performance V70R aut

Gestart door ed, 15-08-2003 13:50:16

Vorige topic - Volgende topic

ed

Heb je hard gereden toen je de auto hebt opgehaald, of is de truc dat de auto gewoon echt goed warm wordt gereden?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Rudi

@Ed,bij Rica hebben ze wel een test LMM dan weet je meteen of dat het is.

Dr.Go-Fast...

ed

Kijk, dat is nu info waar ik op zit te wachten!

Ik laat wel even weten hoe het afloopt. Om 13:00 uur heb ik een afspraak bij Rica.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Met de grafiek voor mijn neus kan ik vertellen dat ik blij moet zijn. De auto levert precies wat de fabriek beloofd (240pk), alleen het koppel ligt iets lager (320 ipv 330 NM). Kan ook komen doordat er pas v/a 3500 rpm  kan worden gemeten ivm aut. Wellicht dat het koppel hieronder iets piekt.
Je ziet dat Volvo bij deze auto het vermogen heeft geknepen, om dat na 240 pk (5400 rpm) de grafiek in één keer  afvlakt. De handgeschakelde versie gaat dan gewoon door tot 250 pk.

De witte bougies is alleen maar te verklaren uit het feit dat de benzine zo schoon is tegenwoordig....
De auto stond eerder te rijk dan te arm. Alle oude regels gaan dus blijkbaar niet meer op. De technologische vooruitgang (schone benzine bijvoorbeeld) kan dat dus danig in de war schoppen.
Nu snel naar Mesman voor LPi, en het kilometer vreten kan beginnen.
Wel grappig overigens. Als de auto op de testbank staat hoog je alleen maar bandengeruis. De uitlaat hoor je gewoon niet!
Er stond ook een 240 rallyauto op de testbank. Perst er wel even 160 pk uit! Die uitlaat hoor je dus WEL.

FXFP51,

Ik had gezien dat jij ook een berichtje had geschreven over de prestaties van je nieuwe bolide. Ik had hetzelfde gevoel. Je verwacht gewoon dat zo'n ding zo verschrikkelijk hard loopt, en als dat uitblijft ga je je afvragen of hij wel goed is. Die nekverekkende acceleratie heb je gewoon niet bij een standaard auto. Als je twijfelt zet hem dan gewoon op de testbank. Dan weet je zeker of hij zijn opgegeven vermogen wel haalt.
Omdat jij een 2 liter hebt denk ik dat het koppel ook iets lager ligt, waardoor de trekkracht een ietsepietsje minder is.

ed

Ga ik misschien nog wel een keer doen. Eerst maar de LPi.

Jack

ED,

Hoe doet je auto het nu - ik bedoel bij deze temp van 13 gr?
Be realistic; ask for the impossible...

ed

Jack,

Het lijkt inderdaad wel of de auto wat beter trekt. Het gaat echter niet zozeer over de topprestaties, maar over het rustig rijden. Als ik bijvoorbeeld onder de 3000 toeren wil blijven kan ik echt maar een klein beetje gas geven. Iets meer gas, of iets abrupter het gas indrukken resulteert in terugschakelen. Soms is dat niet wat je wilt.
De trekkracht zonder terugschakelen is zeer beperkt, maar waarschijnlijk wel beter voor het mechaniek. Ik denk dat het ook gewoon een kwestie van wennen is.
Je kan gewoon niet vlot rijden, en toch onder de 3000 toeren blijven.

Ik ben overigens wel heel erg benieuwd wat er bij jouw meting is uitgekomen. Heb jij je auto ook op de bank bij Rica gehad? Het transmissieverlis was bij 5400 rpm 40 pk, zodat er bij dat toerental 200 pk aan de wielen is gemeten.

