Zelf de uitlaat een beetje 'verklooien'

Gestart door ervani, 18-05-2008 18:16:50

Vorige topic - Volgende topic

ervani

Zit er aan te denken om een Ferrita onder mijn ongeblazen 10 klepper te hangen. Maar ja voor die paar PK vermogenswinst hoef ik het niet te doen, da's slechts marginaal. Het gaat mij om een duidelijker hoorbare roffel. Is het een optie om een standaard uitlaat een beetje te verklooien zodat het geluid wat aangenamer wordt? Trouwens niet geheel juist verwoord want het geluid is al aangenaam wil het eigenlijk wat nadrukkelijker hebben.

850 Ra$ing

Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe handig je zelf bent, maar als je een beetje kunt lassen kom je al een heel eind.
Voor mijn 850 20V heb ik op de sloop een katalysator gehaald en het midden gedeelte dus de kat zelf ertussen uit geslepen enn hier een buis voor in de plaats gelast.
De roffel is een heel stuk meer aanwezig en het geluid bij volle belasting lijkt op dat van een rally wagen  :eusa_pray:

Domaso

Hier bijna idem. Een pijp door m'n kat gemept en aan weerskanten vast gelast. Voor het oog zit er gewoon een kat onder, voor het oor niet.  ;)
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

nickk.

Ik heb nu een 2e kat gekocht. Mijn idee was om hier flensen aan te lassen en door de kat die er nu onder zit, een pijp te meppen. Nu de vraag, waar ga ik die flensen vinden; iemand enig idee?

thuur

Automaterialenhandel, universele garage, fastfitter, uitlatenboer, ...

Gr 8)

nickk.

Citaat van: nickk. op 19-05-2008 18:40:40
Ik heb nu een 2e kat gekocht. Mijn idee was om hier flensen aan te lassen en door de kat die er nu onder zit, een pijp te meppen. Nu de vraag, waar ga ik die flensen vinden; iemand enig idee?

Oke, thnx thuuuuuuur ;D. Welke diameter van pijp moet ik hebben voor een 20V?

kabouter850

Onder onze 10 klepper hangt ook geen kat meer maar een mooie rechte pijp  :evil:  gewoon met de origineele demper en klinkt als een  :eusa_whistle: :angel:

Zou gewoon op de sloop een 2e kat halen en daar een pijp in slaan en vast lassen en de oude bewaren voor de keuring ;D .

succes

M a r c

Doe het goed of doe het niet.... tis een Volvo, geen Golfje of Astra  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

)()()sT

nickk.

True, maar ik vind een ferrita de roffel van een 5cylinder niet mooi weergeven. Dit hou je wel met een standaard uitlaat, alleen zonder kat.

-D©©©L-

Citaat van: M a r c op 20-05-2008 09:58:54
Doe het goed of doe het niet.... tis een Volvo, geen Golfje of Astra  ;)

Is er tegenwoordig een katloze voorpijp leverbaar voor een 10v ?

M a r c

Citaat van: nickk. op 20-05-2008 10:38:41
True, maar ik vind een ferrita de roffel van een 5cylinder niet mooi weergeven.

áls dit al zo is.... denk je dan dat de kat leeghalen wél een mooi geluid zou geven? Ik heb er een paar gehoord die de kat en/of de demper leeggehaald hebben en die klinken als een natte scheet  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

nickk.

Ik vind het geluid zonder kat wel mooi ja ;D. Bevalt het achteraf niet, dan kom ik alsnog een Simons bij je halen 8)

Ik heb de volgende oplossing in gedachten;

Van Bosal heb je koppelstukjes. Dit bestaat uit een buisje van ca. 15cm. met aan weerszijden flinke klemmen. Hiervan heb ik er twee besteld zodat deze aan beide kanten passen. De kat slijp ik er tussenuit en zorg dat er aan twee kanten een stukje buis aangelast wordt.
De koppelstukken zet ik op het stukje voor- en na de kat; hier tussen steek ik een 60mm pijp die even lang is als de gehele kat en dan heb ik mn verwisselbare katvervanger 8)

Is het mogelijk dat ze over zo een dergelijke constructie moeilijk gaan doen bij de APK?

WYD

Ik heb een tijdje rond gereden zonder katalysator met een standaard uitlaat, onder mijn 2.5 20V.
Heb hier niet te lang mee rondgereden en de kat er weer tussen gelast, wat een POKKE herrie!
Kwam een veel te jankend geluid uit en van een diepe roffel was niet veel sprake meer. Bij de APK dient de katalysator visueel aanwezig te zijn. Afwezigheid van kat is APK-afkeur! Flenzen etc. in de uitlaat is geen afkeur, mits de uitlaat over de gehele lengte gasdicht is en aan de CO-norm wordt voldaan.

De diameter onder een 2.5 20v is overigens tot de katalysator 2,5" (63,5mm) na de katalysator 13/4" (44,5mm).
Ik ga nu zelf een uitlaat op maat er onder maken met ferrita delen en 2,5" RVS. De katalysator blijft er nog onder. De hoeveelheid dempers weet ik nog niet.
Hoogstwaarschijnlijk toch 1 demper met 2 eindstukken 100mm.
Heb het materiaal op een verloopflens na al binnen. Nu nog een goeie RVS-lasser vinden.

Blijft toch lastig om een mooie roffel te krijgen zonder teveel herrie, want je wilt nog wel hoofdpijn-vrij blijven rijden. :P
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

tackle

even ter info. Sprak een collega die me weer vertelde dat de nieuwe boete's er niet om liegen.
Afgezien van het feit dat met 4 dB teveel geluid er al tot invordering van het kentekenbewijs wordt overgegaan.
Een en ander naar aanleiding van mijn BMW brommert die met een racepijp is uitgerust.