Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

razorx

Wat een akelig mooie auto  :eusa_clap:

axelvr

Citaat van: -D©©©L- op 27-06-2009 23:29:23
Citaat van: -D©©©L- op 26-06-2009 00:07:37
Citaat van: thuur op 25-06-2009 18:26:17
Hoe kom je nou weer aan dat kartonnetje ???
Die zat niet bij mijn peilstok :(


Mooi werk!


Gr 8)

Die heeft elke 850R af fabriek er normaal gesproken aan zitten. Ik vind het wel grappig, en hij was leverbaar.
Het is wel een leuk "puntjes op de i" weekje; Zal morgen een foto maken van het klusje van vanavond.


http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/hemelbekleding/11_dakraam_spoiler_geplaatst_01.jpg

Zit er netjes op toch ?!  :eusa_clap:

prachtige zuignap op het raam! :eusa_whistle: :eusa_whistle:



:eusa_shhh:


-D©©©L-

Tja, weinig nieuws te melden. Hij doet het gewoon erg lekker qua rijden en sturen. En het lijstje met "kleine" zaken is nog niet echt korter geworden.

De pomp van de airco is toch genomineerd voor vervanging. Deze is behoorlijk luidruchtig na een paar uur draaien. Ik doe dan ook meteen de dynamo mee, reviseren als hij nog niet defect is kost relatief weinig.

Thys

Niet zo gek dat je nergens aan toekomt, met dat hok van mij :D

mikky

Moest daar zoveel aan gebeuren dan ???



Thys

Op papier was ie nog maar 500 euro waard...  :-\ ;D

-D©©©L-

Van de week nog even bezig geweest met het derde remlicht en de ombouw naar LED's.
Verder gaat er binnenkort een andere dynamo gemonteerd worden welke iets meer stroom kan leveren (120 A ipv 100 A) en verzwaarde bekabeling tussen dynamo, startmotor en accu.  Dat gebeurt tegelijk met de aircopomp wissel, de boel is dan toch los.

Ook de motorbescherming voor-onder moet ik nog op maat maken. Volgende keer weer foto's....

-D©©©L-

#1612
Het is al even een beetje stil aan het 422R front. Komende weken staan er weer veel kilometers op het programma (ca 5000 in 3 weken geplanned + de ongeplande ritten), dus vandaan mocht ie even de brug op voor een kleine inspectie. De lekkende nokkenas keerring welke ik ontdekte net na de vorige slowakije rit, is een tijd geleden vervangen en nog steeds goed dicht. Dit in tegenstelling tot de pakking waarmee het deksel van de de AT-bak gemonteerd zit. Deze zweet een beetje, niet zo ernstig om me er zorgen over te maken, maar een beetje vette bende is het wel.

De rest is keurig droog en schoon. Nog even wat uitlaatklemmen nagetrokken en de banden nagezien op beschadigingen en spanning. Ik heb ook nog eens goed gekeken naar de draagarm rubbers met de bekende "meyle HD" rubbers erin. Ik ben wat verbaast om nu al de eerste oppervlakte scheurtjes te zien in deze rubbers. Ze zijn amper 20.000 km oud.  :o

Tja, en verder...   Ik ben op zoek geweest naar goede zekeringhouders waarmee ik de extra zaken in de auto "netjes" kan afzekeren. Als ik iets lelijk vind dan zijn het de "gouden" zekeringhouders uit de car hi-fi wereld. Die zijn niet alleen lomp, maar ook zwaar over-priced. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de hoofzekeringen groep van een citroen xantia (eerste type), die niet alleen een goede + aansluiting met M8 bout heeft, maar ook 4 "dikke" steekzekeringen van 40, 60 en 80 ampere. Als ze stuk zijn, kan je ze op de sloop vinden in vele franse wagens.

Plan twee is het, op proef, inbouwen van een VDO cruisecontrol met een elektrische servomotor i.p.v. de originele vacuum versie. Ik heb ik voorgaande wagens altijd zo'n VDO ding gehad en mis nog steeds de snelheid en het heel strak constant houden van de wagen. Het verbruik (en de turbodruk) heb ik bij andere wagens nooit zo erg zien schommelen bij rijden op de cruisecontrol.  Ook valt het cruisecontrol verbruik op lange stukken (500 km autobahn) een beetje tegen t.o.v. rijden "op de voet".
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de traagheid en overshoot van de standaard CC regeling.

