Vraagje aan de MTB-ers onder ons...

Gestart door Flipjes 850 R, 26-04-2008 19:50:22

Vorige topic - Volgende topic

993GT2

535d / 993 GT2 / 888 SP5 / 998R / 1198s / S4Rs

BasV70

mee eens

Is overigens al vaker geopperd, maar was toen weinig succesvol. Lees, is niet door gegaan. Maar als iemand hem opzet zal ik wel proberen aanwezig te zijn.

993GT2

Wat let je om dit zelf te organiseren? ;)

Datum prikken op een plek met een ruime parkeergelegenheid, deelnemers erop attenderen dat op bepaalde locaties een vergunning van de Vereniging Natuurmonumenten benodigd is (Montferland, Posbank enz, te koop op diverse locaties voor € 5,-) en vragen of er interesse is om na het biken ergens een hapje te gaan knagen.

Met de zomervakantie in het vooruitzicht is het, denk ik, een kwestie van een datum ergens in juni of pas na de vakantie in september of zo.

Moet toch wel lukken ?
535d / 993 GT2 / 888 SP5 / 998R / 1198s / S4Rs

LPGLE

schop ....

is er iemand onder de forummers die een MTB wiel kan spaken ( alleen de spanning afstellen)

Ik heb weer een gevalletje afgeboken spaaknippels ( alu versie worden vervangen door messing )

Emiel

Even contact opnemen met Lars (turbobiker).

LPGLE

fbm

Citaat van: LPGLE op 14-02-2011 20:29:18
is er iemand onder de forummers die een MTB wiel kan spaken ( alleen de spanning afstellen)

Heb je zelf de nippels vervangen of door de fietsenmaker laten doen? Een goede fietsenmaker laat de klant na een paar weken terug komen om de spaken opnieuw te spannen!

joebar

Oh leuk een topic over fietsen... heb ik ook ooit gedaan lees mijn fietservaring

Ik heb 12 jaar op een afvalverbranding gewerkt, en daar was zaterdags de mogelijkheid voor particulieren om hun grof vuil te brengen, en daar zat altijd leuk spul bij....ook fietsen e.d.

Dus nadat ik de hele buurt alle kinderen had voorzien van BMX-en, skelters, en meer , bedacht ik om een racefiets te bouwen, en JA ik nam me eigen voor om die 6 km dan ook te gaan fietsen...

Netjes alle onderdelen gespaard, een jan janssen frame, carbon wielen, 10 versnellingen, carbon knijpers, echt na een jaar had ik een superspeciaal fietsje, dus moest het er maar een keer van komen....

's Morgens buiten gekeken, mooi weer, dus wat kon me gebeuren???

Nu moet je wel weten dat ik toen +/- 40 was, en vanaf de dag dat ik 16 werd gezworen dat ik me nooit meer zonder gashandle of gaspedaal zou voortbewegen als het verder was dan het einde van de straat, en aangezien ik op 35 meter van de hoek woon, kun je je misschien voorstellen hoe lui en ongetrained ik was....

Enfin, ik de bandjes nog voorzien van een frisse inhoud, "lente 2002" stond er op de pomp, mijn dure midland teflonhoudende kettingspray op de ketting geleegd, ( speciaal voor het snellere werk stond er op) , de kabeltjes nog een keer voorzien van geurende WD40, d remblokjes nog en keer afgesteld , zodat ook dat geen belemmering zou zijn voor een supertijd, en toen was ik er klaar voor...
Mijn vrouw naar buiten ghaald, kids ernaast...
" kijk maar goed naar papa, en onthoud deze dag, dit is het keerpunt in papa's leven, papa gaat vanaf nu gezond en verstandig doen" riep ik vol trots, en met een flinke stamp op de trapper, zwaaide ik sierlijk mijn been achterwaarst over het zadel, om vol trots de straat uit te fietsen....

Natuurlijk wist ik alle tussendoorweggetjes, dus de kortste weg werd gekozen, over paadjes, stoep op stoep af, langs die speciale wegversperringen voor fietsers, DE KORTSTE WEG IS DE KORTSTE TIJD is mijn motto.. dus dat moest het worden...

De eerste stoep af ging nog wel, maar dat stoep op was ik na de eerste klap al vergeten, want dat zadel icm de superharde banden, en elk gebrek aan vering, klapte zo hard tegen mijn edle delen, dat ik het gevoel had dat ik door americo van st nicolaas een trap in mijn kruis had gekregen, en daarna werd het zeker 800 mtr zwart voor de ogen..

Een beetje bekomen van deze helse martelgan, besloot ik toch maar de gewone weg te nemen, was wel iets langer, maar kwam mijn gezondheid zeker ten goede, dus even flink de gang er in...even kijken op de digitale km teller wat ik kon halen....
Met het snot voor de ogen en de longen uit mijn lijf dacht ik toch zeker de eindsprint op de champs elysee te kunnen winnen, tot ik in mijn ooghoeken een dame die ik op 50-55 jaar schatte vrolijk rondkijkend mij voorbij zag fietsen op haar omafiets, klaarblijkelijk zonder enige moeite en enige vorm van inspanning.
Op dat moment knakte er iets in mij, eerst dacht ik dat ik spontaan aambeien had gekregen, maar later bleek dit zadelpijn te zijn, maar dit was voor mij de druppel, en ik was nog niet eens halverwege...ik moest nog 3 KM!!!!!
Hoe ik ze gehaald heb weet ik niet, maar ik heb me naast de fietsenstalling tegen de muur laten vallen, en kon nog puffend en piepend tegen mijn aangesnelde collegae uitbrengen help me er van af, en nadat ik een kwartier in de kleedruimte had gelegen, en weer de kracht had om een zwaar sjekkie te draaien, ben ik opgestaan, naar de fiets gelopen, deze mee naar de 6e verdieping van het ketelhuis genomen, en hem bovenhands de oven in geflikkerd, en met een glimlach gkeken hoe dit stuk llende langzaam werd verzwolgn door een grote vlammenzee...

