koelfanrelais krijgt geen spanning

Gestart door berri matser, 10-04-2008 22:29:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berri matser

hallo mede roffelaars!


Mijn groene 2.5 20v heeft een koelfan probleem het relais krijgt namelijk geen
spanning. Ik heb dit nu opgelost met een danfoss klemthermostaat die nu bij ongeveer 93 graden de fan hoog laat draaien. Nu zou ik dit graag weer origineel maken. De rode draad van het relais is spanningsloos, er rechtstreeks spanning op zetten werkt ook niet. De twee overige draden van relais werken niet mee. De zekeringen in het kastje zijn intact. Kan dit aan de ecu liggen?? Deze bepaalt immers of de fan moet draaien of niet. Wel moet de airco afgevuld worden, maar dat zou er eigenlijk los van moeten staan! Heeft er iemand een idee of suggestie??

Alvast bedankt voor de moeite!!

Onze 850 gaat eind van deze maand op reis naar zijn geboorte land. En wij gaan mee!!

Berri :eusa_doh:

thuur

Is de bedrading bij het fanrelais wel op orde? Geen corrosie/scheuren/etc?

Op het relais staat continu 12V, dus dat kun je gewoon aansluiten. Verder is het een normaal relais (2 stappen), dus dat kun je ook testen met een kabeltje met kabelschoenen en je multimeter.


Gr ;)

berri matser

Hallo Thuur,

Bedankt voor je reactie, maar het gaat al mis met de permanente spanning op het relais. Die is er niet!? Ik heb op deze draad al een keer direct spanning gezet in de hoop dat de fan dan zou gaan draaien, maar nee! De geel/witte draad en de gele draad moeten toch op de een of andere manier geschakeld worden? In combi met de permanente plus zou de fan dan moeten draaien. Deze draden zouden ook geschakeld moeten worden als de airco wordt ingeschakeld. Bij mij gaat het volgens mij mis in de printplaat?? De airco kan worden ingeschakeld ( groen lampje brandt)de airco doet het echter nog niet ( moet worden afgevuld ) Airco en koelfan sturing zitten op dezelfde kabelboom. Ik ga me er nog wel eens in verdiepen!! De volvo is net terug uit zweden en probleem loos heen en weer. Ik moet alleen binnenkort de stuurbekrachtigingspomp vervangen deze giert er namelijk behoorlijk op los. Vooral hoorbaar bij stationair draaien. Dus eerst het pompje maar vervangen en dan het koelfan verhaal onder de loep nemen.

Gr Berri :eusa_doh:

thuur

Ik weet niet hoe en waar je die plus hebt aangesloten, maar begin bij het begin: kijk eerst of de fan kan draaien op beide snelheden, dan de punten bij het relais meten, temp.sensor meten en dan de werking van het relais controleren.


Gr ;)

berri matser

Hoi Thuur,

Ik heb spanning gezet op het relais waar normaal de permanente spanning zit aangesloten. De fan draait op beide snelheden als je op de contrastekker spanning op zet dus deze werkt goed. Rest eventueel nog de tempsensor doormeten welke ohm waarde moet deze hebben?? Ongeveer 300 ohm bij een temp van 90 graden??
Ik heb deze al een keer afgekoppeld en doorverbonden maar geen draaiende fan.
Morgen ga ik even een gebruikte stuurpomp oppikken en deze ga ik er van het weekend inzetten. Ik zal dan gelijk nog een en ander doormeten bij het relais.

Gr Berri 8)

thuur