Auto valt spontaan stil

Gestart door Peter Romijn, 15-04-2008 19:29:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter Romijn

Beste forummers,

Ik ben net de trotse bezitter van een 94-er 2.5i estate op LPG. Helaas functioneert hij niet helemaal goed. De auto valt zowel op gas als op benzine regelmatig spontaan stil. Bij het opnieuw starten hoor ik een relais onder het dashboard behoorlijk tekeer gaan. Ook heb ik al meedere malen gemerkt dat de richtingaanwijzers en alarmlichten er dan ook spontaan mee ophouden. Bij het opnieuw starten lijkt het wel of de motor verzopen is. Na een poosje stilstaan en een aantal keren starten lukt het wel weer. Soms echter werken de richtingaanwijzers dan nog steeds niet. Kan iemand mij een tip geven waar ik moet zoeken? Kan het b.v. een relais zijn of moet ik aan een nieuwe boardcomputer denken. Ik weet het echt niet.

Groet,

Peter Romijn

Vertigo

Citaat van: Peter Romijn op 15-04-2008 19:29:45
Beste forummers,

Ik ben net de trotse bezitter van een 94-er 2.5i estate op LPG. Helaas functioneert hij niet helemaal goed. De auto valt zowel op gas als op benzine regelmatig spontaan stil. Bij het opnieuw starten hoor ik een relais onder het dashboard behoorlijk tekeer gaan. Ook heb ik al meedere malen gemerkt dat de richtingaanwijzers en alarmlichten er dan ook spontaan mee ophouden. Bij het opnieuw starten lijkt het wel of de motor verzopen is. Na een poosje stilstaan en een aantal keren starten lukt het wel weer. Soms echter werken de richtingaanwijzers dan nog steeds niet. Kan iemand mij een tip geven waar ik moet zoeken? Kan het b.v. een relais zijn of moet ik aan een nieuwe boardcomputer denken. Ik weet het echt niet.

Groet,

Peter Romijn

Relais 103?

Marc O.

Welkom hier!

Klinkt idd als een relais 103, maar verklaart dat ook de niet functionerende raw's en alarmlichten?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Vertigo

Citaat van: Marc O. op 15-04-2008 19:43:56
Welkom hier!

Klinkt idd als een relais 103, maar verklaart dat ook de niet functionerende raw's en alarmlichten?

Dat laatste deel doet eerder aan de contactslotschakelaar denken, maar dan zou het ABS (en TRACS) lampje branden en de verlichting het ook niet doen.

Peter Romijn

Beste forummers, bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik ben zojuist van mijn werk teruggereden en de auto is op 12 kilometer weer 2 x afgeslagen. In 1 van de gevallen vielen ook weer de raw's en alarmlichten uit (dit gebeurt dus niet altijd). De verlichting blijft het gewoon doen. Als ik probeer te starten lijkt het net of íe dat op 1 of twee cylinders doet. Het is horten en stoten. Op een gegeven moment pakt het wel weer, dan loopt'ie weer goed maar de raw's blijven uit. Pas na de volgende keer herstarten gaan ook deze weer mee doen. Misschien geeft dit nog wat extra info. Ik hoor graag weer reacties.

thuur

Welke foutcodes heb je?


Gr 8)

Peter Romijn

Hoe kan ik de foutcodes zien? (sorry maar ik ben echt nog een leek op 850 gebied).

855-Champagne

Denk het contactslot want 103 doet op lpg niet veel.

Ludo

Citaat van: 855-Champagne op 16-04-2008 00:01:06
Denk het contactslot want 103 doet op lpg niet veel.

die doet zekers wel mee op lpg.
meestal word de stroom afgetakt net ná relais 103.
zelfs al word de stroom ervoor afgetakt, doet die relais nog mee.
als de ecu geen signaal krijgt van relais 103, zet die de hele handel stil.

FGG

Citaat van: Peter Romijn op 15-04-2008 22:04:08
Hoe kan ik de foutcodes zien? (sorry maar ik ben echt nog een leek op 850 gebied).

Als je OBD-I hebt dan kun je die uitlezen met de OBD-I-module voor bij je rechter koplamp. Hoe weet je of je OBD-I hebt? Als je sigarenaansteker aan de bestuurderszijde van de pook zit heb je OBD-I, zit daar een muntenbakje dan heb je OBD-II.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Peter Romijn

Bedankt voor alle nuttige reacties tot nu toe.
Ik denk dat ik eerst relais 103 ga vervangen en dan eens kijk wat er gebeurt. Als het niet werkt kan ik het contactslot ook vervangen.

Kan iemand mij vertellen waar ik relais 103 kan vinden?
Alvast bedankt voor de reactie.

Freakybaby

Onder je motorkap zit het klepje waar je zekeringen achter zitten. Als je dat stukkie plastic eraf schroeft (4 torx schroeven) dan zie je de relais.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Peter Romijn

Beste Forummers,

Ik heb afgelopen donderdag relais 103 vervangen en daarna inmiddels al weer veen paar honderd kilometer probleemloos kunnen rijden.
Euvel opgelost dus.
Relais 103 heeft dus inderdaad invloed op zowel benzine als op gas.
Ook de richtingaanwijzers werken weer o.k., en daarbij komt nog dat na het starten weer automatisch op gas wordt overgeschakeld (deed'ie ook niet meer).

Bedankt voor alle goede tips.

Peter Romijn

P.s. zo'n relais kost 38,- (daar kun je dus geen armoe voor leiden).

mehn

Heb je het oude relais nog? Is eventueel te repareren, kun je dan weer iemand een plezier mee doen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: