TDI houdt in bij volgas acceleren, géén foutcode, wel brandend lampje...

Gestart door jan piet, 12-04-2008 12:54:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan piet

Citaat van: rudie op 07-08-2008 08:55:44
jan piet, noemen ze dat klepje dat is vervangen een reduceerklep ?

ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem maar zonder het manegementlampje en vroeg me af of die reparatie zelf is uit te voeren.

Da's een goeie.... Heb de factuur niet meer in detail gezien die zit in de boekhouding... EN die zijn er 3 weken niet..
Het klepje regelde de inspuiting bij voornamelijk hogere toerentallen. En gaf dan voor het gevoel te weinig.
In eerste instantie was er ook sprake van een slechte druksensor in het turbokanaal, die al veel van de klacht oploste nadat deze vervangen werd.
Overigens heb ik er met m'n neus letterlijk bovenop gestaan, en was de reparatie alleen uit te voeren nadat de pomp helemaal los was gehaald. Er zit nml een metalen klepje in een aluminium huis.... En dat kan gemeen vast zitten, zodat om de kans van slagen te vergroten de pomp helemaal eruit moest. Mijn persoonlijke mening is dat je zoiets beter niet zelf kan doen, tenzij je over afstelapparatuur beschikt. De pomp moet namelijk volledig opnieuw afgesteld worden!
Maar één ding weet ik wel: de dealer l*lt als je een pomp moet vervangen omdat er een onderdeel niet meer werkt, maar je moet wél bij een dieselspecialist te raden gaan voor onderdelen cq uitvoering. Zij bleken ook in 1 x in staat tot het stellen van de diagnose, waar de dealer 6 bezoeken over deed en toen nog niet zeker was.... Opvallend en bizar naar mijn mening.
Nog opvallender werd het toen zij mijn klacht die ik al heb sinds de auto in mijn bezit is, direct aangegeven werd: bij afzetten ontstaat een fluittoon vanuit het aircosysteem. Duidelijk een langzaamsluitende klep oid. Blijkt een slecht functionerende druksensor in het aircokanaal te zijn. Vele garage bezoeken later ongevraagd beantwoord... Blijkbaar had deze garage ( Terlouw dieselservice Mijnsherenland) dan betere apparatuur cq acuratere medewerkers dan de dealer in Dordrecht?!

Gr, JP

rudie

dank je voor de goede raad. als de pomp er af moet voor reparatie doe ik het maar niet zelf.
misschien komen de fluctuaties in trekkracht bij mij wel door een defecte turbodrukregelaar, dus die wil ik eerst vervangen.
trouwens. . .  met dieselproblemen aankloppen bij mijn plaatselijke volvodealer, daar ben ik ook al jaren geleden van terug gekomen.
zelfs met 5 monteurs konden ze herkennen dat de distributie verlopen was, en toen ik dat zelf opperde werd gezegd, neeeeee dat is het niet.

hathü


rudie

leuke site, daar ga ik straks even rustig in neuzen. 

ik vind het trouwens vreemd dat ik veel turbodrukregelaars op het net tegen kom maar nergens het busje dat wij op onze luchthoeveelheidsmeter hebben zitten.

Quota

Citaat van: rudie op 13-08-2008 14:59:19
leuke site, daar ga ik straks even rustig in neuzen. 

ik vind het trouwens vreemd dat ik veel turbodrukregelaars op het net tegen kom maar nergens het busje dat wij op onze luchthoeveelheidsmeter hebben zitten.

Mijn duits is niet zo best, maareuh, weet iemand wat men met onderstaand citaat bedoelt?

"7.4      10 PS mehr für 10 Cents

Das Motorsteuergerät (EDC) ist per Kabelstrang mit der Einspritzpumpe verbunden. Darunter befinden sich auch Leitungen, welche die Signale vom Mengenstellwerk der Einspritzpumpe an die EDC melden. Das Mengenstellwerk beeinflusst die Einspritzmenge und damit die Leistung bzw. das Drehmoment des Motors. Tuningboxen werden üblicherweise in diesen Kabelstrang eingeschleift, um das von der Einspritzpumpe zurückgelieferte Signal über die aktuelle Einspritzmenege zu manipulieren. Ein ähnliches Ergebnis wie Tuningboxen ist recht einfach zu erreichen, indem die PINs 2 und 3 des ovalen oder runden Steckers des Kabelstranges, der zur ESP führt mit einem handelsüblichen Widerstand (1/8 Watt Leistung) überbrückt wird. Die Nummerierung der PINs ist auf dem Stecker sichtbar. Gängige Widerstandswerte liegen um die 1000 Ohm.  Je niedriger der Widerstandswert, desto mehr wird das vom Mengenstellwerk gelieferte Rücksignal verfälscht. Die EDC bekommt niedrigere Werte geliefert, und lässt entsprechend mehr Einspritzmenge zu, als ursprünglich vorgesehen. Je nach Motor/Steuergerät kann man auch niedrigere Werte als 1000 Ohm probieren, allerdings dürfte das Leerlaufverhalten deutlich darunter leiden, da das Motormanagement in einem undefinierten Bereich regeln muß.
"

mehn

Hier wordt in moeilijke taal uitgelegd hoe je bedonderd wordt als je een dure powerbox koopt.
Er staat dat een weerstandje van een paar cent voor hetzelfde effect zorgt.

Er staat hier ergens op het forum ook een foto van zo'n opengewerkte powerbox. Het enige dat erin zit is het eerder genoemde weestandje.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

jan piet

Nog even de naam van de veroorzaker: Magneetventiel, kosten € 139,- excl BTW

Gr, JP

rudie

dank je JP. het is dus een magneetventiel in de brandstofpomp, niet te verwarren met de turboregelklep (eigenlijk ook een magneetventiel) die op de LHM gemonteerd zit.