die datum was er alleen sprake van fabrieksgarantie.

Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis.

Rechten
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper de verkoopprijs terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke garantie is dan van toepassing.
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor vrijwel alle consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. Je moet dit eigenlijk zien als een extra garantie naast de wettelijke garantie. De fabrieksgarantieregeling mag de wettelijke garantie niet inperken. De verkoper moet zich aan beide houden. Ook na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn kunt je nog steeds verlangen dat de leverancier (de verkoper) een gebrek tegen betaling van het gebruiksdeel (laat) herstellen. Dit is dus ook zo na afloop van de fabrieksgarantie. Na afloop van de fabrieksgarantie is er óók sprake van wettelijke garantie. Raakt een produkt defect na afloop van de fabrieksgarantie maar binnen de door de fabrikant gestelde levensduur van het produkt, dan dient de verkoper onder aftrek van het verbruiksdeel voor herstel zorg te dragen. Stel dat een tv een economische levensduur heeft van 5 jaar en het beeldscherm gaat na 2 jaar stuk, dan moet de koper 2/5 deel van de reparatiekosten (stel € 1000) is € 400 betalen.

Ik heb dit gehad met een koelkast van Pelgrim welke defect ging 2 maanden na de garantieperiode. Het apparaat werd kostenloos vervangen door een nieuwe.
Zelfde verhaal met een stofzuiger van Bosch. Defect na anderhalf jaar met een jaar garantie. Scheer&Foppen wilde niet meewerken, Bosch gebeld, stofzuiger kostenloos opgestuurd, gerepareerd en weer teruggekregen.
Je moet er alleen even rekening mee houden dat een fabrikant vaak coulanter is dan de detailist. Dus leg je verhaal gewoon rechtstreeks voor aan MSD.

Bedankt voor dit citaat, lijkt me helder.  Ik weet alleen niet of MSD in Nederland zit (volgens mij niet), en de vraag is hoeveel het ze interesseert.
Maar goed, laten we niet op zaken vooruit lopen en speculeren of van het ergste uitgaan. Moet wel goed komen.