Lijstje vragen

Gestart door Bruno V, 01-05-2008 11:43:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bruno V

Hallo,

Ik rij nu een dikke maand met mijn C70 cabrio. Al heel veel van mijn Roffel km's genoten, echter heb ik een hele reeks vragen betreffende mijn C70 :

- Als ik hard rij (+180) durft de raam langs de bestuurderszijde, soms een beetje naar buiten gezogen worden. Dit geeft een hels lawaai. De R-kant heeft dit niet. De raam langs de bestuurderszijde sluit echter een klein beetje hoger. Zou daar de fout in kunnen liggen of denken jullie eerder aan versleten raamrubbers. Deze kant kraakt immers ook een beetje als de ramen gesloten zijn. Ik spoot ze reeds in met siliconen spray, maar het mocht niet helpen.

- Als ik vlot gereden heb, hoor ik binnenin de wagen bij stationair een luid gebrom dat te vergelijken is met het gezoem van het servostuur. Buiten hoor je dit geluid bijna niets. Wat zou dit kunnen zijn ?

- Bij hogere snelheden vind ik dat de wagen niet echt stabiel rijdt (een beetje zwevend). De banden zijn een maand oud (18" op Tritons). zou het helpen als ik nieuwe veren plaats die de wagen "wat lager tegen de aarde leggen", of moeten de schokdempers best mee worden vervangen worden. Ik wil echter niet dat de wagen te hard wordt.

- Als in mijn V50, de passagier de gordel niet om heeft, knippert het lichtje van de gordels. In mijn C70 is dat niet het geval. Het knippert enkel als de bestuurder zijn gordel niet om heeft. Klopt dit ?

- en dan nu de belangrijkste vraag : Gisteren ging plots het lichtje in het dashboard branden dat gaat branden wanneer bv. de emissie niet meer binnen de normen valt. (oranje lichtje nr.21). Toen ik mijn wagen uitlas via de OBDII stekker, kreeg ik foutcode P1174, wat staat voor "system to lean". Te arm mengsel ? Ik wiste de foutcodes, waarna het lichtje uitbleef. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar nu houdt de wagen soms wat in bij volgas. Wie kan mij helpen ?


Zo een hele boel vragen die ik hier afvuur,bedankt allemaal al om dit te willen lezen en hopelijk weten jullie een antwoord op (één van) mijn vragen.

Bruno



- Volvo C70 Convertible 2.4 T (18" Triton's)
- Volvo V50
- MGF '180' VVC

confruo

Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 11:43:41
Hallo,

- Als in mijn V50, de passagier de gordel niet om heeft, knippert het lichtje van de gordels. In mijn C70 is dat niet het geval. Het knippert enkel als de bestuurder zijn gordel niet om heeft. Klopt dit ?

Bruno



Bij mij in de 850 was dat zo, en in m'n V70 ook, dus ik gok dat dat goed is.


das vast 1 :)

llinssen

Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 11:43:41

- Als ik hard rij (+180) durft de raam langs de bestuurderszijde, soms een beetje naar buiten gezogen worden. Dit geeft een hels lawaai. De R-kant heeft dit niet. De raam langs de bestuurderszijde sluit echter een klein beetje hoger. Zou daar de fout in kunnen liggen of denken jullie eerder aan versleten raamrubbers. Deze kant kraakt immers ook een beetje als de ramen gesloten zijn. Ik spoot ze reeds in met siliconen spray, maar het mocht niet helpen.
Wellicht heeft dat te maken met de klacht dat de deuren van de cabrio zeer gevoelig zijn voor een juiste ophanging. Ze zijn zwaar en gaan gemakkelijk wat hangen. Bij de volgende beurt vragen of ze hem netjes willen stellen. Schijnt niet heel snel te gaan, hoe simpel het ook klinkt.



Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 11:43:41
- Als in mijn V50, de passagier de gordel niet om heeft, knippert het lichtje van de gordels. In mijn C70 is dat niet het geval. Het knippert enkel als de bestuurder zijn gordel niet om heeft. Klopt dit ?
Is mij mij ook zo. Volgens mij discrimineren de oudere modellen (ook 850). Bijrijders zijn niet zo belangrijk als de bestuurder.....


Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 11:43:41
- en dan nu de belangrijkste vraag : Gisteren ging plots het lichtje in het dashboard branden dat gaat branden wanneer bv. de emissie niet meer binnen de normen valt. (oranje lichtje nr.21). Toen ik mijn wagen uitlas via de OBDII stekker, kreeg ik foutcode P1174, wat staat voor "system to lean". Te arm mengsel ? Ik wiste de foutcodes, waarna het lichtje uitbleef. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar nu houdt de wagen soms wat in bij volgas. Wie kan mij helpen ?
Kijk eens bij oscilerend toerental in "overige techniek"..... wellicht dat dat je herkenbaar voorkomt.

Hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt. Nog niet de oplossing van de problemen/vragen, wel een

PS waar lees jij de OBDII codes mee uit?

