Bizarre ervaring met mijn roffel...

Gestart door Frans 50, 05-05-2008 22:49:37

Vorige topic - Volgende topic

Frans 50

Net een telefoontje gehad... cilinder 1 of 2 heeft in iedergeval een kapot drijfstanglager... het blok heeft wel weer gelopen maar tikt behoorlijk op stationair toerental.
Bij controle en voor het aftappen van de olie stond het olie niveau 1,5cm boven max...
Dinsdag gaat de carterpan er onderuit.. en komen we te weten of het pistonlager of het krukaslager aan gort is.
Gevoelsmatig zeg ik het pistonpen lager... daar zijn de vlakte drukken het grootst ivm de kleine diameter.. van de andere kant... het pistonpenlager is wel harder dan het krukaslager.
Krukas is niet krom of ontzet.. de motor liep naar zeggen mooi rond behoudens de tik.. geen trilling oid.

Als de kop er af moet ga ik toch maar eens kijken of ik nog een draaiend blok kan scoren... of .. de volvo in zijn geheel exit... dan maar een Suzuki swift.. :'( :'( :'(

Frans...

)()()sT

Da's zwaar balen!!

Maarre... drijfstanglager staat toch los van gevulde cilinders met brandstof??
Of is dat "ineens" erbij gekomen?

Edit: of zoals het zgn. water happen  ???

Succes....

Frans 50

Citaat van: )()()sT op 09-05-2008 14:26:53
Da's zwaar balen!!

Maarre... drijfstanglager staat toch los van gevulde cilinders met brandstof??
Of is dat "ineens" erbij gekomen?

Edit: of zoals het zgn. water happen  ???

Succes....

Joost,
Doordat de brandstof regelaar kapot was zijn alle cilinders vol gelopen met benzine.. zoals we weten is vloeistof niet samendrukbaar... en tijdens het starten heeft de startmotor getracht de krukas te draaien... daardoor krijg je een vloeistof slag.. met deze gevolgen.

Eigenlijk ben ik er doodziek van... een simpele regelaar die dit kan veroorzaken..  :'(

thuur

Dat is inderdaad geen best nieuws :(

Geen mogelijkheid om enkel de lagers te vervangen?

Gr :-\

Frans 50

Citaat van: thuur op 09-05-2008 15:56:59
Dat is inderdaad geen best nieuws :(

Geen mogelijkheid om enkel de lagers te vervangen?

Gr :-\

Hoi Thuur,
Ja dinsdag gaat de carterpan er onderuit en dan maar eens kijken welke lagers er kapot zijn.. als ik pech heb zijn dat er meer dan een.. Eerst de drijfstangen een voor een los halen en voelen of niet toevallig ook de pistonpenlagers kapot zijn... Het wordt afwachten... ben al aan het zoeken naar een blok.. Boy Geenacker heeft niets liggen.. kan bij Elferink.. krijg net de mail een 2.5 20V met 200.000Km voor 850 Euri ophalen... tja het is een keuze... moeilijk hoor...  :'(  Ga nog even verder speuren...

Frans...

ed

Ik vermoed eerder dat er een drijfstang krom is en tegen de krukas aan loopt wat de tik veroorzaakt. Door waterslag krijg je een drijfstanglager niet stuk denk ik.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Frans 50

Citaat van: ed op 11-05-2008 23:59:33
Ik vermoed eerder dat er een drijfstang krom is en tegen de krukas aan loopt wat de tik veroorzaakt. Door waterslag krijg je een drijfstanglager niet stuk denk ik.

Ik heb er zelf ook een slecht gevoel bij Ed, als dat het geval is dan moet de kop er af met alle concequenties van dien.
Kort door de bocht gezegd... ben ik er dood ziek van.
Ik heb ook mijn twijfels bij een drijfstang lager... zou eerder denken aan een ovaal pistonpen lager of  kromme drijfstang..
Dat een lullig onder deel van een paar euro deze schade kan veroorzaken... alleen al de gedachte.. dit kan dus ons allemaal overkomen... misschien moeten die drukregelaars gewoon na 10 jaar preventief vervangen worden... Scheelt een hoop ellende. Goed morgen gaat de carterpan er onderuit.. dan weten we meer..
De auto verkopen in deze staat brengt ook niets... wat zou ze waard zijn 1000 Euro..  :eusa_wall:
Ik overweeg serieus om het hele blok te vervangen.. kan er gelijk een nieuwe koppeling in.. deze is niet slecht maar heeft er ook al 282.000Km op zitten.
Spullen van de distributie zoals spanrollen, meelooprollen en waterpomp kunnen ook mee naar het andere blok, deze onderdelen hebben er net 10.000Km opzitten.. al met al gaat me dit minimaal 2000 Euro kosten...  :'(

