is dit een automaat probleem ?

Gestart door alfredgeel, 17-05-2008 12:08:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alfredgeel

beste,
net nu ik iets geregeld heb om mijn automaat te flushen lijkt het er op dat ik problemen heb met mijn automaat.
Het gaat om een 4trapsautomaat met sport en winterstand gecombineerd met een V70XC met een b5254T motor.

bij gewoon rijden is er geen enkel probleem en schakelt de bak in elke versnelling.

maar als ik bvb vlot een auto wil inhalen en ik gebruik de kick-down dan schakelt de bak niet over naar de volgende versnelling bij hoge toeren. ( 4 à 5000tr.) laat ik mijn gaspedaal los dan schakelt de bak wel door.
het lijkt er op of op dat moment er onvoldoende brandstof wordt ingespoten, maar ik heb zowel op benzine als op LPI hetzelfde probleem.
Tijdens het optreden van dit probleem, hoor ik precies iets " zuigen " . ik heb alle slangetjes gecontroleerd. Maar weet eigenlijk niet waar ik moet zoeken.
Er zijn geen foutcodes opgeslagen.

herkent iemand deze symptomen ?

en ja er is voldoende olie in de bak.

-D©©©L-

In de kickdown schakelt hij pas heel erg laat door, net niet tegen de toerenbegrenzer aan.
Dat is het hele idee achter een kickdown; niet opschakelen !

jan piet

Geen lampje van je motormanagement dat gaat branden? ( heeft niets met je automaat te maken, maar zou wél kunnen duiden op je omschrijving van 'een gevoel van brandstof tekort') Dat zou dan weer kunnen duiden op een druksensor. Dat je automaat schakelt als je gas loslaat is opzich niet bijzonder, doen de meeste automaten. Hoeveel heeft je auto gereden?

Merk bij mij als ie geflushed is dat ie maanden véél lekkerder schakelt.

Gr, JP

jan piet

Citaat van: -D©©©L- op 17-05-2008 12:12:58
In de kickdown schakelt hij pas heel erg laat door, net niet tegen de toerenbegrenzer aan.
Dat is het hele idee achter een kickdown; niet opschakelen !

Inderdaad schakelt mijn diesel dan ook pas tegen de rode streep aan in de 1e drie trappen.

Gr, JP

alfredgeel

@ marco,

ik heb dit probleem nooit gemerkt gehad. Het is nu een feit dat de automaat niet doorschakelt bij hoog toerental.
De motor houdt echt in en op dat moment hoor je precies ergens valse lucht aanzuigen.
Maar ik kan geen verband leggen tussen hetgeen wat er gebeurd en het geluid.
Is ook lastig om dan onder je motorkap te kijken.
Bij gewoon rijden, voel je amper dat er geschakeld wordt. De auto heeft nu 287.000 km.

in zowel de sport stand als in de gewone stand is er dat probleem.

-D©©©L-

Niet gewoon ergens een intercooler slang kapot ?

Ludo

Citaat van: alfredgeel op 17-05-2008 12:21:50
Het is nu een feit dat de automaat niet doorschakelt bij hoog toerental.

naar welke versnelling moet de bak dan schakelen?.
of gaat hij wel door de versnellingen; maar de lock-up die niet inschakelt?.

alfredgeel

als ik plots gas geef, dan voel ik dat er een versnelling wordt terug geschakeld.
ik dacht  in het verleden dat als ik het maximale toerental bereikt heb de bak door schakelt naar de volgende.
In mijn geval verlies ik dus gewoon vermogen net alsof ik inderdaad de toerentalbegrenzing bereikt heb.

bij gas lossen , geen probleem, dan schakelt de bak op naar de volgende versnelling.

jan piet

Heb iets dergelijks ooit bij een Pontiac automaat gehad... Ben er níet van gaan lachen, klinkt inderdaad als je 't zo stelt méér als automaat probleem... Begrijp alleen die aanzuig geluiden niet, dat klinkt toch écht als een slang / sensor/ ventiel. Zou miz zo kunnen zijn als dát niet klopt dat je bak geen correct signaal krijgt en dan niet schakelt?

Om even terug te komen op je bak: olie verversen en goed checken op ijzervijlsel is een directe indicatie. Ben je voor een paar tientjes in iedergeval op de hoogte van wél of géén schade in je bak.

Sterkte in iedergeval!
gr,JP

Ludo

Citaat van: alfredgeel op 17-05-2008 12:29:27
ik dacht  in het verleden dat als ik het maximale toerental bereikt heb de bak door schakelt naar de volgende.

dat is wel de bedoeling ja, maar met kick down gebruik ligt het maximale toerental wel hoger.
het geluid dat je hoort, is enkel in hoge toeren?.
ik zou toch even de slangetjes nakijken, ook die van de 3wegklep naar de turbo toe.

V70geRwin

hoog in de toeren worden alle druk slangen max belast. het lijkt er eerder op dat de motor het toerental waarbij de bak zou moeten doorschakelen niet haalt.

ik zou eens alle slangen nalopen vanaf turbo naar de inlaat, denk dat er ergens een stiekeme scheur in zit die pas open gaat/zichtbaar wordt als er veel druk op staat en er voor zorgt dat je motor niet verder in toeren klimt.

knijpen en goed kijken, anders preventief vervangen is ook een optie en kan nooit kwaad....

suc6 ermee!


alfredgeel

ik ga vooral de slangen eens checken, zeker met dat geluid.

Ludo; wat doet die driewegklep eigenlijk ?

Ludo

Citaat van: alfredgeel op 17-05-2008 13:49:50
Ludo; wat doet die driewegklep eigenlijk ?

samen met de laaddruk regelt die de wastegate op de turbo.
als je hier een slangetje lek hebt of er zit een scheurtje in, ga je in een begrenzing als je vermogen vraagt en word de brandstof ook toegedraaid. (de zogenaamde fuel cut defender beveiliging als er te weinig brandstof is)

alfredgeel

ik heb gisteren alle leidingen en darmen nagekeken en gechecked met met remmenreiniger en niets gevonden.
toch maar een testrit gedaan en euvel is weg, auto trekt nu door tot 6500 tr en schakelt dan door zoals het moet.
ik heb nog wel niet geprobeerd als de motor door en door warm is ( autostrade ) maar ik weet het nu niet meer.

widebody

#14
wss een verontreinigde boost solenoid geweest. Gebeurt bij turbo motoren wel vaker. Oliedampen vanuit het in.spruitstuk komen in de solenoid en verontreinigen deze. stotteren en slecht lopen tot gevolg. de techspecs weten hierwel hoe te reinigen.
Zoals in één van de vorige postings is er geen sprake van te weinig brandstof maar van te veel druk, door een verontreinigde solenoid.

Gebeurde bij mijn Subaru Legacy Turbo ook wel eens.


Mzzl

Marc