Draagarm de oorzaak?

Gestart door whachamacollit, 14-04-2008 22:27:44

Vorige topic - Volgende topic

whachamacollit

Beste mensen, sinds enkele weken heb ik een heel naar hoog klinkend gekraak bij het nemen van een drempel naar rechts met lage snelheid en soms ook als ik door een kuil rijdt. Het komt van rechtsvoor en vandaag heb ik het bovenste veerpootrubber vervangen, maar het geluid blijft aanwezig helaas. Het zoekende gedrag over sporen en strepen lijkt minder dan voorheen, maar is nog niet helemaal weg. Zoekend op het forum kom ik op de conclusie uit dat dit wel eens de draagarm kan zijn, welke ik morgen met een breekijzer te lijf zal gaan, maar zijn er ook nog andere zaken die dit euvel kunnen duiden?
Alle hulp is welkom uiteraard!

"Is het sap het knijpen waard"

-D©©©L-

Hoe was het lager bij het veerpootrubber dat je vervangen hebt ?

whachamacollit

Je bedoelt het lager in de metalen plaat boven het rubber? Dat zag er goed uit, geen speling in het lager en ik kon het makkelijk ronddraaien. Plaat leek wel een beetje krom, maar het leek alsof dat zo hoorde.

Ludo

heb je de auto ook al eens laten uitlijnen?.

whachamacollit

Nops, was ook geen aanleiding voor want tot enkele weken terug was er niets aan de hand en een dergelijk geluid lijkt mij niet door verkeerde lijning veroorzaakt te worden. Het is echt een hard knarsend, door merg en been gaand, geluid.

razorx

Je kan, als je je wiel er afhaalt met een fototoestel een close-up van je rubbers maken.

hoop dat ze er zo uitzien (Als je je camera er nog wat rechter voor houdt heb je op zijn minst een indicatie.):

en niet zo:

Mochten ze aan vervanging toezijn:
Draagarm vervangen
P.S. geweld is hier niet bij nodig. De richting van de kracht is belangrijker. En geduld!

De geluiden die je beschrijft had ik niet.
De uitleg en interpretatie daarvan laat ik liever aan de echte experts over.

Gr. Yits

whachamacollit

Ben bang dat ze niet lijken op je eerste foto RazorX, ik ga morgen nog eens goed kijken. Thx voor de foto, zegt meer dan duizend woorden (En dat zeg ik...). Link is ook heel welkom, Thx!

razorx

Citaat van: whachamacollit op 14-04-2008 22:50:30
zegt meer dan duizend woorden (En dat zeg ik...).
;D ;D
Succes!

Ludo

het kraken/knarsen kan wel van de draagarmen komen.

spoorzoeken zit meestal in een verkeerde uitlijning, óf versleten schokdempers.
en als ik me niet vergis zitten er nog niet lang nieuwe Koni FSD's onder...

whachamacollit

Juistem Ludo, jij bent goed op de hoogte van mijn wagen... Wil alleen niet alles vervangen en dan nog met een rotgeluid zitten. Veerschotelrubber was echter echt wel aan vervanging toe en zal ws niet gelijk met de FSD's (Fucking Strong Dampers) zijn vervangen.

thuur

Ligt er misschien een kiezeltje onderin de veerplaat?

Gr :eusa_think:

whachamacollit

Omdat het knarsende geluid bleef aanhouden ben ik vandaag weer lekker bezig geweest. Eerst even gebeld naar estateservice waar ik om advies heb gevraagd ivm het knarsen en men vertelde dat het van alles kon zijn. De draagarmrubbers(inspuiten met WD40 hielp niet), de reactiestang( geen beweging in te krijgen), veerschotel was alvervangen misschen toch lager plus plaat? Estateservices had hem op voorraad dus er maar heen gereden.
Eenmaal daar trof ik een zeer norse meneer die er duidelijk geen zin in had. Aan mij de keuze om onderdelen te kopen of niet, "het is jou auto" werd me meegedeeld. Nadat dit heerschap me meedeelde dat het veel te druk was liep hij met duidelijke tegenzin mee naar buiten en terwijl ik op de bumper duwde voelde hij naar losse onderdelen die er dus niet waren. De schokbrekers waren te lang zei hij en dat kwam door het verlagen en dan krijg je dat dus volgens hem. Dat het links niet zo een geluid maakt interesseerde hem niet. Hier hield de service op, succes en toedeledokie!
Pissig doorgereden naar Nordicar alwaar men zeer vriendelijk was en men na de lunch tijd vrij maakte om de wagen in de garage te zetten en alles na te lopen. Helaas niks kunnen vinden, maar wel het advies gekregen om de veerpoot nog eens uit elkaar te halen want dat er iets niet goed moest zitten. Kosten onderzoek? 0.0 euro en een lekker bakkie koffie en vriendelijke mensen maken een hoop verschil!
Eenmaal thuis met tegenzin de boel weer uit elkaar en een slijpplekje gevonden in de veer aan de binnenkant waar het metalen einddeel van de rubber schokbrekerharmonica tegenaan heeft gelopen. Kon me niet voorstellen dat dit de oorzaak was van zulke afgrijselijke geluiden en met weinig vertrouwen de boel weer in elkaar gezet.
Geluid is helemaal weg! Maakt dus heel veel uit om even heeel goed op te letten bij montage van de veer in de poot, want 1 mm meer ruimte tussen veer en metalen eindstuk maakt dus erg veel uit. :eusa_wall:

M a r c

Hoe zullen we dit noemen?

(oftewel whachamacollit?)  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

whachamacollit

Godsammeliefhebbe! Na een poosje lekker te hebben rondgereden is het misselijkmakende geluid weer teruggekomen!
Nu hoor ik het altijd, tijdens bochten en drempels, maar ook gewoon tijdens het rechtuit rijden.
Heb de hele boel aan beide zijden alweer helemaal losgehad en zelfs plastic slang over de uiteinden van de veren geschoven(WD 40, kloppen met handen, kloppen met hamer, Vastgrijpen met tang en kloppen met hamer, Draaien met vastgegrepen tang.Workmate(Warmate!) oprapen, vet uit snuit vegen en weer doorgaan, argh!), Nieuwe veerstoppers besteld en gemonteerd en vandaag bij nordicar ook voor linkerkant een nieuwe veerschotellager aangeschaft. Wilde ook nieuwe reactiestangen aanschaffen daar, maar die wilden ze me niet verkopen ivm de kwaliteit van de te leveren waar.... Hulde aan de nietverkoper!!, helaas dus zonder stangen weer thuis gekomen na een rit waarin liefjevoorhetleven steeds bleef aangeven dat het toch echt wel een rotgeluid is en dat ze niet zo lekker naast me zat. Zit hier nu op de bank met in mijn moegestreden knuisten een rubber veerpootschotellagergeval welke het probleem ook niet gaat oplossen en na de afgelopen dagen alles alweer drie keer in mijn handen te hebben gehad ben ik toch een beetje op het randje aanbeland.
Morgen met frisse moed maar weer aan de gang, weer alles uit elkaar en zoeken naar potentiele krakers en piepers in het vooronder.

Vermoeide groet van een gekwelde Whachamacollit.

mevita

Kan het niet de homokineet zijn, je schrijft als je rechts de drempel over gaat heb je dat geluid.

gr mevita