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2009 00:27:19
..
Ik heb ook nog eens goed gekeken naar de draagarm rubbers met de bekende "meyle HD" rubbers erin. Ik ben wat verbaast om nu al de eerste oppervlakte scheurtjes te zien in deze rubbers. Ze zijn amper 20.000 km oud.  :o
..
Hmm,
ik zal ik thuis ben ook eens naar de mijne kijken. Heb ze nu zo'n 30.000km er in zitten.
Zou wel heel erg zijn. Speling recent gechecked, was ok.

Taranis

Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2009 00:27:19
Plan twee is het, op proef, inbouwen van een VDO cruisecontrol met een elektrische servomotor i.p.v. de originele vacuum versie. Ik heb ik voorgaande wagens altijd zo'n VDO ding gehad en mis nog steeds de snelheid en het heel strak constant houden van de wagen. Het verbruik (en de turbodruk) heb ik bij andere wagens nooit zo erg zien schommelen bij rijden op de cruisecontrol.  Ook valt het cruisecontrol verbruik op lange stukken (500 km autobahn) een beetje tegen t.o.v. rijden "op de voet".
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de traagheid en overshoot van de standaard CC regeling.

Benieuwd hoe je dat gaat bevallen. Ik stoorde me bij de R inderdaad ook altijd aan de vacuüm cruise control.

Blijf je wel de originele hendel gebruiken of komt er een hendeltje bij aan 't stuur?

-D©©©L-

Citaat van: Taranis op 20-07-2009 21:42:27
Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2009 00:27:19
Plan twee is het, op proef, inbouwen van een VDO cruisecontrol met een elektrische servomotor i.p.v. de originele vacuum versie. Ik heb ik voorgaande wagens altijd zo'n VDO ding gehad en mis nog steeds de snelheid en het heel strak constant houden van de wagen. Het verbruik (en de turbodruk) heb ik bij andere wagens nooit zo erg zien schommelen bij rijden op de cruisecontrol.  Ook valt het cruisecontrol verbruik op lange stukken (500 km autobahn) een beetje tegen t.o.v. rijden "op de voet".
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de traagheid en overshoot van de standaard CC regeling.

Benieuwd hoe je dat gaat bevallen. Ik stoorde me bij de R inderdaad ook altijd aan de vacuüm cruise control.

Blijf je wel de originele hendel gebruiken of komt er een hendeltje bij aan 't stuur?

Ik wil eigenlijk wel de originele schakelaar gebruiken, hoewel de "joystick" met die VDO levert ook erg prettig in het gebruik is. Daar zitten microswitches in die erg precies te bedienen zijn. Eerst maar eens zien hoe het gaat met de 850 bediening.


De VDO versie:


BOV

Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2009 22:01:28
Citaat van: Taranis op 20-07-2009 21:42:27
Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2009 00:27:19
Plan twee is het, op proef, inbouwen van een VDO cruisecontrol met een elektrische servomotor i.p.v. de originele vacuum versie. Ik heb ik voorgaande wagens altijd zo'n VDO ding gehad en mis nog steeds de snelheid en het heel strak constant houden van de wagen. Het verbruik (en de turbodruk) heb ik bij andere wagens nooit zo erg zien schommelen bij rijden op de cruisecontrol.  Ook valt het cruisecontrol verbruik op lange stukken (500 km autobahn) een beetje tegen t.o.v. rijden "op de voet".
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de traagheid en overshoot van de standaard CC regeling.

Benieuwd hoe je dat gaat bevallen. Ik stoorde me bij de R inderdaad ook altijd aan de vacuüm cruise control.

Blijf je wel de originele hendel gebruiken of komt er een hendeltje bij aan 't stuur?

Ik wil eigenlijk wel de originele schakelaar gebruiken, hoewel de "joystick" met die VDO levert ook erg prettig in het gebruik is. Daar zitten microswitches in die erg precies te bedienen zijn. Eerst maar eens zien hoe het gaat met de 850 bediening.


De VDO versie:
http://ww w.vdo.com/NR/rdonlyres/3711EBBB-D9B0-499E-A05B-4ADF4FBD5C4D/0/svpptempostat20020401578x417.jpg


Is zo'n Goldcruise set dan niet iets voor jou?

Hier hoor je ook veel positieve dingen over. Deze wil ik ook in mijn 480 gaan inbouwen. Hier is het bewegen van de dikke teen in de
schoen al reden voor de auto om de turbodruk hoger of lager te zetten (nauwkeurige meter)

I take pictures and build stuff...

