aanslaan electrische fan

Gestart door PeterM, 06-05-2008 09:38:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterM

Ik heb mijn motor vervangen en die loopt als een zonnetje. Afgelopen weekend ben ik naar Parijs geweest en ben er achter gekomen dat de electrische fan niet aanslaat, waardoor de temperatuurmeter begon te stijgen als ik in de file kwam te staan. Ik heb de ventilator relais vervangen, maar dit heeft niets geholpen. Iemand  een suggestie wat het kan zijn?

Alvast bedankt.

Peter

tackle


PeterM

Heb ik zelf ook aan gedacht, maar waar zit die precies? Ik kon hem namelijk niet traceren. Ook heb ik geen draden met aansluitingen over. Aangezien ik mijn blok heb vervangen, kan het natuurlijk zijn dat ik iets ben vergeten aan te sluiten.

tackle

krijgt je fan wel spanning?

thuur

Temp.sensor zit direct onder de thermostaat. Als je toch bezig gaat, vervang ze meteen beide, kun je dat alweer uitsluiten.


Gr 8)

A3GLT

Check even of je bij een warme motor (in een situatie waarin je wil dat de fan aanslaat) spanning hebt op de uitgang van het relais naar de koelfan. Als je op één van de twee kabels spanning hebt en de fan slaat niet aan, dan zit het probleem dus voorbij het relais, dus in de kabels of motor van de fan.

Heb net het zelfde bij de hand gehad, bij mij lag het dus daaraan. Voor meer suggesties kun je dit topic even bekijken: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=25880 Controleer ook even of je wel spanning hebt op de enkele rode draad. De gele en de geel/witte draad aan het relais komen van de motorregeleenheid en sturen het relais aan.

Temperatuursensor zou je kunnen vervangen, maar volgens mij ligt het daar niet aan, aangezien deze ook de temperatuurmeter op je dashboard aanstuurt en hierop wel kunt zien dat de temperatuur oploopt.  (correct me if i'm wrong...)
En als de thermostaat niet goed open zou gaan, zou de sensor moeten merken dat het water warm wordt en dus signaal afgeven dat de fan aan moet. Als je er voor kiest de sensor te vervangen zou ik de thermostaat wel meteen meenemen, kost relatief weinig.

Succes ermee!

PeterM

#6
Iedereen bedankt voor het meedenken, want ik heb m'n probleem opgelost. Ik heb dus alle relais vervangen, temperatuursensor en de ecu. Had allemaal geen effect. Ik kwam er net achter dat er in de grote zwarte kabelboom nog een + draad zat die niet was aangesloten. Ik heb hem op de + van de startmotor gezet en de vin sloeg meteen aan. Hoe simpel kan het zijn.

Peter  :)