Frans

joebar

Een blok kompleet vervangen , moet je 2 dagen voor tellen..
het makkelijkst is .... aircopomp los, stuurstang los, en alle slangen en stekkers, en dan de veerschotels bovenin losmaken, en hele subframe met blok en al laten zakken, en alles op de grond overzetten......

Dan de schade...
Krukaslager is het zachste metaal in de zuiger-drijfstang rij, dus ik vermoed dus het lager....
pistonpen is zo hard, dat er eerder schade aan de zuiger zou ontstaan dan aan de pen...

Frans 50

Citaat van: joebar op 12-05-2008 21:04:45
het makkelijkst is .... aircopomp los, stuurstang los, en alle slangen en stekkers, en dan de veerschotels bovenin losmaken, en hele subframe met blok en al laten zakken, en alles op de grond overzetten......

Dan de schade...
Krukaslager is het zachste metaal in de zuiger-drijfstang rij, dus ik vermoed dus het lager....
pistonpen is zo hard, dat er eerder schade aan de zuiger zou ontstaan dan aan de pen...

Dus er is nog hoop??!!.. Krukaslager je bedoeld drijdstang lager...!?

ed

Ben ik het niet mee eens. Een krukas of drjfstang lager mag dan nog wel zacht materiaal zijn, maar het is niet samendrukbaar. Er zal eerder een drijfstang krom geduwd worden dan een lager "weggedrukt". Een krukas of drijfstang lager gaat alleen maar stuk tijdens draaien icm een tekort aan olie.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

KMvrtr

En, zijn er al berichten van het front?

Ben heel benieuwd.

Overigens overweeg ik nu om mijn drukregelaar maar eens preventief te gaan vervangen...

joebar

Citaat van: Frans  50 op 12-05-2008 21:18:15
Citaat van: joebar op 12-05-2008 21:04:45

Dan de schade...

Dus er is nog hoop??!!.. Krukaslager je bedoeld drijdstang lager...!?

Ja sorry ik bedoelde idd big-end lager

En als het je helpt, ik heb nog een 20v liggen met 185.000.....
tis wel een 2 liter, maar kun je zo in een 2.5 hangen, je kunt ook alle onderdelen los gebruiken, alleen de zuigers hebben een andere boring, verder zijn de blokken identiek. 175 euri

Wout309t

Ik zeg 1 of 2 drijfstangen krom! Die gaan als eerste bij hoge belasting. Lagers gaan pas kapot bij olietekort.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Frans 50

Citaat van: KMvrtr op 13-05-2008 16:44:46
En, zijn er al berichten van het front?

Ben heel benieuwd.

Overigens overweeg ik nu om mijn drukregelaar maar eens preventief te gaan vervangen...

Net telefoon gehad... blok is gestorven  :'( , twee drijfstangen naar de kloten... over de zuigers is niets te zeggen, maar ik wil verder geen risico meer lopen...
Ik heb net een V70 clasic 2,5 20V blok met 120.000Km gekocht compleet met spruitstukken en injectoren verder is ze kaal.., kan hem vrijdag ophalen.
Al met al gaat het een bak geld kosten...
- Koppeling.
- Blok.
- Distributie riem (rollen + waterpomp zetten we over hebben net 10.000km gelopen)
- klein materiaal.
- uren.
vakantiegeld dit jaar in een bodemloze put... Als troost heb ik dan wel een bijna nieuwe 850... met weinig Km.

Wordt vervolgd.

Frans...

Freakybaby

Balen joh! Vakantiegeld pleitte, maar daarna wel een lekkere verse roffel die er nog een paar ton tegenaan kan. Wel irritant dat je dan eerst 130 000 km niet meer boven de 3500 toeren mag komen bij het inrijden  ;D
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn