Hij is er toch! de Porsche diesel......................

Gestart door Laserblue, 27-04-2008 15:14:38

Vorige topic - Volgende topic

BenC70ES

Citaat van: Marc O. op 14-05-2008 22:08:53
Het feit dat er diesels meedoen, en sterker nog, dat ze nog winnen ook (Spa 1000km), wil toch wel veel zeggen hoor......

Dat ze eigen reglementen hebben die ze sterk bevoordeeld tov benzinemotoren nog meer...  ::)

Citaat van: Marc O. op 14-05-2008 22:03:54
Ja, kon zo snel geen dikke diesel met Italiaanse schone vinden ;)

Trek je conclusies!  :evil:

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

thuur

Citaat van: BenC70ES op 14-05-2008 20:16:05
Al is dat ding sneller als een Veyron... de sensatie is 0,0 ...   als je 2000 bruikbare toeren hebt  is het rijplezier echt onder 0 en dan nog dat lawaai, dat verschrikkelijke dieselgekletter.

Ben Ben Ben.... Ga toch een keer rijden in een moderne snelle diesel..

Ze klimmen rapper in toeren dan je 2.5-je en zijn zeker niet uitgekakt bij 5000rpm. Daarbij is het immer aanwezig koppel (vanaf zo goed als stationair) gewoon indrukwekkend. Vast wel eens gelezen in een autoblaadje: 'blijft maar gaan, versnellingskeuze irrelevant'.

Gr ;)

BenC70ES

Citaat van: thuur op 15-05-2008 01:36:51
Citaat van: BenC70ES op 14-05-2008 20:16:05
Al is dat ding sneller als een Veyron... de sensatie is 0,0 ...   als je 2000 bruikbare toeren hebt  is het rijplezier echt onder 0 en dan nog dat lawaai, dat verschrikkelijke dieselgekletter.

Ben Ben Ben.... Ga toch een keer rijden in een moderne snelle diesel..

Ze klimmen rapper in toeren dan je 2.5-je en zijn zeker niet uitgekakt bij 5000rpm. Daarbij is het immer aanwezig koppel (vanaf zo goed als stationair) gewoon indrukwekkend. Vast wel eens gelezen in een autoblaadje: 'blijft maar gaan, versnellingskeuze irrelevant'.

Gr ;)

Dat zie je inderdaad in autoblaadjes staan, maar de praktijk met ultramoderne diesels blijft bedroevend teleurstellend.
Dat kopppel is bij mijn '2.5je' ook vanaf 1600 toeren aanwezig (sneller als veel diesels) en blijft tot 5000 trn.
Ik denk dat jij ook dringend eens in een moderne diesel moet rijden, waar je hem nog vlot tot 5000 toeren kan trekken  :o  ??? (vanaf 4000 is echt alles weg, en kan je natuurlijk blijven gas geven).
Ze blijven (zeker bij stationair en lage snelheid) verschrikkelijk hameren. En het rijplezier is gewoon heel erg beperkt vind ik, ook al hebben ze veel koppel en rijden ze op die piek best wel goed, maar ik zou er elke kilometer dik spijt van hebben.

(om nog maar over dat fijn stof te zwijgen, ja ik fiets ook graag).

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Citaat van: BenC70ES op 15-05-2008 22:02:28

maar ik zou er elke kilometer dik spijt van hebben.

Jij wel, maar ik niet. Ik geniet van elke meter die ik met de V70 rijd :eusa_dance:

@Thuur: Probeer Ben nou niet om te lullen. Gaat je nooit lukken  :eusa_naughty:  ;D

thuur

Dat zie je inderdaad in autoblaadjes staan, maar de praktijk met ultramoderne diesels blijft bedroevend teleurstellend.
Dat kopppel is bij mijn '2.5je' ook vanaf 1600 toeren aanwezig (sneller als veel diesels) en blijft tot 5000 trn.
Ik denk dat jij ook dringend eens in een moderne diesel moet rijden, waar je hem nog vlot tot 5000 toeren kan trekken  :o  ??? (vanaf 4000 is echt alles weg, en kan je natuurlijk blijven gas geven).
Ze blijven (zeker bij stationair en lage snelheid) verschrikkelijk hameren. En het rijplezier is gewoon heel erg beperkt vind ik, ook al hebben ze veel koppel en rijden ze op die piek best wel goed, maar ik zou er elke kilometer dik spijt van hebben.

