Vraagje aan de MTB-ers onder ons...

Gestart door Flipjes 850 R, 26-04-2008 19:50:22

Vorige topic - Volgende topic

Thys

Zó krom was 'ie ook weer niet, het zal wel gebeurd zijn tijdens transport oid, de fiets heeft best een poos uit elkaar gelegen. Morgen verder met opbouwen, en dan moet 'ie ook goed zijn, want ik ga 's avonds op vakantie :)

Thys

Zo, en nou ist klaar!

Dit weekend eerst maar eens rustig rondjes fietsen over Vlieland, maar ik heb wel besloten dat er tzt. toch een andere derailleur komt incl. 2 nieuwe shifters. Bij het inleggen van de ketting had ik een foutje gemaakt, waardoor bij het trappen de derailleur in het wiel terechtkwam :eusa_doh: Goed excuus voor een nieuwe dus :D De shifters zijn na 12 jaar ook wel aan vervanging toe, het rubber is half vergaan.

Turbobiker

Citaat van: 993GT2 op 30-07-2011 11:07:56
Citaat van: Thys op 27-07-2011 23:21:58
Komt de toenmalige 7.0 derailleur een beetje overeen met wat ze nu de X7 noemen? Is er nog veel verschil met de X9/X0?

Zal niet veel verschil in zitten.
Het grote verschil met de duurdere series is vaak niet de kwaliteit maar het gewicht. Dit zie je bij Shimano ook. XTR is meer dan 2 keer zo duur als XT maar kwalitatief zowat hetzelfde. Ze hebben er links en rechts wat grammetjes af weten te snoepen door bijv. carbon kooien te gebruiken maar als die kapot gaan (en dat doen ze eerder dan alu of stalen), ben je ook meteen aan de beurt.

Mijn advies is als je zo nu en dan eens de bike gebruikt om een recreatief ritje te maken of een toertochtje meepikt, monteer niet de duurste series qua onderdelen op je bike maar ga daar 1 of 2 series onder zitten. Kwalitatief ook goed en je houdt een hoop knaken over die je aan de Volvo kunt besteden ;)

Verschil zit ook in de draaipunten van de derailleurs. Die zijn spelingsvrijer en slijtvaster bij de duurdere uitvoeringen. Je merk het verschil duidelijk bij schakelen onder belasting, dat gaat bij goedkopere versies met veel gekraak en geratel en bij de dure dingen met een lichte 'klak'. En als je dan ook vaak in de bagger rijdt, dan merk je het zeker aan de levensduur. Duurdere tandwielen schakelen alleen maar beter, slijten soms zelfs nog sneller dan goedkopere.

Omdat ik dat gezeik in het algemeen zat ben, zit er bij mij gewoon dit in:

(alleen iets meer in de kleur zwart)

14 ingekapselde versnellingen, schakelen onder alle omstandigheden en het onderhoud is net als bij een 850 minimaal :eusa_dance:

Overigens nog een misverstand de wereld uit helpen:

Citaat van: FGG op 02-05-2011 09:39:44
Het veercomfort van de achterzijde moet niet te soepel zijn omdat dan een groot deel van je trapenergie in de vering gaat zitten.

Vering kost geen energie, sterker nog, in het terrein zorgt het er meestal voor dat je minder energie nodig hebt voor dezelfde snelheid en je hebt ook nog eens meer controle, naast een stuk comfort.

Nadelen van vering: kost meer en vraagt iets meer onderhoud.

Ik rijd overigens gewoon een hardtail, wel van bij Aldi om de hoek.
De Tussenpaus

Taranis

Citaat van: Turbobiker op 05-08-2011 14:58:48
Overigens nog een misverstand de wereld uit helpen:

Citaat van: FGG op 02-05-2011 09:39:44
Het veercomfort van de achterzijde moet niet te soepel zijn omdat dan een groot deel van je trapenergie in de vering gaat zitten.

Vering kost geen energie, sterker nog, in het terrein zorgt het er meestal voor dat je minder energie nodig hebt voor dezelfde snelheid en je hebt ook nog eens meer controle, naast een stuk comfort.

Als het geen energie kost, waar komt de energie voor de deinende beweging dan vandaan?

Reitse

Daarbij, vering weegt meer dan gewoon frame, dus heb je meer vermogen nodig om de boel op gang te trekken en te houden :)

Emiel

Citaat van: mehn op 06-07-2011 18:34:56
Citaat van: Emiel op 06-07-2011 16:44:35
Hij gaat binnenkort met pensioen, komt een IdWorx voor terug.

Shhhh...doe maar dik zeg  :eusa_snooty:

Dag bonus, hallo Jumbo Idworx Rock'n Rohler.

- 29"
- Rohloff naaf, dus geen derailleur meer.
- Marzocchi voorvork met bediening vanaf het stuur
- RockShox zadelpen met bediening vanaf het stuur
- en nog veel meer geniale onderdelen....

:eusa_dance:

Taranis

Mooi fietsje!

Doe Lars de groeten :)

Thys

Knappe fiets Emiel! Nu ook maar zwarte wielen onder de auto?