-D©©©L-

Citaat van: BOV op 22-07-2009 21:16:22
Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2009 22:01:28
Citaat van: Taranis op 20-07-2009 21:42:27
Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2009 00:27:19
Plan twee is het, op proef, inbouwen van een VDO cruisecontrol met een elektrische servomotor i.p.v. de originele vacuum versie. Ik heb ik voorgaande wagens altijd zo'n VDO ding gehad en mis nog steeds de snelheid en het heel strak constant houden van de wagen. Het verbruik (en de turbodruk) heb ik bij andere wagens nooit zo erg zien schommelen bij rijden op de cruisecontrol.  Ook valt het cruisecontrol verbruik op lange stukken (500 km autobahn) een beetje tegen t.o.v. rijden "op de voet".
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de traagheid en overshoot van de standaard CC regeling.

Benieuwd hoe je dat gaat bevallen. Ik stoorde me bij de R inderdaad ook altijd aan de vacuüm cruise control.

Blijf je wel de originele hendel gebruiken of komt er een hendeltje bij aan 't stuur?

Ik wil eigenlijk wel de originele schakelaar gebruiken, hoewel de "joystick" met die VDO levert ook erg prettig in het gebruik is. Daar zitten microswitches in die erg precies te bedienen zijn. Eerst maar eens zien hoe het gaat met de 850 bediening.


De VDO versie:
http://ww w.vdo.com/NR/rdonlyres/3711EBBB-D9B0-499E-A05B-4ADF4FBD5C4D/0/svpptempostat20020401578x417.jpg


Is zo'n Goldcruise set dan niet iets voor jou?

Hier hoor je ook veel positieve dingen over. Deze wil ik ook in mijn 480 gaan inbouwen. Hier is het bewegen van de dikke teen in de
schoen al reden voor de auto om de turbodruk hoger of lager te zetten (nauwkeurige meter)

Ah Gold automotive.
Het oude "John Gold". Het verbaast mij dat ze pas tientallen jaren na VDO met een elektrische servo op de markt gekomen zijn. Ik heb nog een paar VDO units op de plank liggen, dus dat is het makkelijkste.

De VDO servomotor met ingebakken logica.:



Instellen gaat met dipswitches, eenvoudig en snel. :


Ik wil deze in de auto, net onder het kachelhuis monteren. Hij bedient met de kabel het gaspedaal dan op dezelfde plek als de originele vacuum servo.


Ow, nog een sfeerplaatje. Gisteren geschoten, de meeste zwollenaren (en wat er uit de hoek zwartewaterland komt) zullen wel weten waar hij genomen is.

(klik voor hi-res)


En vanavond nog even de wielen opnieuw laten balanceren, ik had op alle wielen een beetje onbalans. Ze zijn vakkundig opnieuw gebalanceerd met het lood achter spaken.
De verkregen rust in de wielen is goed merkbaar.  :)

-D©©©L-

#1618
De groeten uit Wanfried-Altenburschla :)

(klik voor hi-res)


We zitten hier op een helling die aan 3 kanten is omsloten door de oude lijn van het voormalige ijzeren gordijn. Blijft een indrukwekkende geschiedenis, hier loopt de oude grens dwars door woningen en het voormalige station.

(klik voor hi-res)



(klik voor hi-res)


-D©©©L-

Het is erg lekker hier (ca 25 graden en een beetje wind), met een fantastisch uitzicht.

De foto's zijn een beetje groot, maar dan kan je ook wat zien qua details. Uiteraard weer klikbaar om te bekijken in een 1600x# resolutie. Dit is het uitzicht vanaf de stoel waar ik nu zit, op het terras van het vakantiehuis, je kan nog enkele oude wachttorens zien van het ijzeren gordijn. Dit gebied is nu het grootste aaneengesloten natuurgebied van europa. We hebben heel veel zeldzame dieren (waaronder veel vlinders en roofvogels) gespot en op de foto gezet. (maar da's een andere hobby) :




En dit is het uitzicht vanaf diezelfde plek, maar dan met een ander objectief op de camera genomen. Je kan die schoorsteen ook zien op de bovenstaande foto.



Ik weet wel waar ik volgend jaar weer heen ga. Helaas is voor mij de huisreis morgen weer, de rest van de jongens blijft nog 14 dagen. Komend weekeinde mag ik weer in de auto naar slowakije, met camera natuurlijk ! D'r moet toch ook wat leuks te spotten zijn in de bergen van de Hoge Tatra.