Wat, bij 1250 rpm al 300Nm? (dat is voor de 1.9 JTD vorig jaar, zal dit jaar wel eerder en hoger zijn :evil:)
Rode streep komt pas bij 7000rpm bij deze motor, en na 4250 toeren is het idd ver gedaan.

Bronnen: http://www.whatdiesel.co.uk/reviewpage.aspx?carreviewid=1000, http://www.fiat-klub.si/forum/viewtopic.php?start=40&t=1084

Beetje huidige diesel (BMW, Audi, Alfa) is wel thuis tot zo'n 5000rpm. Hoe vaak zit je daar boven dan?

Citeer

(om nog maar over dat fijn stof te zwijgen, ja ik fiets ook graag).

Dan houd je adem voortaan maar in, scooters, vliegtuigen en koeien laten veel meer 'troep' in de atmosfeer achter dan alle dieselauto's bij elkaar. Ben blij dat je het ziet bij een TDI, dan weet je tenminste wanneer je de schakelaar op recirculeren moet zetten of even stoppen met ademen :evil:

Gr ;D

hathü

Heeft Porsche ook meegewerkt aan de ontwikkeling van de TDI die in mijn V70 ligt? Hij is namelijk zo snel, en gromt van blijdschap als je hem de sporen geeft. . ;D ;)

Turbobiker

Citaat van: Starbuck op 13-05-2008 20:33:04
Ik dacht zelfs dat Porsche meer in VW en Audi te zeggen had dan andersom.
Maar de Cayenne en de Touareg zijn toch iets of wat hetzelfde onderstel?

Daar ging mijn opmerking ook over. Omdat het feitelijk dezelfde auto's zijn is het eenvoudig de VW V10 in de Porsche te lepelen. Privé ombouwproject dus. Wagen wordt momenteel aangeboden in het blad Sport Auto.
De Tussenpaus

Rayman

Citaat van: elianmars op 15-05-2008 22:57:05

maar ik zou er elke kilometer dik spijt van hebben.

Jij wel, maar ik niet. Ik geniet van elke meter die ik met de V70 rijd :eusa_dance:

@Thuur: Probeer Ben nou niet om te lullen. Gaat je nooit lukken  :eusa_naughty:  ;D

Ben van zijn door-de-duivel-gevoede haat van diesels afhelpen? Doe maar niet; ik kan er nog veels te vaak om lachen ;D. Wat mij betreft gaat Ben een boek schrijven "Diesel, the fuel of satan!" Als het uitkomt zal ik de eerste zijn die het koopt!

Gr Ray

(Diesel in een porsche, voor velen een ondenkbaar iets, maar ach...Verouderde standpunten worden wel vaker door de realiteit ingehaald ;) )

Turbo-Geek

Waar sommige 'makkelijk' overheen stappen is woord 'emotie'.
Natuurlijk zijn er diesels die HEEL hard gaan en geweldig rijden maar wat maakt nu een auto speciaal ?
Bij een (super)sportauto zijn dat diverse zaken.

Een mooi voorbeeld, D'r zijn heel wat V8'en op de markt varierend van Audi, BMW, tot Lexus maar welke V8's geven nu het echte kippevel al vanaf het moment dat ze gestart worden ?  Juist de 1960 style (tot Heden) US V8 blokken met een lekkere simpele centrale nokkenas en maar liefst 2 kleppen per cilinder  :eusa_whistle:
Zijn dat de meest efficiente motoren ?  NEEN
Zijn het Technische hoogstandjes? NEEN
Maken ze per liter vreselijk veel vermogen ? NEEN
Ze hebben echter wel iets dat een apart gevoel geeft en een bepaald type auto AF maakt. Je kan best een BMW V8 in een Corvette, Mustang of Camaro lepelen hoor maar je hebt NOOIT het gevoel dat je zou willen hebben in een dergelijke auto.