Johan,

Ik zag in jouw grafiek van de nieuwe R dat het transmissieverlies 120 pk was. Dat betekent dat jij minder vermogen aan de wielen overhoudt dan mijn auto (180 vs 200 pk). Hoe kan het dan dat jouw auto toch sneller is dan mijn auto? Ik weet wel dat het koppel veel zegt, maar met topvermogen bereik je weer een hoge top. Zo snel als jij over de 200 heen stoomt kan ik denk ik wel vergeten.

Jack

ED,

De auto is inderdaad bij Rica gerold; 200 pk aan de wielen
maar de meting werd verstoord door de automaat; ik heb de
turbodruk tijdens de meting nooit hoger gezien dan 0.5 bar,
terwijl ie rijdend tussen 0.7 en 1 bar bij volgas zit.
Ik merkte na de meting dat de automaat veel bruusker
schakelde dus ik doe het niet meer.
Meting is gedaan op lpg bij buitemtemp van 28 graden - toen
nog zonder sportuitlaat, kn, denso en speciale bougiekabels.
Ik vind de auto boven 4000 toeren echt snel; hij gaat een beetje met je op de loop  - misschien ooit nog een DP om
onderin wat meer te krijgen, hoewel dit voor de automaat
meer belasting zal geven...
Ik ben ook wel benieuwd wat de auto van Ludo doet bij een
volgende meting met dp etc.      

Johann

Citaat van: ed op 29-08-2003 12:26:29
Johan,

Ik zag in jouw grafiek van de nieuwe R dat het transmissieverlies 120 pk was. Dat betekent dat jij minder vermogen aan de wielen overhoudt dan mijn auto (180 vs 200 pk). Hoe kan het dan dat jouw auto toch sneller is dan mijn auto? Ik weet wel dat het koppel veel zegt, maar met topvermogen bereik je weer een hoge top. Zo snel als jij over de 200 heen stoomt kan ik denk ik wel vergeten.

200 PK voor een AT is heel netjes naar mijn mening.
Je ziet getallen tussen de 190 en 210 PK.

Mijn R is AWD...
Gemeten vermogen is dus 180 PK op  4 wielen.
Ik heb een rapport van een S60R gezien welke op een Dynojet bank gedaan is.
Tijdens deze meting heeft de Haldex waarschijnlijk meer vermogen naar de voorwielen gedaan, meting kwam op ~240 aan de wielen.
Tevens geeft de MAHA rollenbank vaak lagere waarden aan de wielen dan systemen als de Dynojet's.
De MAHA kan echter wel redelijk nauwkeurig het motor vermogen bepalen van wat ik er tot op heden van meegekregen heb.

ed

Jack,

Schakelt hij nu nog steeds zo bruut?
Kan ook aan je onderste motorsteun liggen. Als deze stuk (uitgelubberd) is geeft deze de trillingen van de bak door aan de auto, en voelt het schakelen hakkerigen en "voelbaarder" aan. Je voelt bij het schakelen dan een trilling door het stuur gaan. De mijne wordt ook slechter. Deze wordt binnenkort dan ook vervangen. Heb je de olie wel eens laten verwisselen? Schijnt ook weer te helpen. De levensduur van je bak komt het zeker ten goede. Hoeveel heeft jouw auto nu gelopen?
Wat is trouwens het meeste merkbaar van de zaken die jij veranderd hebt:
uiltlaat, kabels, bougies of filter?
Jij haalde me een keer in bij de oprit naar de A4 bij Nieuw-Vennep. Erg mooi geluid domt er uit. Is dat voornamelijk het filter wat je hoort of de uitlaat?

