Rammend tandwielgeluid 850 bak

Gestart door Roffeltje10, 15-05-2008 20:45:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roffeltje10

Ik heb er al het een en ander over gelezen, maar het geeft nog niet die zekerheid die ik wilde.
Ik heb een bijgeluid in de versnellingsbak dat hoorbaar is in alleen de eerste en tweede versnelling.
Het betreft een ratelend, rammelend geluid en is het beste te omschrijven als een tandwielgeluid tot ongeveer 1400 toeren. Het geluid komt in de tweede dus ook niet voor als ik in de eerste iets verder doortrek.
Het maakt niet veel uit of de bak nu koud of warm is al heb ik zelf het idee dat het bij warme bak iets erger is als bij koude bak.
Ook als je met een ietwat slippende koppeling optrek is het geluid minder.
Ik las iets over speling in het differentieel, maar ik hoor het geluid alleen bij optrekken, en niet bij snelheid verminderen (uit laten vieren in de tweede of eerste)
Ook de overige versnellingen zijn muisstil.
Is hier door middel van andere wisselbakolie of door toevoeging van bijvoorbeeld teflon iets aan te doen?
Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring?
Het betreft een 850 handbak met 346.000 kilometer op de klok.

Peter
Volvo 850 2.5i Sedan 10v G3 Sportsline
Saab 9000 2.3 Turbo
Volvo S40 1.8 G3
Volvo 850 Estate 2.3 T5

dennis850estate

Hoi Peter,

Het geluid wat je beschrijft is het specifieke bijgeluid dat de bakken na verloop van tijd kunnen gaan maken. Een oude versleten koppeling geeft ook bijgeluiden. Ik weet niet of die al vernieuwd is. Je auto kan hier heel oud mee worden als je er aan kunt wennen. Het klinkt niet echt sjiek maar als je het niet prettig vind is de enige optie bak vervangen

gr, D

razorx

Dag Peter,

ik had dit geluid ook.
Na de versnellingsbakolie te hebben vervangen was het weg.
Don't ask me why.

Misschien kan dennis850estate hier meer over vertellen. Hij is op dit vlak dé expert.

Groeten van Yits

Roffeltje10

Dank jullie allen voor de reactie's.
De complete koppeling is nog geen 1000 kilometer oud, inclusief de keerring, dus ik zal er mee moeten leren leven.
Als ik maar weet dat het een vrij normaal verschijnsel is en geen kwaad kan in Italie met een hut aan de haak en vrouw en twee kinderen. :D :D
Volvo 850 2.5i Sedan 10v G3 Sportsline
Saab 9000 2.3 Turbo
Volvo S40 1.8 G3
Volvo 850 Estate 2.3 T5

Wout309t

Ik heb het ook, en het klinkt niet altijd even charmant nee. Maar het is altijd al zo geweest en het wordt niet minder of meer. Koppeling is pas nieuw, dat scheelde ook niets.
Misschien een bakolie proberen die iets dikker is.... :eusa_think:
2011 V70 2.0T R-Design MT

)()()sT

Is inderdaad de bak eigen... lage toeren klinken altijd zo gaar bij onze auto's  :evil: