Inbus van voorste remklauw (bijna) dol

Gestart door thedub, 31-05-2008 14:23:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pwassink

Citaat van: thuur op 10-06-2008 00:41:36
Citaat van: V70 classic op 09-06-2008 14:34:28
Dan demonteren met het stuk bout er nog in dan goed inspuiten en de sokkentang erop.

Wat is een sokkentang?


Gr :eusa_eh:

volgens google dit :  :angel:



loodgietersgereedschap, ook wel "moordenaar" genoemd
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-


thuur

Citaat van: pwassink op 10-06-2008 05:14:50
Citaat van: thuur op 10-06-2008 00:41:36
Citaat van: V70 classic op 09-06-2008 14:34:28
Dan demonteren met het stuk bout er nog in dan goed inspuiten en de sokkentang erop.

Wat is een sokkentang?


Gr :eusa_eh:

volgens google dit :  :angel:



loodgietersgereedschap, ook wel "moordenaar" genoemd

Ah, een moordenaar :D Ja die heb je wel nodig als je een 240 in de garage hebt staan.. Ik heb de 4 duims: http://www.marktplaza.nl/sokkentang-1-1-5-3-4-duim-5530586.php


Gr :eusa_shifty:

V70 classic

Ik heb jaren lang in het zware materieel gezeten.
Dan word je vanzelf creatief met het losmaken van vastgeroeste bouten.
Bij mercedes trucks braken standart de bouten van het uitlaat spruitstuk in de kop af.
Dan had je weer wat te doen  :eusa_pray:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

hpkevertje

#19
Citaat van: elianmars op 31-05-2008 16:11:45
Heb je wel de goede maat inbus? Nr 7 moet je hebben.

Eerst de boel goed inspuiten met kruipolie/WD40 o.i.d. en even laten intrekken.

Dan zou je kunnen proberen om een iets afgevijlde nr 8 er in vast te slaan.

Zorg dan in ieder geval wel dat je een nieuwe bout hebt klaarliggen.

Edit: Ik zie in een vorige post van je dat je inbus 7 wel hebt  ;D



Na het inspuiten met kruipolie/wd40 inderdaad even in laten trekken en af en toe licht op de bout tikken met een hamer(tje) en niet te vergeten geduld !!

Als het niet meteen lukt: aktie herhalen, hij komt echt los.

Wout309t

Als je goed met een drevel op de kop slaat komt de vorm van de zeskant ook vaak weer terug, en kan je de imbus er weer in hengsten... Dan werkt het ook dikwijls wel weer.
De beste manier is echter de Torx oplossing!!
2011 V70 2.0T R-Design MT

elianmars

Citaat van: thuur op 10-06-2008 12:46:06
Citaat van: pwassink op 10-06-2008 05:14:50
Citaat van: thuur op 10-06-2008 00:41:36
Citaat van: V70 classic op 09-06-2008 14:34:28
Dan demonteren met het stuk bout er nog in dan goed inspuiten en de sokkentang erop.

Wat is een sokkentang?


Gr :eusa_eh:

volgens google dit :  :angel:

http://www.rt-trading.nl/contents/media/t_sokkentang1.jpg

loodgietersgereedschap, ook wel "moordenaar" genoemd

Ah, een moordenaar :D Ja die heb je wel nodig als je een 240 in de garage hebt staan.. Ik heb de 4 duims: http://www.marktplaza.nl/sokkentang-1-1-5-3-4-duim-5530586.php


Gr :eusa_shifty:

Sokkentang of moordenaar......... Nog niet eerder gehoord. Ik noem dat ding al jaren een pijptang......  :eusa_think:

MM

Citaat van: V70 classic op 10-06-2008 16:00:12
Ik heb jaren lang in het zware materieel gezeten.
Dan word je vanzelf creatief met het losmaken van vastgeroeste bouten.
Bij mercedes trucks braken standart de bouten van het uitlaat spruitstuk in de kop af.
Dan had je weer wat te doen  :eusa_pray:

Hmmm... dat afbreken blijkt ook prima bij volvo's te gaan...
Ik ben nu bezig uit te boren met een klein boortje, hopelijk kan ik er een links draaiend tapje in draaien. Anders helemaal uitboren wellicht en opnieuw tappen.
Welke 'methode' werd bij de mercedes gehanteerd? Nog iemand anders andere tips?

MvrG, Mark 

V70 classic

#23
Citaat van: MM op 15-06-2008 00:40:38
Citaat van: V70 classic op 10-06-2008 16:00:12
Ik heb jaren lang in het zware materieel gezeten.
Dan word je vanzelf creatief met het losmaken van vastgeroeste bouten.
Bij mercedes trucks braken standart de bouten van het uitlaat spruitstuk in de kop af.
Dan had je weer wat te doen  :eusa_pray:

Hmmm... dat afbreken blijkt ook prima bij volvo's te gaan...
Ik ben nu bezig uit te boren met een klein boortje, hopelijk kan ik er een links draaiend tapje in draaien. Anders helemaal uitboren wellicht en opnieuw tappen.
Welke 'methode' werd bij de mercedes gehanteerd? Nog iemand anders andere tips?

MvrG, Mark 

Je had grofweg 2 mogenlijkheden.
aller eerst kruipolie en goed laten intrekken liefst een nacht ,baat het niet dan schaad het niet.
1 de bout brak af net achter de boutkop.
dan werd de bout eerst zo snel mogelijk witheet gestookt ( het was wel een gietstalen kop) en 90 graden omgebuigen.
dan een bakkie koffie (afkoelen) een tang erop en nog een poging.

2 debout brak af aan de kop.
de zaak goed ceteren en een gat inboren.
met een brander heet stoken en laten afkoelen (door eht snel heetstoken zal de bout in de koelerekop stuiken waarna hij na afkoelenlosser in het tap gat ligt.
dan met een linksetap ,torxs of zo een speciaal hardstalen gereedschap erin meppen en dan losdraaien.
Lukt dit niet dan de bout in het geheel uitboren met een HS boor.
Daarom is het belangrijk om het eerste gat goed te centeren.

Met een allu kop moet je wat voorzichtiger handelen maar ook hier kan wat warmte goed doen.
Je moet er dan wel rekening mee houden dat allu meer uitzet dan staal.
dus misschien na het uitboren de kop wat warm maken en dan de linkse tap erin.
Of anders helemaal uitboren evt. door een gespec bedrijf.

Ben met de linkse tap wel voorzichtig.
Als de bout niet los komt loop je het risico het tap eind op te stuiken zodat hij nog vaster komt te zitten.

suk6
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MM

Bedankt voor je toelichting.

Ik ben nu bij het inboren van de afgebroken bout (IN het blok).
Ik heb in nu in het centrum van de bout een gaatje weten te boren met een gewoon boortje, net een HS exemplaar gehaald. Het goed warm stoken zal ik ook eens proberen!

grt, Mark