Bizarre ervaring met mijn roffel...

Gestart door Frans 50, 05-05-2008 22:49:37

Vorige topic - Volgende topic

Frans 50

EVV

Past je oude cylinderkop er niet op? Of heeft die teveel schade opgelopen?

Johann

Ik denk dat de inlaat van de nieuwere kop niet zo hoog oploopt als bij de oudere kop.
Bij het variabele spruitstuk gaat een klep in de kanalen omhoog bij vacuum en zakken zodra het vacuum gaat dalen in de inlaat.
Zolang de klep hoog staat is en een doorlaat langs de bovenkant van het kanaal die denk ik net tegen de rand van de inlaat van de nieuwere kop blaast.

Een oplossing is om de klep af te sluiten van de vacuum sturing maar wel de regelklep/solenoid, te laten zitten omdat de ECU altijd kijkt of de solenoid ook aanwezig is. Dat de solenoid verder geen vacuumaansluting heeft kan 'm niet zoveel schelen. Als de vacuum aansluting niet op de stuurcylinder van de klep in de inlaat zit dan ligt de klep onder in de inlaat en heb je volledige doorlaat en zou alles redelijk normaal z'n werk moeten doen. Door de "stootrand" bij het inlaatkanaal in de kop kan wel ongewenste werveling ontstaan welke van invloed kan zijn op het gedrag van de motor. Heel misschien voel je iets mindere rondloop van de motor in bepaalde toerentallen. Ook zul je ietsje koppel in de lagere toeren missen omdat er geen lang inlaat traject meer is.

Andere optie is de slag van de klep beperken zodat ie minder ver de inlaat kan afsluiten en voldoende de lucht langs de stootrand kan geleiden bij stationair en lage last.

In het geval installeren van een '97 spruitstuk die bij deze motor hoort hetzelfde verhaal. Vacuum sturing kun je weg laten maar wel de solenoid aan de ECU laten zitten.

Enno

Zit er op een 97-er 2,5-20V nog wel zo'n kleppen systeem????

Het inlaatspruitstuk is de helft kleiner in omvang.

Frans 50

Citaat van: Johann op 30-05-2008 12:18:07
Ik denk dat de inlaat van de nieuwere kop niet zo hoog oploopt als bij de oudere kop.
Bij het variabele spruitstuk gaat een klep in de kanalen omhoog bij vacuum en zakken zodra het vacuum gaat dalen in de inlaat.
Zolang de klep hoog staat is en een doorlaat langs de bovenkant van het kanaal die denk ik net tegen de rand van de inlaat van de nieuwere kop blaast.

Een oplossing is om de klep af te sluiten van de vacuum sturing maar wel de regelklep/solenoid, te laten zitten omdat de ECU altijd kijkt of de solenoid ook aanwezig is. Dat de solenoid verder geen vacuumaansluting heeft kan 'm niet zoveel schelen. Als de vacuum aansluting niet op de stuurcylinder van de klep in de inlaat zit dan ligt de klep onder in de inlaat en heb je volledige doorlaat en zou alles redelijk normaal z'n werk moeten doen. Door de "stootrand" bij het inlaatkanaal in de kop kan wel ongewenste werveling ontstaan welke van invloed kan zijn op het gedrag van de motor. Heel misschien voel je iets mindere rondloop van de motor in bepaalde toerentallen. Ook zul je ietsje koppel in de lagere toeren missen omdat er geen lang inlaat traject meer is.

Andere optie is de slag van de klep beperken zodat ie minder ver de inlaat kan afsluiten en voldoende de lucht langs de stootrand kan geleiden bij stationair en lage last.

In het geval installeren van een '97 spruitstuk die bij deze motor hoort hetzelfde verhaal. Vacuum sturing kun je weg laten maar wel de solenoid aan de ECU laten zitten.

Hoi Johan,
Ik lees een beetje uit jou verhaal dat het  V70 spruitsuk monteren de minst slechte optie zou zijn..
In beide gevallen zal de geregelde intaat niet naar behoren werken.. Dan kies ik er voor om een goede afdichting te krijgen. Dat kan alleen maar eigenlijk met het V70 deel.

