Kentekenbewijs Caravan in Gijzeling!

Gestart door Hans Duiven, 09-05-2008 23:48:41

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Ik heb 14-03-2008 mijn V70 T AWD verkocht en per ongeluk zat mijn caravankentekenbewijs nog in de map met autopapieren.
De nieuwe eigenaar had al toegezegd dit kentekenbewijs te retourneren, maar wachtte er nog steeds op. Ik had zijn emailadres helaas niet meer.
Toevallig belde hij mij per ongeluk op tijdens mijn werk, Moest een andere Hans hebben. Dus ik zeg tegen die beste man: "Wil je die papieren nog opsturen?" "Natuurlijk, geen probleem. Ga ik doen." Maar dat deed hij dus niet met voorbedachte rade bedenk ik me nu want:

Nu kreeg ik vanavond een mailtje dat de luchtdruksensor kapot bleek te zijn en dat de kosten a €475,00 vriendelijk op mij verhaald worden. De dag van verkoop is de auto voor de APK geweest op mijn kosten.
Ook heeft hij gemeld dat de kosten van het vervangen van remklauwen en schijven hem 650 euro heeft gekost. Deze waren volgens de Zwettegarage in Sneek helemaal op of pasten niet helemaal goed. (De 302 set) Huh, deze waren prima door de apk gekomen zónder een opmerking over slijtage of eventuele slechte werking van de remklauwen!  Maar goed, dat wil hij zelf wel betalen.

Ben ik nou verantwoordelijk voor die kosten? Ik heb geen garantie afgegeven. Wel een nieuw Lamdasonde van 190 euro vervangen.
Ten tweede worden mijn kentekenpapieren min of meer in gijzeling gehouden doordat hij ze niet wil  versturen voordat de kosten zijn voldaan.

Ook wordt er beweerd dat het een Amerikaanse Import auto is>. Hij is notabene nieuw geleverd aan de eerste eigenaar door Broekhuis Volvo uit Hoogeveen en nadat Gerben Brouwer hem heeft gekocht, ben ik de tweede eigenaar.

Wat een manieren van zaken doen zeg! Daar krijg je me echt pislink mee!!

Graag advies van de juristen onder ons.

Hierbij de mail:

Beste Hans,

de auto is gisteren bij de Zwettegarage in Sneek geweest en hebben ze het
Lamdasonde probleem onderzocht. Ten eerste is gebleken dat het niet de
Lamdasonde is maar de luchtdrukmeter. Kosten Euro 475,00 inkl. BTW. Dit
wil ik graag van jou retour hebben. Omdat het nu blijkt dat het geen
nederlabndse maar een amerikaanse Volvo is, dus geimporteerd, konden ze
het niet gelijk oplossen. De onderdelen zijn besteld en zal waarschijnlijk
in de loop van volgende week gerepareerd worden. Ook de remblokken en
klauwen worden vervangen, waren helemaal op of pasten niet goed. Kost
trouwens ook Euro 650,00 maar dat neem ik voor mijn rekening.

Zodra ik de faktuur heb zal ik herm naar je toesturen en verzoek ik je
vriendelijk de rekening te voldoen. Daarna zal ik je de papieren terug
sturen.

MvG,

daytonawim

Mm, dat riekt naar een klein staaltje consumenten recht,

Maar je kenteken gewoon als gestolen opgeven en een nieuwe aanvragen.

Hans Duiven

Citaat van: daytonawim op 09-05-2008 23:55:45

En de toegestuurde rekening door de plee spoelen  neem ik aan?
Een ander kenteken kost me slechts een nieuwe plaat en 29 euro bij de RDW.
Lijkt me een aantrekkelijk alternatief.

Groetjes en bedankt,

Hans

KMvrtr

Wat een verhaal zeg!

Als er sprake is van particuliere verkoop en er is geen garantie overeen gekomen staat deze man denk ik niet zo sterk, juridisch gezien dan.

En wat hij doet met de caravanpapieren mag sowieso niet, garantie of niet.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, dan zou ik die snel inschakelen.

Ga je het zelf verder regelen? Stick to the facts.
Laat je niet tot een welles-nietes discussie verleiden. Hou het zakelijk en netjes.

Sterkte, wat een rotsituatie.

Philip850

klik!

Naar mijn weten ben je niets verplicht, m.u.v. ernstige gebreken die (bewust) verzwegen zijn bij verkoop. Een luchtmassameter valt daar echt niet onder lijkt me.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Hans Duiven

Citaat van: KMvrtr op 09-05-2008 23:59:13
Wat een verhaal zeg!

Als er sprake is van particuliere verkoop en er is geen garantie overeen gekomen staat deze man denk ik niet zo sterk, juridisch gezien dan.

En wat hij doet met de caravanpapieren mag sowieso niet, garantie of niet.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, dan zou ik die snel inschakelen.

Ga je het zelf verder regelen? Stick to the facts.
Laat je niet tot een welles-nietes discussie verleiden. Hou het zakelijk en netjes.

Sterkte, wat een rotsituatie.

Gelukkig heb ik een rechtsbijstand verzekering maar ik trek dat hypocriete geneuzel heel slecht. Ik wil best wel zo'n rekening betalen maar niet als het op een dergelijke manier gaat zoals nu het geval is. Dan ga ik ook dwars liggen.
Bel me dan op als je mijn nummer toch nog hebt denk ik dan. Hoe moeilijk is dat? En  hij heeft me ook geen keuze gegeven om het mij te laten regelen.

Hans

Chris

Citaat van: Philip850 op 09-05-2008 23:59:28
klik!

Naar mijn weten ben je niets verplicht, m.u.v. ernstige gebreken die (bewust) verzwegen zijn bij verkoop. Een luchtmassameter valt daar echt niet onder lijkt me.

