Black sludge

Gestart door Emiel, 02-04-2008 21:35:30

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

Tijdens een proefrit ging af en toe het oliedruklampje aan (C70 '99, 57000 km).

Met het loshalen van de vuldop hadden we een klein vermoeden...

Sludge.... :eusa_wall:
Oliedrukmeter gaf aan dat er nog maar de helft van de gewenste oliedruk aanwezig was.

Carterpan losgehaald, wanden van het carter bedekt met 5mm zwarte drek...
Prut losgestoken en een nachtje laten weken in de Volvo Extra Reiniger.
Drijfstanglagers losgehaald, ietwat ingesleten. Zekere voor het onzekere genomen en nieuwe lagers erin.

Dit kwam er van de wanden van het onderblok af (en nog veel meer).

Tot zover de onderkant van het blok. Op naar de bovenkant.

Crappy foto's, mijn welgemeende excuses!

Binnenkant kleppendeksel, 5mm sludge aan de wanden. Koel/transportkanalen voor de olie helemaal dicht.
Geen lagerschade, ook geen beschadigingen aan de nokkenassen. Stageloper heeft er morgen een leuk klusje aan.

Bovenkant kop; zicht op uitlaatnokkenas en bougiegaten. Het gat rechtsonderin zit tot de helft dicht, dit hoort echt open te zijn. Sludge zit in die ruimtes tot 4 cm dik.

Zicht op de inlaat nokkenas, tandwiel en keerring. Keerring zit schat ik zo voor 75% dicht.
Regelklep voor uitlaatnokkenas zat ook vul met prut, dit verklaarde het aan>uit gedrag bij 4000 tp/m

Aangezien het een RN blok is zit er geen verdeler op. Dus een normale afdichtdop. Helemaal aangekoekt.
Carterventilatie zat ook zo goed als dicht, zowel het kanister, de slangen, aansluitingen in het blok en in het blok zelf.

Oorzaak? 4 jaar lang de olie niet verversen, helaas had deze klant de auto niet zo gek lang. Bezuinig niet op het onderhoud en de kwaliteit van de olie.

Binnenkort meer... ;)

+++ Mod's edit: foto's teruggetoverd +++

elianmars

Black Magic

Enno

indrukwekkend verhaal. 9 jaar oud 57000 Km gereden. Liever een auto met km ervaring dan dit soort stadskarreltjes. als ik het zo lees.

viking_in_shorts

En er waren alleen problemen bij 4000+ toeren?

Toch wel een sterk blok zou je zeggen :D

t5karel

OMG  :o.niet normaal meer joh ;D.
Wat een smeerboel :eusa_sick:.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Jeroentjuh

Zo dan, zo erg heb ik het nog nooit gezien, wordt nog een hele klus om dat allemaal weer schoon te krijgen......

Volvo Felipe

Ik wens je veel poets plezier toe, met al die smeerboel

veel succes

Rayman

Lijkt me een leuk klusje voor het Dasty-team!  ;D

Wat een bende. En nog kunnen sommige klanten je na alle werkzaamheden heel droog aankijken met een blik van "Ja en? " Vervolgens kun je ze van de vloer rapen als je ze de nota onder de neus drukt ;D.

whachamacollit

Dit is echt bizar! nog nooit zoiets gezien, hoe krijg je het voor elkaar. Dat dat blok nog draaide? succes met cleanen!

"Is het sap het knijpen waard"

Emiel

Citaat van: whachamacollit op 02-04-2008 22:14:38
Dit is echt bizar! nog nooit zoiets gezien, hoe krijg je het voor elkaar. Dat dat blok nog draaide? succes met cleanen!

Denk dat dit wel iets zegt over de kwaliteit van de Volvo blokken. Stationair liep ie prima, zo rond de 4000tp/m begon de regelklep voor de uitlaatnokkenas te rammelen. Er moet zo weinig olie bovenin de kop geweest zijn. Het enige wat nu nog bij de stoters ligt is iets wat probeert op olie te lijken.

;)

Misha

Sjee, het lijkt wel zwarte reuzel man..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

toppertje

ik zeg:het lijkt wel drop!
wie bezuinigd er nu op een paar liter verse olie?
bij zo weinig km per jaar ververs je toch gewoon 1x per jaar?
onbegrijpelijk! :eusa_think:

Emiel

Citaat van: Misha op 02-04-2008 22:34:49
Sjee, het lijkt wel zwarte reuzel man..

Het lijkt erop...maar zwarte reuzel is echt lekkerder...

Turbo-Geek

Citeerwie bezuinigd er nu op een paar liter verse olie?
bij zo weinig km per jaar ververs je toch gewoon 1x per jaar?

Nou dit is extreem en komt niet (alleen) door de weinig km's en het niet periodiek wisselen van olie.
Ik heb motoren meegemaakt die 4 jaar lang dezelfde olie hadden en in die 4 jaar nog geen 10.000 km reden en die zagen er beter uit dan dit.
Dit is gewoon extreem en ben op geen enkel forum ook maar iets wat daar op lijkt tegen gekomen  :o
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------