Welke banden gaan we nemen

Gestart door KART, 16-01-2003 14:49:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Roffeltje

Citaat van: rjverbrugh op 26-11-2021 20:54:42
Tja, moet ook een nieuw setje zomerbanden nemen, zie foto. Bij het wisselen naar de winterbanden viel me op dat de banden die op de voorwielen zaten, bulten vertonen aan de binnenkant. Heb dit nog nooit gezien. Zijn wel Faralong banden of zo, nooit ergens hier te koop gezien, zaten al op de auto (die kwam uit Dld). Eigenlijk altijd prima mee gereden, goede grip op nat en droog, maar ja dan die bulten....zit ook geen beschadiging op van aanlopen of zo. Is T-5R met standaard onderstel, bandenmaat 215/45/17. Denk dat ik maar voor de Goodyear Efficiency grip ga, die heb ik ook onder de V70R, en bevallen goed. en 85 euro per band, tegenover 113 voor de PS4 van Michelin.

Overigens heb ik de TS 850 en de Alpin 5 op de winterwielen liggen, en die bevallen allebei erg goed.

deze bulten dus....


Waarschijnlijk een paar keer door een redelijke diepe kuil gereden of een (stoep)randje te hard opgereden. Inderdaad niet mee doorrijden, zijn zwakke plekken in de band. Ook even de velgrand checken of deze ter plaatse van de bulten niet beschadigd of gescheurd is.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

rjverbrugh

Velgrand en band terplaatse van de bulten zijn niet beschadigd, en een stoeprandje pak je over het algemeen met de buitenkant. Ja ze gaan er sowieso af. Blijf het wel raar vinden. Zal bij het demonteren wel eens vragen of ze iets raar zien aan de binnekant.

RickG

Hallo allemaal,

Ik heb net nieuwe Titans besteld voor mijn 850R, die ik nog niet heb :P (Volans ga ik gebruiken als winterwieltjes). Ik zoek zomerbanden voor de Titans en wil graag veilig de weg over. Ik lees veel goede verhalen van forummers over Goodyear F1 Asymmetric 3 of 5. Ik zie ook Asymmetric 6 (88Y tot 300 km/u, extra load) staan. Heeft iemand hier ervaring mee? Dan zie ik nog Asymmetric 5 (88W tot 270 km/u) en Asymmetric 5 (88Y tot 300 km/u, extra load) staan. Weet iemand of het verschil tussen deze banden groot is?

Voor de Volans ben ik op zoek naar winterbanden. Wat zijn fijne, veilige en goede winterbanden voor de Volans?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten Rick

KIM

Ik doe het precies andersom: Titans voor de winter (zijn gemakkelijker schoon te maken) en Volans voor de zomer.
Ik zweer bij Nokian WR voor de winter en Michelin Pilot Sport voor de zomer.

Dikkie

Goeiendag zeg, 130 pagina's en een heel subforum.. en ik krijg het niet gevonden.

Van de week heb ik noodgedwongen met spoed mijn voorbandjes er onder uit moeten pakken. Iets met gare draagarm en fuseekogel (inmiddels vervangen, moet nog uitgelijnd worden). Nu is mijn noodoplossing simpelweg om de wielen van mijn sloper te pakken; echter viel me op dat de teller ineens iets anders aan geeft.

Nu blijkt dus dat ik onder de zwarte een set had in 205/55R16, en onder de grijze een set 205/50R16. In al mijn wijsheid heb ik het boekje erbij gepakt om te kijken wat goed is.. en beide maten zijn dus goedgekeurd.

Afijn, binnenkort wil ik dus rondom 4 knappe nieuwe banden maar weet dus niet welke maat er écht onder hoort. Ik neig naar de 55, omdat dan de teller echt spot-on is en deze makkelijker van de velg te drukken waren. Qua zicht maakt het niks uit. Maar wat wordt er hier geadviseerd?
Huidig: V70 T-5 2.3 automaat 019 zwart 1998
Voorheen: V70 T-5 2.0 handbak 426 grijs 1997
Overige speelgoed: Suzuki Swift 2006, Yamaha XJ900S Diversion 1996, DAF YA126 1955, DAF YB626 1968, Dodge WC52 1945

Vulk

205 50 16 is wat er onder hoort.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Wegens het niet weg krijgen van (lichte) trilling (ondanks balanceren en geen voelbare cupping) op mijn Volans met Goodyear Eagle Assym 3 ga ik eens Michelin Primacy 4 proberen op mijn putdeksels (aka Canopus velgen).

Dit gaat dan mijn eco-setje worden :evil: (rij laatst tijd weer lange afstanden). Die dichte Canopus velg is (raar maar waar) lichter dan mijn volan velg + zijn deze Michelins A label qua brandstof verbruik (ook minder zwaar dan de Goodyears, wel 205/45 dit keer). Benieuwd of ik er iets van ga merken in mijn verbruik.

En dan eens op mijn gemak uitzoeken wat er met de Volans scheelt (1 velg heeft heel lichte slingering zagen we bij balanceren, maar dat zou dan enkel trilling op vooras/stuur mogen geven). Want er zit ondanks de 75k km nog meer dan ruim profiel op...

Vulk

Daar krijg je zeker geen spijt van.

de Boeing

Wat me wel opviel met monteren net: die nieuwe Michelin banden hebben maar krap 6.3mm profieldiepte. Dacht dat dit altijd 8mm was, maar goed mijn eerdere ervaring met Michelin is wel dat ze daadwerkelijk langer meegaan, dus dat zal wel goed komen.

Jans Duiven


de Boeing

Citaat van: Hans Duiven op 19-09-2022 18:05:16
Je bent niet de enige met dit verhaal over slecht 6,5 mm profiel bij nieuwe Michelin banden

Oi, haha (ik ben dus niet de enige)

Maar goed, aangezien ik 2.5mm van mijn Goodyears heb afgereden op 75k km.. maak ik me niet zo'n zorgen  ;D.

Gisteren eerste ritje mee gemaakt en trillingsvrij  :eusa_dance: (al was het nog geen snelweg uitstap)

Wat nog opviel: er was heel weinig plaklood nodig op deze Canopus+Michelin combi (1 wiel zelfs zonder plaklood?!). Op mijn Volans zit veel meer plaklood...


Jerra

En dat terwijl na ~20K kilometer mijn voorbanden al naar achter moet verwisselen voordat ze niet meer door de APK komen  ???
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

hsv70

Citaat van: Hans Duiven op 19-09-2022 18:05:16
Je bent niet de enige met dit verhaal over slecht 6,5 mm profiel bij nieuwe Michelin banden

Vandaag 2 nieuwe voorbanden gemonteerd, Vredestein zomerbanden, ook deze kwamen amper aan de 6.5 mm.
Was het vroeger toch anders?

NinaPaul

Omwille van prestatie (geluid, vervorming, etc.)
Maar ze gaan net zo lang mee (andere compounds etc.)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz