Verf achterklep laat los (+roest)

Gestart door KMvrtr, 13-05-2008 17:11:27

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Hmm, wel een aantal topics over roestende achterkleppen. Maar niks over loslatende lak.

En dat is dus onder andere mijn probleem.
Links en rechts van de handgreep laat de lak los. Rechtsonder ook. Dat gebeurde toen ik de daar zittende garagesticker verwijderde. Eronder zit blank metaal, maar dat roest tot nu toe nog steeds niet?!

Close up van linkerkant.

Boven de handgreep laat de verf ook los. Maar daar is de boosdoener wel duidelijk. Roest!   >:(

Kan ik dit zelf oplossen, of moet ik hiervoor naar een spuiter?
En hoe komt het dat die lak los laat?

thuur

De lak mag zeer zeker niet loslaten. Ik vermoed dat deze een keer gespoten is.. Het metaal eronder roest niet omdat de gehele auto verzinkt is, dat houdt roest jarenlang tegen.

Ik zou niet te lang wachten, roest kan heel snel gaan kan ik je uit ervaring vertellen. :-\ In ieder geval de handgreep even losmaken en wat Novorox oid erop smeren.

Gr ;)

KMvrtr

Noverox is op zich fijn spul.
Maar het laat zich nauwelijks schuren. Hou ik dan straks niet een bobbelig stukje over onder de nieuwe lak?

En is dit een gevalletje spuitbus, of kan ik dit beter aan een spuiter overlaten?

Emiel

Die is iig al een keer gespoten.

Lijkt mij een klusje voor de spuiter.

ovlov 058

zandstralen is hier zeker nodig wil je er nog 10 jaar mee voort

pwassink

Met dat zandstralen haal je nog meer zink eraf in elk geval..

Maar genomen het feit dat er roest zit zal hij daar ooit een schade/tikkie hebben gehad, (alhoewel ik op die plek wel
vaker een beginnend blaartje heb gezien, mogelijk schuurt t kunstof daar toch op de lak door trillingen of onder belasting) . is er dus blijkbaar ook aan hersteld / geschuurd voordat hij gespoten werd en laat die "nieuwere" laklaag nu los.

Ik denk dat ik hem ook even uitelkaar zou nemen en de beschadigde plekken goed schoonmaken, dan met een roestomzetter (fertan, noverox, oid)  de plekjes goed behandelen, strakmaken en spuiten.

K zag op die foto overigens ook nog de al iets gerimpelde kunstof/metaalstrip tussen achterruit en klep zelf.
Kijk daar dan meteen even goed naar, daarachter kan je ook roest en schuurschade door zand etc aantreffen.
Als hij toch gespoten moet worden die strip meteen verwijderen en daaronder ook even bijwerken ..
(ja het is een K klus, maar die strip heeft voorzover ik weet enkel een optische functie)

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

KMvrtr

Citaat van: pwassink op 17-05-2008 08:34:20
... dan met een roestomzetter (fertan, noverox, oid)  de plekjes goed behandelen, strakmaken en spuiten.

Ik las elders op het forum dat die roestomzetters zich niet of nauwelijks glad laten schuren? Is het wel slim om die dan op zo'n zichtbare plek te gebruiken?

En wat houdt 'strak maken' nu eigenlijk in? Ik heb nog nooit zoiets gedaan.

K zag op die foto overigens ook nog de al iets gerimpelde kunstof/metaalstrip tussen achterruit en klep zelf.
Kijk daar dan meteen even goed naar, daarachter kan je ook roest en schuurschade door zand etc aantreffen.
Als hij toch gespoten moet worden die strip meteen verwijderen en daaronder ook even bijwerken ..
(ja het is een K klus, maar die strip heeft voorzover ik weet enkel een optische functie)

Bedankt voor de tip. Daar had ik ook al aan zitten denken.

pwassink

Citaat van: KMvrtr op 17-05-2008 08:52:28
... dan met een roestomzetter (fertan, noverox, oid)  de plekjes goed behandelen, strakmaken en spuiten.

Ik las elders op het forum dat die roestomzetters zich niet of nauwelijks glad laten schuren? Is het wel slim om die dan op zo'n zichtbare plek te gebruiken?

En wat houdt 'strak maken' nu eigenlijk in? Ik heb nog nooit zoiets gedaan.

Bedankt voor de tip. Daar had ik ook al aan zitten denken.

"Strak maken" = middels alle in de autoschadebranche mogelijke technieken afwerken van een beschadigd oppervlak
Kreet kon wel eens Achterhoeks zijn .. srry , denk hierbij aan, schuren, uitdeuken, plamuren, T gebruik van tin, (spuit)fillers, etc 

Sommige roestomzetters geven een blijvend taai ergo slecht schuurbaar resultaat, klopt .. das lastig af te werken

Maar je lokale spuiter kan je daarover vast wel een goed voorstel doen, en dat dan gebaseerd op zijn leveranciers
Ik kan je best een verhaal doen over bv Sikkens producten, maar alle kans dat spuiter bij jou in de buurt Dupont of een van de andere merken heeft en dan is het hele systeem weer anders.

Ik raad je wel af om producten van diverse leveranciers door elkaar te gebruiken, die verdragen elkaar soms niet zo goed ..

Tav die strip, daar is al wel vaker over geschreven hier, heb hem zelf ook verwijderd middels voorzichtig dremelen.
als je het op die manier gaat doen, er zitten nabij de ruitenwisser een tweetal kunstof "steunblokjes"  in die goot dat voelt en ruikt ineens heel anders als je daardoorheenslijpt ..   ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Vulk

Enneuh, voor uw bumpers. Zoek eens op "gekookte lijnolie".

Succes.

thuur

Citaat van: pwassink op 17-05-2008 09:45:51
"Strak maken" = middels alle in de autoschadebranche mogelijke technieken afwerken van een beschadigd oppervlak
Kreet kon wel eens Achterhoeks zijn .. srry , denk hierbij aan, schuren, uitdeuken, plamuren, T gebruik van tin, (spuit)fillers, etc 

Nee hoor, dat zeggen we in limbabwe ook :D

Gr 8)