Emiel

Thanks, ben er zelf ook wel blij mee moet ik zeggen. Geen zwarte wielen onder de auto heur... :eusa_hand:
Moeten een keer samen gaan fietsen Thijs. ;)

Maandag voor het eerst Amerongseberg gedaan met deze fiets en dat is toch een behoorlijk verschil met de vorige. Ik ga iig niet meer zo snel terug naar een 26".

Taranis

Pfoe hoest.......... even het stof wegblazen hier ;D

Zijn er hier mede-forummers met ervaring met fietsnavigatie?
Ook al is het heiligschennis, ik gebruik mijn mtb momenteel hoofdzakelijk om over de straat te fietsen (een racefiets staat wel op het verlanglijstje, maar niet meer dit jaar). Omdat ik een hekel heb aan eindeloos zoeken naar een adres of de juiste route en de navigatie-app op m'n Blackberry niet heel geschikt is voor op de fiets (en bovendien de accu met een noodgang leeg trekt), overweeg ik fietsnavigatie aan te schaffen.

Ik had al even zitten kijken naar een Garmin Edge 800, maar eerlijk gezegd vind ik 200-250 euro wel zo'n beetje de max. Wie heeft er tips?

Auk

Ach, ik gebruik mijn mountainbike ook voor de weg. Maak meer kilometers over het asfalt dan over onverhard.

Ik gebruik mijn iPhone als navi als ik er niet meer uit kom, download gratis de naviki app en je bent voorzien van een handig systeempje. Jij hebt een BlackBerry, ken het gedoe met de accu dus deed dat voorheen met m'n iPod Touch. Kun je als navi gebruiken via de hotspot van je telefoon (zit geen G3/G4 functie op de iPod) en je hebt direct muziek voor onderweg bij je.

iPod Touch koop je al voor €150,- dus dan ben je wel goedkoper uit en je kunt er meer mee dan iets wat enkel voor navi is bedoeld.
Auke
Volvo. for life

Emiel

Edge 800 is niet voor dat soort navigatie. Of je moet de hele dure garmin kaarten erbij willen kopen, en dan nog net niet op de bestemming aan willen komen. Beetje als Volvo's navigatie...[/sarcasme]

Edge 800 is leuk om trails erin te zetten en zo je route te kunnen rijden/loggen. Voor navigatie zoals een Tomtom is ie gewoon niet geschikt.

Taranis

Citaat van: Emiel op 22-07-2013 11:31:25
Edge 800 is niet voor dat soort navigatie. Of je moet de hele dure garmin kaarten erbij willen kopen, en dan nog net niet op de bestemming aan willen komen. Beetje als Volvo's navigatie...[/sarcasme]

;D

Mwoah, ik heb nog een Garmin Zumo 550 Europa voor de auto en de motor en die kaarten werken perfect eigenlijk. Beter dan dat tering RTI. Ik had eigenlijk die Garmin kaarten er inderdaad bij gerekend en dan wordt het dus een dure grap.

Citaat van: Emiel op 22-07-2013 11:31:25
Edge 800 is leuk om trails erin te zetten en zo je route te kunnen rijden/loggen. Voor navigatie zoals een Tomtom is ie gewoon niet geschikt.

Ok, tnx. Inmiddels een goedkoper alternatief gevonden: Teasi One
Nooit van gehoord maar de reviews zijn wel aardig op 't scherm na.

Daf46

Zopas dit fietsje voor quasi niks gekocht

Lijkt mij prima staat behalve de versnellingen en ketting.

Zou een dergelijk setje http://www.biqq.nl/shop/artikel/931950/shimano-acera-m390-v-brake-groep daar nog op passen of zijn de frame montage punten ondertussen helemaal anders (trapas, derailleurs, ...) ?

Ik schat dat die M600 ergens uit half de jaren 90 is.

Ik zou wel de magura remmen die erop zitten behouden :-)

FGG

Maar even weer opgegraven.

Mijn Garmin Edge 705 mag na een jaar of 5 wel eens vervangen worden. De keuze wordt wel wat lastig. Allereerst hebben we een aantal merken waarbij Garmin en MIO bij mij blijven hangen. Ik hoor veel goeds over de MIO, maar de Garmin schijnt weer nauwkeuriger te zijn. Dus ik neig wel wat naar Garmin.

Dan hebben we bij Garmin de Edge810, de Edge520, de Edge1000 en de EdgeTouring. Ik zal het apparaat voornamelijk gebruiken voor inzage in actuele gegevens als snelheid, afstand, helling en daarnaast voor het navigeren op basis van de kaart of op basis van een ingelezen route. Alle trainings-dingetjes zijn niet zo aan mij besteed, evenals hartslagmeters en cadansmeters.

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/catalog/product/compareResult.ep?compareProduct=134491&compareProduct=166370&compareProduct=112912&compareProduct=134596

Er zit nog wel wat prijsverschil in de producten (in bovenstaande link de Garmin adviesprijzen, op diverse sites gaan ze voor minder weg). De goedkoopste van het stel, de EdgeTouring, schiet tekort op de trainigsfuncties, maar die spelen nou net een ondergeschikte rol bij mij. Enige wat me zorgen baart is dat er bij de EdgeTouring geen vinkje staat achter "Shock Resistant".

Heeft iemand ervaringen die mij kunnen helpen?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: