wanneer is de automaat aan zijn einde?

Gestart door arjen, 31-03-2008 10:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjen

Ik vraag me af wanneer een automaat aan zijn einde komt. Heb onlangs van de wegenwacht gehoord dat mijn bak 'op' was , dit omdat hij soms even blijft slepen alvorens in zijn D, te schieten, met achteruit heb ik dat ook soms. Als ik even wat langer wacht met gas geven heb ik het helemaal niet.
Nu heb ik hier veel gelezen over flushen en revisies. Maar wanneer is het nou echt einde verhaal. Kan ik met deze klacht nog jarenlang vooruit, of is dit een eerste voorbode van een bak die vastloopt. dat moment wil ik namelijk wel graag voor zijn. ???

-D©©©L-

Je zou een stall-speed test van de koppelomvormer kunnen doen (om te kijken of deze overmatig slipt), dat is echter wel een test die tegen "mishandeling" van de bak aan zit. Een slechte bak kan er op bezwijken.

Hoe is je oliepeil (let op: warm en met lopende motor peilen).
Hoe oud is de huidige bak olie ?
Wat is "even blijft slepen" ?! 1 minuut, 2 minuten ?
Gasgeven mag pas als de bak duidelijk naar R of D geschakeld heeft, zie instruktieboekje.

thuur

Klinkt als een vervuild/defect kleppenblok.

Verder geen klachten? Bijgeluiden, schokken, foutcodes, wegvallende aandrijving, ...


Gr ;)

mehn

#3
Ik durf er niets meer over te zeggen. Je merkt het iig vanzelf als ie stuk gaat ;D

Ik zou iig zorgen voor schone olie als die van jou stinkt en/of zwart is. Of je dit doet via een flush of een paar keer aflaten/bijvullen maakt op zich niet veel uit.

Maakt het verschil of de olie warm of koud is? M.a.w. reageert de auto anders na 2 uur op de snelweg dan bij normaal verkeer?
Als je met "slepen" bedoelt dat ie niet meteen in de D of R gaat dan lijkt dat op de problemen die ik heb gehad. Een nieuw kleppenblok loste dat niet op, bleek een intern lek te zijn zoals ook Ramon heeft gehad.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Citaat van: mehn op 31-03-2008 10:43:50Als je met "slepen" bedoelt dat ie niet meteen in de D of R gaat dan lijkt dat op de problemen die ik heb gehad. Een nieuw kleppenblok loste dat niet op, bleek een intern lek te zijn zoals ook Ramon heeft gehad.
Dat heb ik met de vorige bak ook gehad, opvallend daarbij was dat er telkens een enorme berg rommel aan de magnetische olie aftap plug zat.

arjen

CiteerHoe is je oliepeil (let op: warm en met lopende motor peilen).
Hoe oud is de huidige bak olie ?
Wat is "even blijft slepen" ?! 1 minuut, 2 minuten ?
Gasgeven mag pas als de bak duidelijk naar R of D geschakeld heeft, zie instruktieboekje.

Het oliepeil is aan de hoge kant, als hij koud is  staat hij op hot, olie is een jaar geleden vervangen, maar wel doorzichtig bruin van kleur, hij blijft 2/3 seconden slepen als ik niets doe, daarna klapt hij in zijn R of D

CiteerKlinkt als een vervuild/defect kleppenblok.

Waar zit het kleppenblok? En wat was het probleem van Ramon? Verder geen klachten, alleen met filerijden zachte schokjes tussen versnelling 1 en 2

mehn

Te hoog oliepeil is niet goed. Dat is zelfs slechter als een iets te laag peil.

Ramon had een gescheurde drum in de bak. Is met een revisie opgelost.
Ik had zelf ook een gescheurde bus, maar die scheur was niet te zien als de bak koud was.

Ik vraag het nog maar even, maar je hebt op de juiste wijze gepeild? Auto met draaiende motor 10 seconden in elke versnelling, daarna 2 minuten met draaiende motor in P en vervolgens peilen?




850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

arjen

Nee, heb gistermorgen vroeg gepeild, motor was toen koud. zal deze peilmethode vanmiddag eens uitvoeren...

-D©©©L-

Citaat van: arjen op 31-03-2008 10:53:30
CiteerHoe is je oliepeil (let op: warm en met lopende motor peilen).
Hoe oud is de huidige bak olie ?
Wat is "even blijft slepen" ?! 1 minuut, 2 minuten ?
Gasgeven mag pas als de bak duidelijk naar R of D geschakeld heeft, zie instruktieboekje.

Het oliepeil is aan de hoge kant, als hij koud is  staat hij op hot, olie is een jaar geleden vervangen, maar wel doorzichtig bruin van kleur, hij blijft 2/3 seconden slepen als ik niets doe, daarna klapt hij in zijn R of D

CiteerKlinkt als een vervuild/defect kleppenblok.

Waar zit het kleppenblok? En wat was het probleem van Ramon? Verder geen klachten, alleen met filerijden zachte schokjes tussen versnelling 1 en 2

Omdat je verder geen problemen hebt denk ik niet dat het kleppenblok in deze de oorzaak is.
Het "klappen" wordt meestal veroorzaakt door versleten motorsteun &  reactiearmen en kan met aandrijfassen die een beetje speling hebben alles te samen behoorlijk heftig klinken. Ik zou dus eerst eens een olie wissel doen (zorg dat je juiste olie erin gaat) en de motorsteunen + reactie armen nazien.

arjen

Mooi, weer een nieuw gebied om te leren kennen in m'n roffel, de dynamo van afgelopen weekeinde was ook een boeiende bezigheid... :eusa_dance:
Ga ook binnenkort even langs bij Startrans quality transmissions in Renswoude, kent iemand dat bedrijf?

arjen

Wat is trouwens de eenvoudigste manier om een eventueel teveel aan olie uit de bak te halen?

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Domaso

Citaat van: mehn op 31-03-2008 10:58:45
Te hoog oliepeil is niet goed. Dat is zelfs slechter als een iets te laag peil.

Ramon had een gescheurde drum in de bak. Is met een revisie opgelost.
Ik had zelf ook een gescheurde bus, maar die scheur was niet te zien als de bak koud was.

Ik vraag het nog maar even, maar je hebt op de juiste wijze gepeild? Auto met draaiende motor 10 seconden in elke versnelling, daarna 2 minuten met draaiende motor in P en vervolgens peilen?





Peil je bij een T5 anders (http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=12286.msg196270#msg196270) of ben ik aan het mieren**ken?  ;D
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

mehn

Naja. 5 seconden, 10 seconden...minimaal 5 seconden staat in VADIS

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Citaat van: arjen op 31-03-2008 16:14:14
Wat is trouwens de eenvoudigste manier om een eventueel teveel aan olie uit de bak te halen?
Via de aftap plug is het eigenlijk onmogelijk om er een klein beetje uit te halen, een vacuum pomp met een dunne slang werkt dan makkelijk. De meeste garage bedrijven hebben wel zo'n ding en ter plekke even gebruiken is zelden een probleem. Let op, dit afzuigen gaat harder sneller dan je denkt. De onderste slang van de AT-bak oliekoeler (in de radiateur) losnemen met een stilstaande motor is ook nog wel een optie, dan komt er ca 0,5 liter uit lopen.