Aanlopen

Gestart door Luc, 15-05-2008 00:58:42

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Bij mn "nieuwe" (347.000 km) 850 hoor ik de remblokjes op de schijven aanlopen, bijvoorbeeld als ik over een rotonde ga.
Bovendien hoor ik de remmen piepen als ik maar licht op het pedaal druk, als ik verder doordruk is het gepiep weg.
Eigenlijk heb ik er geen last van, de velgen lopen niet warm en de auto remt prima, maar toch, ik zou wel van het geluid afwillen.

Iemand een idee, anders dan remschijven en remblokken vervangen?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

WYD

Waarschijnlijk bij montage van remblokken het kopervet vergeten.
Zal er niet te lang mee doorrijden en er wat aan doen.

Piepende remblokjes kan vaak verholpen worden door een schuin kantje te vijlen.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

thuur

Piepende remmen hoort wel een beetje bij "de nieuwere Volvo's". Wat je kunt doen is (zoals WYD zegt) het contactvlak van het blok met de zuiger met kopervet insmeren, en aan de voorkant ook de 'geleidingsgroef' van een dun likje voorzien.

Voor de achterkant zijn er shims die het piepen en trillen tegengaan, maar verwacht geen wonderen. Soms werken ze prima, soms maakt het geen verschil. In dat geval kan het zijn dat een remklauw 'hapert' waardoor het blok net niet vrij komt van de schijf.

Gr 8)

-D©©©L-

Mijn ervaring is dat het piepen eigenlijk altijd te verhelpen is door de boel echt heel goed schoon te maken (dus ook alle randjes goed uitkrabben) en aan de achterzijde een setje anti-piep plaatjes te plaatsen (272272) met een heel klein likje keramisch vet tussen het remblok en het plaatje. De rest gewoon droog monteren met een fris montage setje (pennen en clip) hoeft niet nieuw te zijn, wel in goede staat.

Aan de voorzijde kan het nodig zijn om de braampjes van de remblok-achterplaat te vijlen, zodat deze makkelijk passen. Ik monteer voorin de boel gewoon helemaal droog. (geen vet waardoor rotzooi kan opstapelen !)

Normaal remmen (dus niet te truttig) helpt erg goed om de achter remmen piep-vrij te houden. Uit veiligheid overwegingen remmen deze nl. eerder dan de voorremmen. Steeds een heel klein beetje remmen >> oververhitting.

UserID6342

Anti-piep plaatje of kopervet doet idd wonderen zoals reeds is voorgesteld maar vergeet niet dat er in de "moderne" remblokken / koppelingsplaten, etc. geen asbest meer gemonteerd zit zoals vroeger (ik meen uit me hoofd tot 1990 ofzo) dat scheelt ook een hele mep. Juist dat asbest voorkwam een hele hoop onzinproblemen zo/ ergenissen als piepjes, trillingen, etc.