TDI houdt in bij volgas acceleren, géén foutcode, wel brandend lampje...

Gestart door jan piet, 12-04-2008 12:54:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan piet

Sinds afgelopen zaterdag een raar probleem:
Bij 'pedal to the metal' accelereren in de hoogste versnelligen van de automaat bij ongeveer 3900-4000 toeren houdt de wagen plotseling in, duurt enkele seconden, en gaat dan weer verder. Voelt als een brandstof te kort. Het managementlampje schiet vervolgens aan. De auto heeft donderdag een beurt gehad, daarbij is oa een aansluiting bij de vacuumleiding van de turbo vervangen. Dit blijkt dus níet de oorzaak te zijn.
Gisteren is hij uitgelezen, het bizarre is dat er géén foutmeldingen zijn ondanks het brandende lampje! Wel herkende de computer bij de dealer de ECU en de motor niet? Na volledige resetting herkende hij deze items wel. Een echte oorzaak was niet te vinden. Nu, paar kilometer later wéér deze klacht. Heb in plaats van mijn voet te lichten nu gewoon het gas er eens opgehouden. Het lijkt er tijdens het inhouden op dat hij helemaal smoort en stopt maar pakt na een aantal seconden gewoon weer op.
Omdat ik donderdag een tripje Barcelona ga maken, wil ik eea wél gefixd hebben voor die tijd. Iemand suggesties??

Alvast dank voor evt reacties!
Gr, JP

Gunnar

Lijkt me turbodruk gerelateerd. Druk te lang boven gevraagde waardoor hij even in safemode knalt.
Dat lampje blijft nog een tijd aan zelfs nadat je de auto een keer stilgelegd en gestart hebt?
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

bassie81

Ik heb iets gelijks gehad met mijn 1.9 TDI (gechipt). Bij 3900 - 4000 rpm in de vijfde versnelling (190 kmpu) hield hij eventjes in om vervolgens weer op te pakken. Bij mij had het idd te maken met een turbodruk die net boven een grenswaarde kwam en veroorzaakte een tijdelijke safemode.

De garage heeft een regelventiel, of regelklep oid een stukje terug gezet waardoor het euvel zich niet meer heeft voorgedaan. Het was overigens niets ernstigs....

jan piet

Citaat van: Gunnar op 12-04-2008 14:23:52
Lijkt me turbodruk gerelateerd. Druk te lang boven gevraagde waardoor hij even in safemode knalt.
Dat lampje blijft nog een tijd aan zelfs nadat je de auto een keer stilgelegd en gestart hebt?


Hoi Gunnar,  klopt helemaal! Inderdaad blijft lampje nog tijdje branden zelfs na een paar uur parkeren. Na een aantal uren gaat hij weer uit. Vanmiddag rustig gereden en nu is ie uit. Maar euvel is niet weg dus.
Thnx voor de info! Heb in iedergeval een zoekrichting vóór er weer erg gepeperde rekeningen komen.

Gr, JP

jan piet

Citaat van: bassie81 op 12-04-2008 15:54:35
Ik heb iets gelijks gehad met mijn 1.9 TDI (gechipt). Bij 3900 - 4000 rpm in de vijfde versnelling (190 kmpu) hield hij eventjes in om vervolgens weer op te pakken. Bij mij had het idd te maken met een turbodruk die net boven een grenswaarde kwam en veroorzaakte een tijdelijke safemode.

De garage heeft een regelventiel, of regelklep oid een stukje terug gezet waardoor het euvel zich niet meer heeft voorgedaan. Het was overigens niets ernstigs....


Hallo Bassie,

Inderdaad is het bij mij ook in het hogere toerenbereik. Het is een automaat en in de sportstand treedt dit probleem op. Even die reactie dat ie in de safe-mode schiet voor een paar tellen herken ik. In januari heb ik eenmaal last gehad van deze klacht en toen was er inderdaad iets met een klepje / ventiel o.i.d. Echter men kon de klacht toen direct uitlezen. Dat is nog wel onverklaard: dat de computer de ECU en de moter niet herkende aan de computer.
Toch wel het idee dat we op de goede weg zitten qua zoeken.
Wat is dit forum toch weer geweldig! Bedankt!!
Gr, JP