PPS Dit is nu de derde auto in deze kleur op het forum (Als FelixB die van hem nog heeft).



Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 01-05-2008 11:56:07
Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 11:43:41
- Als in mijn V50, de passagier de gordel niet om heeft, knippert het lichtje van de gordels. In mijn C70 is dat niet het geval. Het knippert enkel als de bestuurder zijn gordel niet om heeft. Klopt dit ?
Is mij mij ook zo. Volgens mij discrimineren de oudere modellen (ook 850). Bijrijders zijn niet zo belangrijk als de bestuurder.....


Nee hoor, mijn 240 waarschuwt ook als de bijrijder de gordel niet om heeft 8)


Welke uitlaat heb je er onder liggen?

Voor stabiliteit helpen veren, schokdempers en stabilisatorstangenhet grootste deel. Je hoeft niet heel veel op comfort in te leveren voor een set 'strakke' veren en dempers. Ik raad je daarom aan op zoek te gaan naar ervaring mbt. veren en schokdempers. Op het forum staat heel veel geschreven, al zal niet alles specifiek C70 zijn.


Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 01-05-2008 12:13:51
Citaat van: llinssen op 01-05-2008 11:56:07
Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 11:43:41
- Als in mijn V50, de passagier de gordel niet om heeft, knippert het lichtje van de gordels. In mijn C70 is dat niet het geval. Het knippert enkel als de bestuurder zijn gordel niet om heeft. Klopt dit ?
Is mij mij ook zo. Volgens mij discrimineren de oudere modellen (ook 850). Bijrijders zijn niet zo belangrijk als de bestuurder.....


Nee hoor, mijn 240 waarschuwt ook als de bijrijder de gordel niet om heeft 8)


:eusa_doh: Ouder dan V50
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Bruno V

Citaat van: llinssen op 01-05-2008 11:56:07
PS waar lees jij de OBDII codes mee uit?


Met een OBD2 scanner die op E-bay wordt verkocht voor een schijntje en heel goed functioneert.

- Volvo C70 Convertible 2.4 T (18" Triton's)
- Volvo V50
- MGF '180' VVC

Bruno V

Citaat van: Bruno V op 01-05-2008 11:43:41
Hallo,

Ik rij nu een dikke maand met mijn C70 cabrio. Al heel veel van mijn Roffel km's genoten, echter heb ik een hele reeks vragen betreffende mijn C70 :

- Als ik hard rij (+180) durft de raam langs de bestuurderszijde, soms een beetje naar buiten gezogen worden. Dit geeft een hels lawaai. De R-kant heeft dit niet. De raam langs de bestuurderszijde sluit echter een klein beetje hoger. Zou daar de fout in kunnen liggen of denken jullie eerder aan versleten raamrubbers. Deze kant kraakt immers ook een beetje als de ramen gesloten zijn. Ik spoot ze reeds in met siliconen spray, maar het mocht niet helpen.

- Als ik vlot gereden heb, hoor ik binnenin de wagen bij stationair een luid gebrom dat te vergelijken is met het gezoem van het servostuur. Buiten hoor je dit geluid bijna niets. Wat zou dit kunnen zijn ?

- Bij hogere snelheden vind ik dat de wagen niet echt stabiel rijdt (een beetje zwevend). De banden zijn een maand oud (18" op Tritons). zou het helpen als ik nieuwe veren plaats die de wagen "wat lager tegen de aarde leggen", of moeten de schokdempers best mee worden vervangen worden. Ik wil echter niet dat de wagen te hard wordt.

- Als in mijn V50, de passagier de gordel niet om heeft, knippert het lichtje van de gordels. In mijn C70 is dat niet het geval. Het knippert enkel als de bestuurder zijn gordel niet om heeft. Klopt dit ?

- en dan nu de belangrijkste vraag : Gisteren ging plots het lichtje in het dashboard branden dat gaat branden wanneer bv. de emissie niet meer binnen de normen valt. (oranje lichtje nr.21). Toen ik mijn wagen uitlas via de OBDII stekker, kreeg ik foutcode P1174, wat staat voor "system to lean". Te arm mengsel ? Ik wiste de foutcodes, waarna het lichtje uitbleef. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar nu houdt de wagen soms wat in bij volgas. Wie kan mij helpen ?


Zo een hele boel vragen die ik hier afvuur,bedankt allemaal al om dit te willen lezen en hopelijk weten jullie een antwoord op (één van) mijn vragen.

