performance V70R aut

Gestart door ed, 15-08-2003 13:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Jack

Be realistic; ask for the impossible...

ed

Citaat van: Ludo op 15-08-2003 17:45:15
Citaat van: ed op 15-08-2003 15:12:51
Ik kan volgas geven bij wegrijden. Nauwelijks wielspin!
Daardoor concludeer ik dat de auto onderin te weinig vermogen levert.

dat had ik eerst ook, tot ik met de wastegate ging spelen.  :P

Maar Ludo, was jouw auto in eerste instantie te traag voor wat Volvo opgaf? Met andere woorden, zou het kunnen dat de veer van mijn waste gate niet meer helemaal fris is, met als gevolg vermogens verlies onderin?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Ga ik proberen!
Thanks
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Vandaag dus even gekeken naar een en ander. LMM schoon gemaakt, nokkenastiming gecontroleerd. Niets aan te zien allemaal.
Daarna heb ik de wastegate 2 slagen aangedraaid.
Vervolgens de bougies eruit gedraaid, en wat blijkt: deze zijn spierwit!
Nu was ik dat wel gewend met LPG, maar met deze moeten ze toch wel iets donkerder zijn!
Alle luchtslangen gecontroleerd (zover dat mogelijk is). Dat ziet er op het eerste ogenblik goed uit.

Als je kick-down geeft gaat het goed (>4500 rpm), maar als je de auto bijna volgas door de toeren laat trekken (max trekkracht zonder terugschakelen) gebeurt er veel te weinig.

Dat is ook wel verklaarbaar, aangezien ongeveer boven dat toerental, bij volgas de motor iets rijker wordt gezet om het mechaniek te sparen. Hij begint dus echt goed te trekken bij 5-6000 toeren!

Wat zou het kunnen zijn? Lambda sonde? Iemand nog andere ideeen?

Donderdag ga ik naar de dealer om naar de remmen te laten kijken (grommen), kunnen ze gelijk hiernaar kijken (garantie). Maar hoe leg je zoiets uit? Vaak zeggen ze dat de auto snel genoeg is.... Vertellen dat ik er zelf aan loop te "klooien" lijkt me ook niet slim.

Marc 0101.001

Inderdaad, ik zou snel de Denso IK24 monteren. Vreemd dat ie pas echt begint te trekken vanaf 5 - 6000 tpm, normaal gaat ie in originele staat vanaf 5500 nivileren en bij 6000 toeren inkakken.

Johann

Ed,

Gaat ie nu al op gas of nog steeds op benzine???

Ten eerste!...(tatatata ta taaaa) een R valt altijd tegen.. ;D
Wil je "speed" dan moet je gewoon een T5 nemen.

Ten tweede, is ie niet gewoon lui?
Heeft de vorige eigenaar er niet gewoon als een oude sok in gereden?
Misschien dat je met een paar duizend kilometer, die je inmiddels waarschijnlijk al versleten hebt, nog een keer de olie kunt wisselen en dan zachtjes aan iets steviger gaat rijden met die auto. Kan zijn dat de turbo een beetje zwaar loopt, heeft Tom ook gehad volgens mij met z'n 16T.
Het kan zijn dat ie te rijk loopt maar dan moeten de bougies ook zwart en roetig zijn, althans dat waren ze bij mijn 850 toen ik te grote injecteurs er in had.
Ook kan het zijn dat je de injecteurs even moet laten reinigen.

ed

Ik wil best wel andere bougies monteren, maar met de originele bougies moet hij op benzine gewoon een normale kleur hebben!
De auto heeft nog geen gasinstallatie, dus daar kan het niet door komen. De discussie die we eerder hebben gehad Ludo ging over LPG icm de kleur v/d bougies.

Ik neem aan dat de auto op benzine gewoon een goede lucht/mengsel verhouding moet hebben. Of je daar nu als een oude sok mee rijdt of niet verandert daar niets aan.
Te rijk staat hij zeker niet, aangezien de bougies echt spierwit zijn.
De reden dat hij bij 4500 pas begint te trekken heeft denk ik te maken met dat de mapping van de injectie daar wat rijker wordt gezet.

Johann

Een ouwe sok motor zit dicht met roet aanslag.
Dit kan ook in de olie zitten en het kan een reden zijn dat de turbo niet zo snel kan opspoelen dan wat de bedoeling is.
Gewoon een stroef draaiende turbo.
Door eens een keer vaker olie te wisselen kun je dit laatste iets eerder verbeteren maar de motor heeft gewoon wat tijd nodig om aan 't nieuwe baasje te wennen.
Kan wel een tijdje duren...
Er zijn motoren die "strak" zijn, er zijn ook motoren die "dicht" zitten.

ed

Citaat van: Johann op 19-08-2003 22:51:32
Een ouwe sok motor zit dicht met roet aanslag.
Dit kan ook in de olie zitten en het kan een reden zijn dat de turbo niet zo snel kan opspoelen dan wat de bedoeling is.
Gewoon een stroef draaiende turbo.
Door eens een keer vaker olie te wisselen kun je dit laatste iets eerder verbeteren maar de motor heeft gewoon wat tijd nodig om aan 't nieuwe baasje te wennen.

