PNP-switch

Gestart door Frank Selen, 19-04-2008 12:14:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Selen

De achteruitrijlampen doen het soms niet. Heel af en toe komt het voor dat de auto (automaat) niet wil starten. Ik heb op het forum gezocht en het is zeer waarschijnlijk de PNP-switch (=schakelstandensensor??). Gebeld naar de Volvo-dealer om een afspraak te maken (we gaan binnenkort naar Italië en wil daar niet met pech staan).
Ik had een reactie van herkenning verwacht, maar er werd gesproken over de "rempedaalsensor". Maar de kans is toch groot dat het gewoon de PNP-switch is?
Groetjes, Frank


V70geRwin

Verwarring tussen achteruitrijlampen en remlampen?

Je diagnose van PNP switch/standenschakelaar ljkt juist op basis van de symptomen.

Chris

#2
Achteruitrijlampen en het niet starten in de P lijkt inderdaad op een kapotte schakelstandsensor..

Is overigens een prijzige reparatie bij de (Volvo) garage :-\ succes!

Frank Selen

Dank voor jullie reactie.
Ik realiseer me, omdat ik op zaterdag heb gebeld, er waarschijnlijk geen (chef)monteur aanwezig is geweest. Waar mag ik op tellen, 150 of 200 euro??
Groetjes, Frank


mehn

Het onderdeel kost ongeveer 120 euro.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Chris

Het bij de Volvo-garage laten vervangen kostte mij ongeveer EUR 330,-

Arbeidsloon he...

KUKO (Rob)

Dan ben je aardig gen**id ik was in spijkenisse bij de dealer ongeveer 210 kwijt onderdeel is idd een 120 euries

Chris

Sja... zoals ik al zei; arbeidsloon. Of de monteur had 2 linker handen. Of misschien ging er iets niet helemaal lekker.

Je weet het nooit, je bent er immers niet bij.

Frank Selen

Vandaag heeft de Volvo-dealer de schakelstandensensor vervangen voor 210 euro.
Groetjes, Frank


V70geRwin

Problemen ook opgelost?
Merk je nog verbeteringen in schakelgedrag?

Frank Selen

Citaat van: spekkie99 op 24-04-2008 20:46:15
Problemen ook opgelost?
Merk je nog verbeteringen in schakelgedrag?

Spekkie99, de versnellingspook is nu wat "stroever" te bewegen, staat wat strakker afgesteld of zo. Ik vind het wel wat prettiger aanvoelen. Ik heb nog niet gezien dat de achteruitrijlampen weigerden en het (niet) starten moeten we nog ervaren, maar ik heb er wel vertrouwen in!
Ik merk -en dat lijkt me logisch- geen verschil in het schakelen van de automaat zelf.
Groetjes, Frank


V70geRwin

ok, de PNP kan ook invloed hebben op het schakelgedrag als ik het hier goed gelezen heb. Voor de rest mooi dat het allemaal weer werkt.

gr,
Gerwin

Frank Selen

We zijn een dikke maand verder na het vervangen van de schakelstandensensor en het volgende euvel doet zich voor: Indien de auto een tijd heeft stil gestaan (dus meestal 's morgens) schakelt hij niet goed. Zet je hem in de R dan kan hij gewoon een stukje naar vóren rijden. Soms ook duurt het even voordat de versnelling ingeschakeld wordt....
Soms is er ook niks aan de hand en functioneert alles normaal. De handel voelt nu ook minder stroef aan dan net na het vervangen van de sensor. Rijden en schakelen gaat verder normaal. Kan er toch iets niet goed zijn met die sensor of lijkt dit op een ander probleem?
Groetjes, Frank


Ludo

Citaat van: Frank Selen op 03-06-2008 19:33:13
Kan er toch iets niet goed zijn met die sensor of lijkt dit op een ander probleem?

het lijkt me toch een onjuiste afstelling van de standenschakelaar.

Frank Selen

Citaat van: Ludo op 03-06-2008 20:23:18
het lijkt me toch een onjuiste afstelling van de standenschakelaar.

Oh, dank je Ludo! Ik wist niet dat zo'n sensor gesteld dient te worden. En dat zou zomaar fout afgesteld kunnen worden bij de dealer? Dus ik kan gewoon onder garantie terug?
Groetjes, Frank