Ik weet niet of er mensen zijn die met een 850 bj 1995 en een V70 motor rond rijden...
Is het echt niet mogelijk om met de OBD I de geregelde inlaat van een V70 aan te sturen... Ik kan jammergenoeg de consequenties niet over zien, mis gewoon de ervaring.

Ik weet dat er Volvo garage techneuten op dit forum actief zijn misschien dat zij een mening hebben. Alle info is welkom... in deze.

Frans.

Frans 50

Citaat van: EVV op 30-05-2008 11:55:27
Past je oude cylinderkop er niet op? Of heeft die teveel schade opgelopen?

Dan had ik ook geen andere motor hoeven te kopen... was het qua werk en materiaal ook op of rond 900 Euro uit gekomen.
Als ik nu de koppen ga ruilen komt er nog eens 2 a 300 Euro bij en dan het risico lopen dat een of andere smiecht bedacht heeft om een of meerdere olie  / koel kanalen te verleggen...

Frans

elianmars

Is er al wat meer bekend inmiddels?  :-\

Frans 50

Citaat van: elianmars op 02-06-2008 20:18:55
Is er al wat meer bekend inmiddels?  :-\

Niet veel meer dan voor het weekeinde, ik heb vanmorgen nog even gebeld, hij gaat er morgen avond mee verder.
Dat het allemaal wat langer duurt komt omdat hij overdag gewoon zijn klanten afwerkt en mijn volvo gewoon in de avond uren erbij pakt.
Morgen gaat het 850 spruitstuk er weer af .. nu om te kijken of deze iets kan zakken waardoor er voldoende vlees is voor de afdichting... :-\

Frans 50

Update:

Vandaag weer voor het eerst gereden met de 850... de motor liep als een zonnetje.. echt fantastisch.  :eusa_clap:
Het 850 spruitstuk zit gemonteerd met behulp van een V70 pakking... wonderlijk genoeg past dat beter dan verwacht.
Hellaas na een ritje van mijn 5km staat ze weer bij de garage, ze begon in te houden en liep op het laatst op 2 of 1 cilinders...  :o  :( De monteur had er zelf ook al een paar Km mee gereden en had niets storends gemerkt..
Als ze een poosje gestaan had en vervolgens gestart liep ze in eerste instantie weer mooi op 5 poten... maar bij een beetje gas geven was dat snel weer gedaan.
Het vermoeden is dat ze te weinig benzine krijgt... morgen de brandstof druk op de rail meten.... en dan maar weer verder kijken.
Er is een nieuwe regelaar gemonteerd... ..

Frans

elianmars

Jeetje zeg........ Het wil nog niet echt lukken, hè.....  :-\

Frans 50

Citaat van: elianmars op 05-06-2008 22:59:21
Jeetje zeg........ Het wil nog niet echt lukken, hè.....  :-\

Nee...  :'(

Frans 50

De roffel is weer thuis...
Vandaag zelf maar even bij de garage langs geweest... en hebben daar eerst maar eens de benzine druk gecontroleerd... keurig 3,5Bar.

Na een poosje lopen begon de motor weer te pruttelen en te sputteren...
Inmiddels was ook het brandstof filter vervangen.. werd tijd kwam wat bruine prut uit de tank kant.. andere kant was wel helder.
Ook hebben we de verdelerkap en rotor vervangen deze zagen er nogal ranzig uit, om de verdelerkap te vervangen is het handiger om ook de bougie kabels los te halen... op dit moment werd het duidelijk waarom de motor na het warm worden zo beroerd liep!  :o  :o  :o  :o  op een na stonden alle bougie gaten vol met water...