jan piet

Even een up-date: Dinsdag weer de hele dag bij de dealer gestaan met de opmerkingen van het forum er bij. Inmiddels is er een druksensor bij de turbo vervangen. Vanmorgen opgehaald, gisteren geen tijd gehad. Volgens de garage een proefrit gemaakt. Was idd 13 km mee gereden.... Van Dordt moest ik even naar Kerkrade en dan door naar Nieuwegein. Bij Breda brandde het lampje alweer....
Via de autobahn naar Nieuwegein, tot de 180 gaat het goed, dan begint het gedonder weer. Wél is het veel minder dan het eerst was. Morgen gaat ie weer terug, en morgenmiddag ga ik richting Barcelona. Hoop dus dat t dan opgelost is! De proefrit maak ik deze keer toch écht zelf. ( Blijf met de laptop werken bij de dealer)

gr, JP

Gunnar

Hebben ze de druk ook eens gemeten?
En de wastegate gecontrolleerd?
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

jan piet

Na een aantal dagen relatief probleemloos sturen, vanmorgen wéér het management lampje aan. Inmiddels weet ik dat er iets is met het inspuitmoment bij hogere toerentallen. Het lijkt er echter op dat het verergerd naar lagere toerentallen sinds vanmorgen. Volgens de dealer kwestie van nieuwe pomp wat ongeveer € 1500 gaat kosten. Eerste navraag heeft geleerd dat deze onderdelen niet los verkrijgbaar zouden zijn en het een compleet nieuwe pomp cq revisie wordt.
Iemand ervaring hiermee?

Gr, JP

elianmars


pimsam

Ik zou toch ook eens informeren naar de kosten van revisie. Bij bijvoorbeeld Van Kappel (www.vankappel.nl). Of een ander Bosch Diesel Center.

elianmars

http://www.stokkingdiesel.nl/

CiteerNauwkeurige doormeting van brandstofpompen
Op de testbanken worden de brandstofpompen elektronisch getest, waardoor in korte tijd zelfs de kleinste afwijkingen van de fabriekswaarden gesignaleerd kunnen worden. Dat maakt een snelle en gerichte reparatie mogelijk.

jan piet

Heren, bedankt voor deze info. Het adres in Gouda is wel lekker in de buurt, dus ga daar de komende dagen eens even contact opnemen. Ben erg benieuwd of zij wél in staat zijn om een reparatie te doen aan het bewuste onderdeel of dat ik ook hier aan een volledig 'verhaal' toe kom. Uiteraard ook erg benieuwd naar de prijzen tov 'de dealert'.
Hou jullie verder hier op de hoogte, wellicht iemand anders er ook weer iets aan!

Gr, JP

jan piet

Afsluitend:
Afgelopen maandag is een klep onder in de brandstofpomp vervangen die de insspuiting regelt. Dus géén compleet nieuwe pomp zoals door de dealer 'vastgesteld'. Daarnaast zijn gelijk de pompriem en de spanrollen vervangen, is er een nieuw draad gesneden waarop de achterste spanrol loopt omdat deze 'gaar' was. Inmiddels gaat ie weer als de spreekwoordelijke brandweer! Ook het verbruik jaagt weer omlaag.

Kosten: klepje € 140, 4 uur arbeid, riem en 2 spanrollen.

Morgen gaat er een verse distributie met waterpomp en spanrollen op, nieuwe schijven en blokken achter, nieuwe blokken voor, verse achterwissermotor er in en een beurt.
Maandag een verse voorruit want op deze zitten wel érg veel muggen ( en een scheur).

Dus binnen een paar dagen is ie er weer hélemaal klaar voor.

Overigens is het sleutelen aan de pomp bij Terlouw in Mijnsherenland gebeurd, geregeld via mijn zwager die Citroëdingesse verkoopt in Brielle. Die gaat ook de beurt verzorgen, dus ben benieuwd naar t resultaat. In iedergeval is de prijsopgave voor de werkzaamheden morgen ongeveer 30% goedkoper dan bij de Volvo dealer, dit incl OMP blokken ipv Volvo blokken.

Gr, JP

RRRRR_Ramon

Dat scheelt nogal een beetje zeg, 140 euro of een compleet nieuwe pomp....  :-\

Ik zag overigens in de oude Ebaylink van Elianmars een paar posts terug dat er momenteel (gebruikte)brandstofpompen voor 599 euro worden aangeboden en nagenoeg nieuwe voor 799 euro. Betere prijzen als bij de dealer iig, al zul je bij de dealer uitgebreidere garantie hebben.

Viel mij ook op toen de pompriem vernieuwd en opnieuw afgesteld is dat de wagen veel lekkerder liep. Ergens na 30 á 40K met de riem laat ik hem nog eens opnieuw afstellen.

Fijn dat ie het weer lekker doet Jan Piet!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

rudie

jan piet, noemen ze dat klepje dat is vervangen een reduceerklep ?

ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem maar zonder het manegementlampje en vroeg me af of die reparatie zelf is uit te voeren.