Lijkt me ook. Zolang jij inderdaad geen ernstige gebreken verzwegen hebt kan hij je volgens mij niks maken. Je koopt een tweede hands auto altijd met een bepaald risico, en particulier zonder garantie (tenzij je zoiets afspreekt, maar dat lijkt me niet). Deze kosten zijn gewoon voor zijn rekening, als ik iets in de winkel koop zonder garantie en het is de volgende dag kapot zal ik het ook op mijn eigen kosten moeten laten repareren mocht ik dat willen.

En wat betreft je kentekenbewijs, inderdaad opnieuw opvragen. Aan de andere doet hij iets dat niet mag, je kunt ervoor pleiten dat hij hem terug MOET geven. Whatever er aan de hand is met die auto. Je tweede stap kan zijn om druk uit te gaan oefenen door te zeggen dat je juridische hulp gaat inschakelen, wil ook nog weleens helpen. Zeker als hij zich realiseert dat er dan ook voor hem weleens meer kosten aan verbonden zouden kunnen zijn dan aan het zelf betalen van die reparatie. Tot slot pas echt doen als er niks anders op zit.

Dit is wel een verhaal zeg.. succes!

Jeff

Laat hem eerst eens ze mail goed door lezen en ze spelfouten er tussen uit halen, in plaats van jou spullen te jatten om het maar zo te noemen!
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

razorx

Citaat van: daytonawim op 09-05-2008 23:55:45

Exact!

De rest is die parasiet zijn probleem.
Ze bestaan nou eenmaal.
Mensen die misbruik maken moet je geen schijn van kans geven, uit principe.

Succes, Y.

J a a p

Wannabe C70 rijder.

DirkT?

Wat een verhaal, veel succes en inderdaad je rechtsbijstand op de hoogte brengen en nieuwe papieren aanvragen!

Zit de koper van je V70 al op het forum......

Succes!

quaint

Om beter op de casus in te kunnen gaan graag eerst even een uitleg over het volgende;

Lamdasonde probleem onderzocht

Is er bij de verkoop sprake geweest van een probleem met de Lamdasonde? en wat is er precies afgesproken?

Verder wil ik graag de medeforumers vragen  wat genuanceerder te reageren op de situatie. Je hoort de zaak eenzijdig en eigenlijk moet je dan niet meteen concluderen. Ik vind, zonder partij te kiezen, het heel netjes dat de koper de remklauwen etc wil vervangen voor zijn rekening. Indien ze echt versleten waren, is dit natuurlijk gezien de verkoopprijs niet netjes.
Nogmaals ik wil geen partij kiezen doch slechts de waarheid horen.

razorx

Citaat van: quaint op 10-05-2008 01:40:17
Om beter op de casus in te kunnen gaan graag eerst even een uitleg over het volgende;

Lamdasonde probleem onderzocht

Is er bij de verkoop sprake geweest van een probleem met de Lamdasonde? en wat is er precies afgesproken?

Verder wil ik graag de medeforumers vragen  wat genuanceerder te reageren op de situatie. Je hoort de zaak eenzijdig en eigenlijk moet je dan niet meteen concluderen. Ik vind, zonder partij te kiezen, het heel netjes dat de koper de remklauwen etc wil vervangen voor zijn rekening. Indien ze echt versleten waren, is dit natuurlijk gezien de verkoopprijs niet netjes.
Nogmaals ik wil geen partij kiezen doch slechts de waarheid horen.
Dag Quaint,

Goed dat je de nuance zoekt.

Volledig met je eens qua hoor en wederhoor.
Maar heb je ook de genoemde bedragen gezien?

Voorbeeldje, een originele lambda-sonde kost voor de eindgebruiker ongeveer 190,- euro (incl. B.T.W.).
Vervanging daarvan duurt ongeveer een kwartier.
Kom je op ongeveer 210 euro, laten we het duur maken 250 euro.
Bij de remmen is het verhaal vergelijkbaar. Dit geeft wel aan waar je mee te maken hebt.

Bovendien moet je dingen los van elkaar zien.
Als iemand ontevreden over een net gekochte roffel is, is dat een apart geval.
Als iemand zijn papieren moet terugkrijgen, evenzo.

Ontevreden zijn over de roffel is nog geen excuus tot chantage.
Bovendien is deze chantage volledig onwettig, maar ook makkelijk op te lossen.

Maar nogmaals wil ik benadrukken dat de bedragen voor de kosten al wat aangeven qua mentaliteit van de tegenpartij.

Groeten, Y

Sorry, ik moet er nog wat aan toevoegen.
Het verhaal over Nederlandse en Amerikaanse Volvo's is ook al zeer dubieus.
Het grootste verschil tussen deze wagens ligt in de emissie eisen en het ODB-II verhaal, dit maakt het vervangen van een lambda sonde of remmen er echt niet moeilijker op. Zoek op VIN code en je weet wat voor wagen je hebt.

Ik bedoel dit overigens absoluut niet om jou, Quaint, aan te vallen, maar om Hans te helpen.

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 10-05-2008 00:02:58
Ik wil best wel zo'n rekening betalen maar niet als het op een dergelijke manier gaat zoals nu het geval is. Dan ga ik ook dwars liggen.

Wat? :o Ben je mal! In geen 475 jaar dat ik dat zou betalen.. Laat maar voorkomen :eusa_hand:

Gr :eusa_snooty:

gerardgrobben

als gestolen opgeven, en de vermoedelijke dader  erbij vermelden....

kentekens zijn trouwens Staatseigendom, en dus is meneer X sowieso strafbaar...
tuba or not tuba, that's the question