En de eed die ik op mijn 16e verjaardag had gezworen om nooit maar dan ook nooit meer mijzelf op spierkracht voort te bewegen anders dan lopen weer in ere hersteld...

Dus voor JOEBAR NOOIT meer een racefiets

v40pokemon

The Saint

Hallo Mountainbikers, hier een kwestie:

Ben altijd aardig sportief geweest, veel bal- en boardsporten. Fietsen nooit gedaan. Nu heb ik al een tijdje last van mijn knie. Pas geopereerd (na een hoop gedoe, don't ask) maar het euvel lijkt niet verholpen..  :(
Omdat ik eigenlijk alleen last heb met lopen (gewoon in huis of op straat) wil ik de komende tijd eens gaan fietsen om toch nog te kunnen sporten. En omdat ik op enkele honderden meters van een mooi mountainbikeparcours (Schoorl) woon, lijkt het me wel leuk om door de bossen te fietsen.

0,0 ervaring dus, en ook zeker geen plannen om dit 'professioneel' te gaan doen. Gewoon af en toe (eens per week?) even lekker een paar kilometer zweten op een fiets in een mooie omgeving. Wel offroad dus. Wat ik belangrijk vind is dat de fiets lekker zit, niet stukgaat en veel plezier biedt. Vooral het comfort vind ik belangrijk, omdat ik anders snel afhaak ben ik bang... Op mijn gewone fiets fiets ik ook alleen korte stukjes omdat ik een zere kont krijg. Is het uberhaupt mogelijk om op een sportzadel te zitten zonder zere kont/ballen?

Dan over het materiaal. Ik ben nog helemaal in de beginfase van mijn interesse voor een mountainbike. Wat voor fiets zou voor mij geschikt zijn? Ik ben ong. 1.82 en 80 kilo. Recreatief gebruik en comfort staan dus voorop. Levert achtervering (alleen op de duurdere modellen te vinden) eigenlijk ook meer zitcomfort op, of is het alleen voor meer grip?
Wat voor fiets tippen jullie in mijn situatie met een budget van rond de 500 euro bijv?
Ik zit zelf te denken aan een fiets met normale trappers, dus niet met van die clips.

NB: had me ook proberen aan te melden bij een mountainbikeforum, maar het aanmelden lukte niet. Bovendien denk ik daar toch goedbedoelde adviezen te krijgen die niet bij mij, als recreant, passen. De informatie was daar ook overweldigend. Iets met bomen en bos..

Alvast bedankt voor jullie reacties!
No shirt no shoes, no pinball

mehn

Citaat van: The Saint op 30-04-2011 11:19:14
Op mijn gewone fiets fiets ik ook alleen korte stukjes omdat ik een zere kont krijg. Is het uberhaupt mogelijk om op een sportzadel te zitten zonder zere kont/ballen?

Met de juiste fietsbroek en wat doorzettingsvermogen moet dat goed kunnen komen.

Ik heb er ook altijd last van de eerste paar keer na een fietspauze, maar om de een of andere reden wordt dat vrij snel minder.

Als je een MTB met achtervering neemt kies er dan eentje met een vaste stang tussen het zadel en de trapas. De vering werkt in zo'n geval als bij een crossmotor; verende achterbrug.
Als je er eentje neemt met de veer in de genoemde buis dan heb je meer een hobbelpaard als fiets ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Emiel

Citaat van: The Saint op 30-04-2011 11:19:14
Ik zit zelf te denken aan een fiets met normale trappers, dus niet met van die clips.

Je hebt ze 50/50. Ik gebruik mijn MTB ook voor woon/werk verkeer en dan zijn normale trappers wel makkelijk. In het terrein zijn clips echt wel aan te raden, rijd zoveel keer beter.

En vergeet niet een helm aan te schaffen.

Emiel

www.rose.nl

Goede MTB's voor niet teveel geld. Zit net over de grens in Deutschland.

Reitse

Van ATB's weet ik niet zo heel veel, maar met goeie kleding ga je zadelpijn wel tegen. Maar hou er rekening mee dat je de eerste paar keer wel last hebt! Na afloop de zere delen beetje verzorgen helpt wel.
Als je last hebt van een knie, en je gaat toch voor klikpedalen (zou ik echt doen!), laat ze dan wel goed afstellen. Je wilt echt geen frictie in je knie, en er is geen 'standaard afstelling'. Ik zou ook eerst een paar keer op de weg / schelpenpaden of wat er ook bij jullie ligt wat proefrijden. Kijk even hoe je knie reageert. Je zet nogal wat kracht op je gewricht als je een beetje gaat klimmen, ook met die mooie kleine verzetjes op ATB's.

The Saint

Thnx voor de tips jongens! Ga me de komende tijd eens oriënteren, en idd ook op helm en fietsbroek!
No shirt no shoes, no pinball