Kan wel een tijdje duren...
Er zijn motoren die "strak" zijn, er zijn ook motoren die "dicht" zitten.

Maar ook dit veroorzaakt geen witte bougies!
Tevens begrijp ik niet waarom een "R" langzamer zou zijn dan een T5. Er zit dezelfde motor in, een ander spoilertje en interieur, en een iets stugger onderstel. Dat doet toch niets af aan de snelheid, of mis ik iets?
Dat een automaat daar wel iets mee doet mag duidelijk zijn, maa dan nog moet hij zijn fabrieks specs (zoals sprint) kunnen halen.

Voordat ik ook maar iets aan de auto wil veranderen moet hij eerst in originele toestand goed lopen, en een goede lucht/brandstof verhouding hoort daar uiteraard bij!
Hij kan inderdaad best dicht zitten, maar dan moet de bougiekleur nog steeds goed zijn!

ed

Citaat van: Ludo op 19-08-2003 22:52:20
het wijst er alleszins op dat het mengsel te arm is of het ontstekingstijdstip te vroeg gebeurt waardoor het té warm word aan de electrode.
maar ook benzine toevoegingen zoals injector reiniger kunnen witte bougie's veroorzaken, maar dat trekt wel na enkele honderden km's weg.

Ontstekingstijdstip is toch niet af te stellen?

Johann

Veel roet aanslag in de verbrandings ruimte kan ook nadelige invloed op de verbranding hebben.
Het kan o.a. een te vroege onsteking veroorzaken, detonatie en ook een hogere verbrandingstemperatuur.
Let wel, kan, kan ,kan..
Mengsel kun je checken met een OBD-II apparaat.
Je kunt dan gewoon de lambda waarden opnemen en zien of ie inderdaad arm loopt.
Misschien hebben de bougies wel een verkeerde elektrode afstand of weet ik veel wat.
Rij je nu op 98 of 95?
Hoeveel heb je inmiddels gereden met de auto?
Als je veel onder de 4000 blijft rijden zal de motor altijd zo dicht mogelijk bij lambda 1 blijven afregelen.
Je weet zeker dat de bougies een verkeerde kleur hebben? Ik denk dat je lambda meting de enige uitkomst voor je "brandstof probleem" zal geven.
Verder mag ik aannemen dat de auto een beurt heeft gehad voor afleveren?

ed

De auto is perfect onderhouden, en heeft een beurt gehad voor aflevering. Ik rijd op ron 98 (BP).
Ik heb pas 600 km gereden met de auto.
Spierwit is toch echt een verkeerde kleur voor een bougie, of toch niet??

Ik zal morgen gelijk vragen of ze de mebgselverhouding willen bekijken bij de dealer. Is het wel verstandig om te zeggen dat ik zelf aan bougies heb lopen draaien?

Johann

Zo lang je vooralsnog het idee hebt dat de ontsteking z'n werk naar behoren doet zou ik dat tijdelijk even aan de kant leggen.
Eerst even lambda checken. Arm zou juist harder moeten gaan trouwens..
Zeg maar niets van de bougies, zeg maar dat er weinig trekkracht is en dat je twijfels bij de bougies hebt.
Laat ze er gewoon de standaard OEM Volvo T5 bougies in zetten, die kunnen echt zat hebben en doen het in de regel heel erg goed.
Ik neem aan dat dit dan onder garantie gedaan zal worden.
Als de brandstof ook in orde is zul je denk ik nog een keer 600 km moeten wachten.. ;D
Mocht je dan op gas over gaan kun je altijd nog Densotjes of wat dan ook kopen.

Entuscan

Mij hebben ze eens vertelt dat de "normale" volvo bougies niet goed gaan op gas ???
iets van aan?

Zijn er types bougies die gewoon niet goed samengaan met lpi. Want ik wou (gewoon om zeker te zijn) andere bougies steken.

Ludo heeft dacht ik Champion (double platinum?), de Denso IK22 wordt hier nogal aangeprezen
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Citaat van: Johann op 20-08-2003 10:42:01
Zo lang je vooralsnog het idee hebt dat de ontsteking z'n werk naar behoren doet zou ik dat tijdelijk even aan de kant leggen.
Eerst even lambda checken. Arm zou juist harder moeten gaan trouwens..
Zeg maar niets van de bougies, zeg maar dat er weinig trekkracht is en dat je twijfels bij de bougies hebt.
Laat ze er gewoon de standaard OEM Volvo T5 bougies in zetten, die kunnen echt zat hebben en doen het in de regel heel erg goed.
Ik neem aan dat dit dan onder garantie gedaan zal worden.
Als de brandstof ook in orde is zul je denk ik nog een keer 600 km moeten wachten.. ;D
Mocht je dan op gas over gaan kun je altijd nog Densotjes of wat dan ook kopen.

Denso's komen er zeker in, maar zoals ik al stelde moet de auto zo eerst goed zijn voordat ik aan LPG ga denken. Als je op LPG te arm gaat denk ik echt dat de motor het zwaar krijgt.
Volgens mij zijn dit de standaard bougies voor deze motor. Het zijn bougies met Volvo opschrift, met een heel klein puntje als electrode.