De orginele  kabelset was nog gemonteerd... met de afdichtings doppen... wel die hebben op een of andere mannier niet gefunktioneerd.. :eusa_wall:  :eusa_think:

Nu kwam het spannende moment om de oude bougie's uit het blok te peuteren.. Eerst de gaten met voldoende perslucht schoon en droog gemaakt en vervolgens voorzichtig de oude bougies er uit... Pfffffffff 5 stuks zonder echte problemen kunnen lossen en verwijderen.
Vervolgens de bougies van mijn oude blok er in gedraaid... deze hadden nog geen 5000km op de electrodes staan.. ;) vervolgens ook maar even mijn kabel set over gezet, totdat ik de V70 set opgeknapt heb.. op mijn set ontbreken de afdichtigen.

Na dat alles vervangen was de motor gestart ... en als een zonnetje liep ze :eusa_dance:
Muis stil en absoluut trillings vrij... de motor pakt fantastisch op, beter dan ooit te voren.. 
Inmiddels ook maar een mail naar Elfering gestuurd met foto´s van de kop.. wil ik jullie ook niet onthouden. gelijk maar gevraagd om 100 Euro retour te boeken op mijn rekening.. ivm met het extra werk..  :eusa_angel:

Morgen naar mijn airco mannetje afpersen, vacumeren en 750 gram R134 vullen..

Iedereen bedankt voor het mee denken deze bijna 5 lange weken..  :eusa_clap:
Opsomming:
- Oude blok 1995 2.5 20v (170PK) 283.000Km uitgebouwd twee kromme drijfstangen en kapotte zuiger na vloeistof slag.
- V70 1997 2.5 20v (170PK) 120.000Km in gebouwd.
- Koppeling vervangen.
- Krukas kering vervangen. (uit voorzorg)
- Waterpomp + span en geleide rollen overgezet (10.000km)
- nieuwe distributie riem.
- brandstof regelaar vervangen.
- verdeler en rotor vervangen.
- brandstof filter vervangen.
- Versnellings bak olie vervangen.
- olie filter + motor olie vervangen.
- Airco opnieuw vullen.

totale kosten nu geraamd op 2300 Euro..
Nog een paar kiekjes .. als toegift... :evil:

Groeten, Frans

Enno

Waarom nu niet gelijk een goed setje bougiekabels?

Een setje goede bougies?....

Een originele verdelerkap & een verse rotor.....

En dan rijden.....?

Frans 50

Citaat van: Enno op 06-06-2008 22:20:26
Waarom nu niet gelijk een goed setje bougiekabels?

Een setje goede bougies?....

Een originele verdelerkap & een verse rotor.....

En dan rijden.....?

Enno,
De verdeler en de rotor zijn vers... nieuw van de plank...
Bougies... daar is op zich toch niets mis mee, 5000Km op de electrode.. Ik vindt het zo makkelijk geld uitgeven.. normaal gaan die dingen 20K of meer mee!
De kabels zijn tijdelijk van mijn oude motor.. ik hoop dat je het begrijpt maar de rek is er na 2300 Euro een beetje uit ..Nieuwe kabelset kost al snel 150 Euro.  Ik heb net even de V70 set schoon gemaakt zien er op zich nog wel goed uit.
Op mijn werk kan ik HV kabels testen op overslag en doorslag .. zal eens kijken wat ze doen..
Ga zsm de gaten uitmesten en alle corrosie op de kop weg poetsen.. Het lijkt altijd erger dan het is... maar dat heb je al snel met aluminium.

Frans...

Enno

:) ik snap helemaal wat je bedoelt...

Nieuwe kabels (bougiecord), rotor & verdeelkap moet gezamenlijk wel te vinden zijn voor ronde de 150 EUR of minder.

Voor de 850 ga ik in de UK waarschijnlijk Magnecor aanschaffen, met als voornaamste reden, ik vermoed dat ontsteking wel erg kritisch is & blijft bij deze auto's zeker als je op LPG rijdt.

Ik denk zeker dat een 97-er blok lekker zal gaan rijden. Ik merk zelf een verschil tussen een MY95 blok en een 97-er blok uit mijn V70 en het liefst ga ik tzt ook een 97-98er blok in de 850 proberen te lepelen....

Ik ben dan ook heel blij te horen dat het blok meteen al  goed ging lopen na enkele kleine ingrepen..

Uiteindelijk komt alles wel weer goed...