Welke banden gaan we nemen

Gestart door KART, 16-01-2003 14:49:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

bij beide buitenkanten kan het inderdaad bandenspanning zijn, één kant is een slechte uitlijning of (te) sportief gebruik.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Citaat van: V70 classic op 07-06-2017 07:19:38
Citaat van: KIM op 07-06-2017 06:57:24
Dat hoeft niet hoor. Ik rij met 3,1 achter en 2,9 voor en constateer ook dat het profiel aan de buitenzijden van de band meer slijt.
De fabrikant kan heel wat doen met behulp van koordlagen en rubbersamenstelling om een bepaald weggedrag / slijtagepatroon te creëren.

Overigens slijten bij mijn AWD de voorbanden toch net ietsje meer dan achter. Wisselen blijft dus noodzakelijk.

Iets met je spanning spelen he.
Kun je je slijtage beinvloeden.  :eusa_shhh:

Bandenspanning heeft minder invloed op bandenslijtage dan je zou denken. De klassieke middenslijtage vanwege hoge bandenspanning komt vrijwel nooit voor; daar zijn de loopvlakken te stug voor geworden tegenwoordig.
Overigens is, ondanks mijn hoge bandenspanning de slijtage aan de buitenzijden het grootst. Dat zou volgens jouw strategie opgelost moeten worden met een nog hogere bandenspanning. Dit is niet mogelijk want de waarden die ik heb genoemd zijn voorgeschreven als de maximale waarden volgens Volvo (hoge snelheid, zware belasting).

Ik heb dit probleem in mijn blog al eens beschreven. Het deed zich voor op Michelin Pilot Sport; een redelijk "normale" band. Bij een nieuwe band heb ik een licht verschil in profieldiepte opgemerkt zoals 850blues omschrijft.

De overige slijtage aan de zijden wijt ik aan twee dingen: De standaard uitlijning van de 850R (waaraan ik het heb geconstateerd) is een concessie mbt bandenslijtage. Als gevolg daarvan slijten de binnenzijden meer dan de rest van de band. Het andere is het gevolg van het "rollen van de band". Je hoeft geen bochtenridder te zijn om hierbij slijtage aan de zijkanten te creëren.

Vulk

#1832
Ik ben ook weer aan de beurt...

Heb op de achteras de Michelin Pilot Sport 4 en op de vooras de de Continental sportcontact 5...

De Michelin is iets duurzamer, maar geeft gevoelsmatig iets minder grip. De Conti doet het omgekeerde. Prijstechnisch zitten ze niet ver van elkaar...

KIM

Bij mij komt er onder de R niks anders meer als Pilot Sport.
Alle uitstapjes die ik tot nu toe heb gedaan bevallen me niet.

In de Winter is het Nokian WR.

Vulk

Ik neig er ook naartoe.

Mijn vaste bandencentrale is wel met vakantie. Morgen maar even rondbellen...

widebody

Citaat van: KIM op 01-08-2017 18:13:13
Pilot Sport.


Pilot sport 4, 1 van de beste banden. imho ::)

Vulk

Ik ben aan het informeren naar de pilot sport 4 in de maat 205 45 ZR 17. Prijzen variëren tussen de 153 en de 223 euro en alles er tussen in. Online kan nog 20 euro goedkoper, maar dan liggen ze er nog niet onder...

De conti's zijn amper 10 euro goedkoper en slijten veel harder.

V70geRwin


Vulk

Citaat van: V70geRwin op 02-08-2017 17:57:47
https://www.autobanden-prijsvechter.nl/

Continental met W voor 108.


Goeie tip, maar alsk met Bancontact wil betalen heb ik een toeslag van 3%. Overschrijven is in mijn geval niet snel genoeg. Bandencentrale rekent ook iets meer voor montage als je zelf met banden aan komt zetten.

Nog steeds een significant prijsverschil, maar het risico op te laat keuren tegenover het prijsverschil is me te groot. Via de Bandencentrale bestellen is binnen de 24u gemonteerd. Maar heb jouw link wel gebookmarked.

NinaPaul

Te laat keuren in BE kost niets :D van €7,80 tijdens de eerste maand vertraging tot €27,80 na de zesde maand vertraging.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 02-08-2017 18:26:11
Te laat keuren in BE kost niets :D van €7,80 tijdens de eerste maand vertraging tot €27,80 na de zesde maand vertraging.

Wel als ik dadelijk met de 850 naar het Zuiden moet en aangehouden wordt zonder geldig keuringsbewijs. :)

Benny850

#1841
Mag er op een T5 een band met een snelheidsindex van V gemonteerd worden? Dus tot 240, niet dat ik zo hard rij maar gewoon verzekeringstechnisch.

Ben namelijk aan het orienteren op een setje All Seasons, de Vredestein Quatrac 5 is er wel met een Y waarde dus tot 300 maar er zijn meerdere merken. Nokian Weatherproof bijvoorbeeld vind ik er ook heel aardig uitzien.
Zoiezo 205-45-17 eronder. Heb nu een set Goodyear Assymetric F1 Eagle's bijna versleten (welke echt goed bevielen) maar vind het leuk om is een set All seasons te gaan monteren.
Had eigelijk graag voor de Michelin Crossclimate's gegaan maar die is niet in mijn gewenste maat leverbaar, de Goodyears lopen af en toe ook al wat aan in 215-45-17 dus dat wil ik niet meer.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Auto-Bild-All-Season-Tyre-Test.htm

The Demon

Citaat van: Vulk op 02-08-2017 18:49:10
Wel als ik dadelijk met de 850 naar het Zuiden moet en aangehouden staande gehouden wordt zonder geldig keuringsbewijs. :)
Aanhouden = arresteren.  ;)

Maestro12

Citaat van: Benny850 op 19-09-2017 20:23:31

Had eigelijk graag voor de Michelin Crossclimate's gegaan maar die is niet in mijn gewenste maat leverbaar, de Goodyears lopen af en toe ook al wat aan in 215-45-17 dus dat wil ik niet meer.


Cross climates zijn er in snelheidsindex W in de maat 205/50/17 of je wil je speciaal 45 hoog?
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Benny850

Citaat van: Maestro12 op 19-09-2017 22:52:36
Citaat van: Benny850 op 19-09-2017 20:23:31

Had eigelijk graag voor de Michelin Crossclimate's gegaan maar die is niet in mijn gewenste maat leverbaar, de Goodyears lopen af en toe ook al wat aan in 215-45-17 dus dat wil ik niet meer.


Cross climates zijn er in snelheidsindex W in de maat 205/50/17 of je wil je speciaal 45 hoog?

Ja klopt inderdaad die heb ik ook bekeken, maar na wat zoeken hier op het forum las ik dat deze maat ook wel eens voor aanlopen wil zorgen. Ik ga even afwachten en mezelf nog eens goed inlezen.