HG airco reiniger

Gestart door elianmars, 22-04-2008 10:56:35

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Vanmorgen zag ik bij de drogist een nieuw produkt van HG staan. Aircoreiniger.

Dat is een spuitbusje, wat je in de auto moet neerzetten. Motor laten lopen, airco aan, op recirculatiestand en aanjager voluit.
Spuitbus indrukken en deur dicht doen. De spuitbus leegt zich en de nevel wordt door het kachelsysteem opgenomen.
Nadat de bus leeg is, de airco nog 5 minuten laten draaien.
Daarna alle deuren open en 5 minuten laten luchten.

Op dit moment ruikt het heel fris in de wagen (eigenlijk nog een beetje té, maar goed).

Ik ben benieuwd of de wat muffige lucht, die ik af en toe ruik na gebruik van de airco, nu langer wegblijft.

mehn

Niet schrikken van de mist die ontstaat ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rayman

Ik heb tot nu toe tweemaal de Re-odoriser van Kent gebruikt. Ik ben erg tevreden over het effect. Blikje re-odoriser in de wagen plaatsen, kachelaanjager op de hoogste stand en de recirculatieklep dicht. Na ca. 15 minuten is het gehele busje leeg en alle vervelende geuren weg. Schimmels en bacterien in je luchtaanvoer worden bovendien ook aangepakt.

Ik reinig het interieur in de S70 regelmatig; je wilt niet weten wat er aan schimmels en bacterien in je auto kan zitten...

;)

reneetje

Citaat van: Rayman op 22-04-2008 12:17:31
Ik heb tot nu toe tweemaal de Re-odoriser van Kent gebruikt. Ik ben erg tevreden over het effect. Blikje re-odoriser in de wagen plaatsen, kachelaanjager op de hoogste stand en de recirculatieklep dicht. Na ca. 15 minuten is het gehele busje leeg en alle vervelende geuren weg. Schimmels en bacterien in je luchtaanvoer worden bovendien ook aangepakt.

Ik reinig het interieur in de S70 regelmatig; je wilt niet weten wat er aan schimmels en bacterien in je auto kan zitten...

;)

Met de volgende airco-onderhouds beurt de droger vervangen, scheelt ook een wereld aan luchies  :o ;)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

elianmars

Citaat van: reneetje op 22-04-2008 12:24:40

Met de volgende airco-onderhouds beurt de droger vervangen, scheelt ook een wereld aan luchies  :o ;)

Is dat zo?

A.s. donderdag wordt het systeem leeggehaald en opnieuw gevuld.
Ik heb nog een nieuwe droger liggen.
Als de monteur tijd heeft, kan hij de droger beter vervangen, dus. 

Gunnar

Werkt echt goed die busjes.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Marc O.

Werkt echt niet. Althans, zo heb ik dat ervaren. Komt waarschijnlijk door een verstopte afvoer voor condensvocht of door een te sterk verontreinigde verdamper.
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: Marc O. op 22-04-2008 13:38:19
een te sterk verontreinigde verdamper.

Het lijkt me ook niet dat zo'n busje een smerige verdamper schoon krijgt. Vandaar mijn twijfels.

Als de verdamper erg vies blijkt te zijn, zal ik 'm een keer inspuiten met anti schimmel/bacterie.

HanV70

De "droger" heeft heeft geen enkel contact met de buitenlucht, juist niet, want dan zou het systeem lek zijn.
De droger haalt de nog eventuele vocht uit de koelvloestof. Voor het behoud van het systeem wel belangrijk
iedere twee a drie jaar te laten vervangen.
IN IEDER GEVAL ALS HET SYSTEEM OPEN GEWEEST IS.
Moer kan erg vast zitten. 

JaccoS70

Heb vandaag ook eens een spuitbusje leeg laten blazen.
En het interieurfilter vervangen.
Ruikt idd weer fris. :)
Kost wat.........maar dan heb je ook wat!!!!!!
Volvo C30 1.8F  R-Design, Momentum.
ex Volvo 854 10V, V40 1.8, S70 20V en V70 T5.

Gunnar

En je interieurfilter vervangen kan ook al eens helpen.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

MarcB

Wat bedoel je met de droger

elianmars

De droger haalt eventueel aanwezig vocht uit het systeem.
Je vindt de droger onder de motorkap, links achter de radiateur, onderin.
Een zilverkleurige 'koker', met bovenop twee uitgangen.

Eigenlijk is het het beste om de droger om de paar jaar te (laten) vervangen.
Als het aircosysteem open is geweest, moet de droger altijd vervangen worden.

Theostek

Om alianmars even aan te vullen..

De accumulator (filter/droger) heeft niet alleen de funktie om vocht uit het systeem te halen, maar ook een tweede funktie.

Airco systemen met een accumulator hebben GEEN thermostatisch expansieventiel, bij het verlaten van de verdamper is het koudemiddel niet geheel verdampt.
Er zal altijd een iets van vloeibaar koudemiddel de verdamper verlaten, om te voorkomen dat de compressor vloeistof slag gaat maken (vloeibaar koudemiddel) zal de accumulator dit tijdelijk opvangen en in de accumulator tot verdamping laten komen.
Wanneer de accumulator verzadigd is van vocht, heeft deze een slechtere werking om het koudemiddel te laten verdampen, de compressor kan/gaat vloeibaar koudemiddel aan gaan zuigen.
Na verloop van tijd is het nog alleen maar vloeibaar koudemiddel, compressor krijgt vloeistofslag!! loopt vast (burn out) over en uit.

De accumulator/filterdroger heeft in princiepe maar een werking van 2 jaar, er kan gegokt worden om drie-vier jaar ermee door te rijden!! de 1 heeft geluk de andere het nakijken.

Idd wanneer het systeem is lek geslagen is het aan te bevelen om de accumulator ook te vervangen, het gaat razend snel.

Nog even ter info... de compressor olie is PAG OLIE, en sterk hygroscopisch (vocht aantrekkend) hetzelfde als remvloeistof..
Dit is ook 1 van de redenen waarom de accumulator er tussen zit.
Het niet vervangen van de accumulator om een reden dat het te duur is en gedacht wordt het is niet nodig, kan fataal zijn voor de installatie.
De besparing kan een streep door de rekening zijn..

Mensen vragen soms via email of pb wat kost dat nu, ik verneem niets meer, neem ik aan dat ze het te duur vinden...
Laten gewoon het systeem leeg trekken, enz, enz, zonder vervangen van de accumulator en komen achteraf weer met de vraag airco doet raar...
Staan dan verwonderd te kijken als de compressor vast is gelopen :eusa_doh:
Voorkomen is beter dan genezen.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

MarcB

bedankt voor de input betreffende de droger, moet je deze laten vervangen of kan je dat zelf simpel