Ik wil ook wel het e.e.a. veranderen aan mijn auto, maar op LPG kan je niet met de chip aan de gang. Daarnaast is het ook wel belangrijk dat de auto niet gaat brommen onderin. Zit zelf aan een dp met racekat te denken. Volgens mij geeft dat de meeste winst in het middengebied. Ik denk niet dat dit de automaat zwaarder belast, aangezien de bak gewoon terugschakelt.

ed

Citaat van: Johann op 29-08-2003 13:12:12
Citaat van: ed op 29-08-2003 12:26:29

Mijn R is AWD...
Gemeten vermogen is dus 180 PK op  4 wielen.
Ik heb een rapport van een S60R gezien welke op een Dynojet bank gedaan is.
Tijdens deze meting heeft de Haldex waarschijnlijk meer vermogen naar de voorwielen gedaan, meting kwam op ~240 aan de wielen.
Tevens geeft de MAHA rollenbank vaak lagere waarden aan de wielen dan systemen als de Dynojet's.
De MAHA kan echter wel redelijk nauwkeurig het motor vermogen bepalen van wat ik er tot op heden van meegekregen heb.

Johann,

Dus ik begrijp dat er niet over 4 wielen is gemeten, maar alleen over de voorwielen. Waarschijnlijk stookt de achteras het resterende vermogen gewoon op in warmte?? Het vermogen moet toch ergens blijven.
Wat ik dan niet snap is hoe het opgestookte vermogen aan de achterwielen bepaald kan worden om het motorvermogen te kunnen bepalen.

Johann

De MAHA bank bij RICA zal continue de 4 wielen belasten.
Dit noemen ze een statische meting.
De Dynojet in z'n orginele uitvoering is een dynamisch systeem.
Je gaat daar een rol op toeren met de wielen en dan zal een computer uitrekenen hoe snel dit gaat en welke massa hij dan in beweging zet. aan de hand van die gegevens kan hij de kracht uit rekenen die nodig was om dit te laten gebeuren.
Een AWD Dynojet is vrij nieuw en bestaat eigenlijk uit 2 enkele systemen, 1 voor de voor as em 1 voor de achter as, met een stukje software.
Het kan zijn, omdat de R 70% naar achteren kan gooien, dat de achter as zo snel de rol op gaat toeren dat de Haldex denkt dat alleen de voorwielen nog nodig zijn.
Op dat moment zal er minder verlies in de aandrijf lijn zijn.
Hoe de software dit verder zal uitrekenen weet ik niet.
Wel weet ik dat deze systemen niet de uitloop, negatief vermogen, meten en dus niet het vermogen aan de motor kunnen bepalen.

Speedcentre in Geldermalsen kon dit eerder ook niet maar heeft een aantal zaken aan hun systeem behoorlijk aangepast.

ed

Ik begrijp dan nog steeds niet zo goed hoe dit werkt. Hoe een Dynojet systeem werkt begrijp ik wel, maar een statische meting is er toch op gebaseerd dat de bank het toerental aan de wielen op een constante snelheid probeert te houden, en langzaam opvoert. De mate hoe hard eraan getrokken wordt door de auto is bepalend voor het koppel, en dus het vermogen. Hoe kan het dan dat er zo'n enorm verlies aan de wielen optreedt bij de 4WD. 180 pk is immers nog geen 200 pk, terwijl jouw auto toch sneller is.
Begrijp ik nu goed dat de meting op de bank anders is dan een straat situatie, zodanig dat het gemeten verlies op de bank veel groter is dan in werkelijkheid?

BTW, Speedcentre kan toch geen 4wd meting verrichten?

Jack

ED,

De auto staat nu op 210.000 km. LPG ingebouwd bij 90.000km. Versnellingsbak olie laten wisselen bij 100.000km
en moet binnenkort dus weer gebeuren.

(Remus) uitlaat en luchtfiler zorgen voor wat meer pk's;
bougies en bougiekabels voor de optimalisatie.
Het mooie geluid komt 100% door de uitlaat, het kn filter heeft
hierop geen invloed. Uitlaat heeft geen storende brom, maar dit
kan bij een estate natuurlijk anders zijn. Ik zou in jouw geval
beginnen met dp en denso bougies.

ed

DP en bougies was in mijn hoofd al een beetje het eerste waar ik aan zat te denken. Toch prettig als iemand met de ervaring hetzelfde oordeel heeft.