Bruno





Ondertussen op al mijn vragen een antwoord gevonden :

- Ramen probleem : inderdaad, deuren en ramen stellen loste dit probleem op
- Gebrom probleem : Bleek effectief de servo pomp te zijn. Nieuwe olie erop verhielp het probleem. Deze pompen zouden er nogal gevoelig aan zijn.
- Onstabiel gedrag : Typisch C70 conv. gevoel volgens de garage. Een coupé rijdt vele malen beter qua baanvastheid (maar je moet het cabrio gevoel dan weer missen). Andere sportievere schokdempers zouden al veel verbeteren, maar volgens de garage zwaar ten koste van comfort (hard) De achterste schokdempers zijn trouwens nog wel redelijk maar vervangen door nieuwe OEM exemplaren zou ook al veel verbeteren.
- SRS lampje "gordel niet om": Pinkt idd standaard niet voor bijrijder passagier, alleen bij bestuurder.
- Foutcode en inhouden : Reinigen van gasklep + benzinespoeling in de tank verhielp het probleem !

Nieuwe vraag :

T' kwam al dikwijls ter sprake op dit forum; Mijn Volvo radio 3 Cd-front-lader, laat CD's verspringen op onze Belgische wegen, reinigen van de kop zoals op dit forum beschreven loste het probleem echter niet op.
Zijn er nog verdere tips om dit op te lossen, of wordt dit een nieuwe radio (indien nog te verkrijgen).

Bedankt bij voorbaat voor jullie hulp.
- Volvo C70 Convertible 2.4 T (18" Triton's)
- Volvo V50
- MGF '180' VVC

Enno

Citaat van: Bruno V op 10-05-2008 00:43:21
Andere sportievere schokdempers zouden al veel verbeteren, maar volgens de garage zwaar ten koste van comfort (hard) De achterste schokdempers zijn trouwens nog wel redelijk maar vervangen door nieuwe OEM exemplaren zou ook al veel verbeteren.

Ale je niet gaat verlagen.......zou ik niet twijfelen. Ik ben erg tevreden met het comfort & de wegligging van bijv. een Bilstein B6 demper. IN stadsomgeving met veel drempels is het een erg stugge demper, maar in het dagelijks verkeer in NL voelt de auto hier mee erg strak aan.....

razorx

#8
Mijn roffel was qua wegligging na mijn Mondeo bijna een teleurstelling.

Na het volgende gedaan te hebben is het gevoel omgekeerd:

Versleten schokbrekers (achter) vervangen.
Draagarmen vervangen.
Veerpootbrug er op (echt een aanrader en kost niet veel)

Wow andere wagen!

Nu nog wachten tot mijn Michelin Premacy banden versleten zijn, kan helaas lang duren.
Komen er Goodyears (type nog even uitzoeken) of Michelin PE2's onder.

thuur

Begin eerst maar eens met dikke stabi-stangen ipv stugge dempers ;)


Gr 8)

Enno

of een combinatie ;)...bevalt mij prima ....IPD + B6...+ standaard vering

viking_in_shorts

Citaat van: Bruno V op 10-05-2008 00:43:21

T' kwam al dikwijls ter sprake op dit forum; Mijn Volvo radio 3 Cd-front-lader, laat CD's verspringen op onze Belgische wegen, reinigen van de kop zoals op dit forum beschreven loste het probleem echter niet op.
Zijn er nog verdere tips om dit op te lossen, of wordt dit een nieuwe radio (indien nog te verkrijgen).

Mijn lader at helemaal geen cd's meer toen ik mijn auto kocht. Heb een vervangende radio gekocht bij de dealer voor -als ik het me goed herinner- ca. 200 euro. Sindsdien geen enkel probleem meer. Je zou ook kunnen denken aan een IceLink kabel en iPod..

PeterdL

Ik heb er een veerpootbrug in laten zetten. Wat een verschil! en dat voor 70 euro!

Hiermee starten dus....

Bruno V

#13
Veerpootbrug ? Ok, ik begin daar dus mee, alvorens veren en/of schokdempers te vervangen. Baat het niet, schaadt het ook niet. Ik weet wel dat een cabrio C70 niet echt de beste wegligging heeft, maar alle verbeteringen zijn goed.

Citaat van: viking_in_shorts op 10-05-2008 12:16:28

T' kwam al dikwijls ter sprake op dit forum; Mijn Volvo radio 3 Cd-front-lader, laat CD's verspringen op onze Belgische wegen, reinigen van Mijn lader at helemaal geen cd's meer toen ik mijn auto kocht. Heb een vervangende radio gekocht bij de dealer voor -als ik het me goed herinner- ca. 200 euro. Sindsdien geen enkel probleem meer. Je zou ook kunnen denken aan een IceLink kabel en iPod..
Misschien een domme vraag maar de zoekroutine levert niks op wat de "Icelink kabel" betreft.
Ik las hier al wel veel truukjes om een Ipod aan te sluiten, maar geen van allen bleken echt perfect. Wat bedoel je dus met die Icelink kabel ?
- Volvo C70 Convertible 2.4 T (18" Triton's)
- Volvo V50
- MGF '180' VVC

llinssen

Heb je de blitzsafe al gezien? Prima manier om ipod aan te sluiten, maar je kunt de ipod niet bedienen vanaf de radio. Dat kan meen ik met icelink kabel wel, maar dan gaat de prijs ook x2.

Veerpootbrug is inderdaad zeer de moeite waard.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.