Hetzelfde geld voor bijv. een Porsche of andere (Super)sportwagen. De Diesel zal hem gewoon NIET dat geven wat je van zo'n auto verwacht.
Ik steun Ben en vind ook dat je vind dat een dergelijk wagen wel op diesel kan rijden en dat 'etisch' verantwoord is dan snap je het niet helemaal.

Mooi discussie punt voor op een meeting.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

thuur

Citaat van: Turbo-Geek op 16-05-2008 17:10:56
Waar sommige 'makkelijk' overheen stappen is woord 'emotie'.

Dus een 2,5 ton wegende Q7 met een onwerkelijk koppel van 1000Nm (0-100: 5,5s..) laat je koud?

Citeer

Mooi discussie punt voor op een meeting.

Of een eigen topic ;D

Gr 8)

Rayman

Wat betreft sportwagens ga ik mee in deze discussie; een dieselmotor levert imho te weinig snelheidsbeleving en sensatie om in het plaatje te passen. Een diesel blijft de bijsmaak houden van 'rendement en efficiency', niet de meest passende ingredienten in een sportwagen.

De Cayenne daarentegen vind ik nou niet bepaald een sportwagen (eerder een met botox behandelde beautycase waarvan de ontwerper onmiddelijk ongenomen zou moeten worden). Het is een SUV (net als die aardslelijke Tourdrek van VW en de minder lelijke Q7 van audi) van Porsche. Persoonlijk vind ik dat Porsche al de eerste fout heeft gemaakt door met dit gevaarte op de markt te komen, laat staan een diesel erin te lepelen.

Feit blijft dat techniek niet stilstaat en dat standpunten bijgesteld kunnen worden.

Ik ben nog steeds tevreden met m'n victoriaanse 2.5D; ook al zat dit forum vol met dieselhaters.

Ludo

Citaat van: Rayman op 16-05-2008 17:33:16
een dieselmotor levert imho te weinig snelheidsbeleving en sensatie om in het plaatje te passen.

bwah, dat weet ik nog zo niet.
ik heb een paar keer met een gechipte 535d mogen rijden.
als de eigenaar zo gek zou zijn om te ruilen, liet ik m'n T-5 toch ogenblikkelijk staan.  :evil:

M a r c

De nieuwe Cayenne vind ik zelf op álle fronten mooier en superieur aan dat gedrocht van een Q7 (wát een mastadont) en de "poor man's Cayenne" : de Touareq  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: Ludo op 16-05-2008 17:39:04
Citaat van: Rayman op 16-05-2008 17:33:16
een dieselmotor levert imho te weinig snelheidsbeleving en sensatie om in het plaatje te passen.

bwah, dat weet ik nog zo niet.
ik heb een paar keer met een gechipte 535d mogen rijden.
als de eigenaar zo gek zou zijn om te ruilen, liet ik m'n T-5 toch ogenblikkelijk staan.  :evil:

GA JE MOND SPOELEN!    ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbo-Geek

Natuurlijk laat zo'n dikke SUV met 1000NM me niet koud maar is de beleving hetzelfde ?
Ik kan je vertellen dat desondanks dat mijn Golf Rallye NIET zo snel was als de T-5R maar de beleving wel heel anders was en het geheel een stuk sportiever aanvoelde.

Kortom, het leveren van prestaties roept niet altijd direct een bepaalde emotie op die je in een ander voertuig met dezelfde prestaties (of zelfs minder) wel zou hebben.
Nogmaals, de Amerikaanse V8 is een prima voorbeeld. Met name de Duitsers maken technisch VEEL mooiere V8's maar geen van allen geeft de beleving zoals een simpele SBC 350 dat doet.

The things you own end up Owning you !