Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2010 23:59:25
Even een voorgeschiedenis:
Knip verhaal even...
Mooi verhaal Marco en goed omschreven, idd had je dit ook niet met een scooter boven water kunnen krijgen.  Rubber, het is en blijft een lastige materie..... het is tenslotte gesmolten troep geweest voordat het een band werd.  Ben blij dat je er nu achter bent waar het inzit en andere banden zijn snel zat geregeld.

jgvdv

760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

-D©©©L-

#2297
Citaat van: jrkalf op 21-04-2010 00:19:16
Zo te horen een bewuste keuze.
Nu heb ik niet de tijd genomen om een flink aantal bladen terug te lezen (ja, 154 bladen is veel leesvoer!), maar waarom niet voor Pirelli P7?
Zo ik uit de laatste 17" test van de anwb verneem zijn deze banden zowel op prijs en stilte in de auto superieur aan de rest.

(vergeef het me als ik nu juist de band er uit pik waar jij problemen mee hebt)

P7 is niet leverbaar in 215/45R17.  :)

Citaat van: Dirk342 op 21-04-2010 07:05:41
Mooi verhaal Marco en goed omschreven, idd had je dit ook niet met een scooter boven water kunnen krijgen.  Rubber, het is en blijft een lastige materie..... het is tenslotte gesmolten troep geweest voordat het een band werd.  Ben blij dat je er nu achter bent waar het inzit en andere banden zijn snel zat geregeld.

Ondanks dat het me heel veel tijd gekost heeft en de externe diagnose goed aan de prijs was, is het wel leerzaam om een keer mee te maken. Wat goed is om te weten bij een discussie over defecte banden is dat je met de resultaten van zo'n analyser banden je een garantie kan claimen met "harde" feiten. Hiermee is alle twijfel of het aan de auto ligt echt uitgesloten en dit kan je veel geld besparen. (denk aan onterecht gewisselde aandrijfassen, draagarmen, kogels etc etc).

Persoonlijk zou ik een klant die 10 "A" merk banden uit 3 verschillende productieseries terug kwam brengen met de mededeling "niet goed, hoge tot overmatige wieldruk" ook niet meer geloofwaardig vinden. Dan ga je als klant lekker de boot in. Als garagehouder ben je die klant gewoon kwijt, nog los van de non-declarabele uren en gemiste  omzet.  Dankzij de metingen zijn ze alle 10 terug en ga ik vrolijk verder met een verse set Michelin Pilot Exalto PE2. Daar heb ik in het verleden al een paar setjes van versleten en nooit een probleem mee gehad.  :eusa_dance:

Citaat van: jgvdv op 21-04-2010 07:59:42
michelin???

Yup, die zijn rond... zeggen ze.  ::)

KIM

Bij moderne auto's zorgt dit wieldruk fenomeen meer en meer voor problemen.
Ik weet dat die balanceermachines zoals de Hunter al ingezet wordt bij een aantal Audi dealers.

-D©©©L-

4 nieuwe michelins verder zijn de problemen met trillen zo goed als opgelost.
"zo goed als" want heel enkel komt het nog terug. Bij zware belading, stevig rijgedrag/hogere snelheden (120+)  en voegovergangen van bruggen etc. korte riggels, zeg maar. Na verloop van tijd (enkele km's) verdwijnt het dan ook wel weer.
Deze week overkwam het me bij Zwolle en ben ik in 1 streep doorgereden naar Roessink richttechniek aan de lichterweg in zwolle. Daar kon ie meteen op de uitlijn brug en met de wielen los van de vloer. En ja hoor: linksvoor zwabberde het wiel aan de naaf.  :o Het zat dus niet meer hart op hart.

Tijdens de koffie kwamen we tot de conclusie dat de combinatie van:


  • Zware belading (met belading richting de 2000 kg
  • Hard rijden (haast)
  • Hard remmen (maar niet opduwen)
  • Riggels in het wegdek (nee, ik wil geen C5)
  • kunststof vulringen (kost weinig)
  • Stugge dempers (kost veel)
  • PU draagarm rubbers (waarom in hemelsnaam)
  • Toegenomen onafgeveerd gewicht door BBK (elk voordeel heb z'n nadeel)
  • Relatief hoge bandenspanning (dat heb je met hoge belastingen)

Niet best samen gaat. gevolg: in extreme gevallen decentreren van het wiel op de naaf.

De ringen worden met een oplopende temperatuur (remmen !) echt boterzacht en kunnen de radiale krachten niet meer overbrengen van de velg op de naaf. De wielbouten centeren wel, maar dat is onvoldoende voor de optredende piekbelasting. "Leuk om te weten, maar wat moet ik met die wetenschap" hoor ik je denken....  ;D

Dit is wat ik als oplossing bedacht heb:

Het "probleem":
(klik voor hi-res)


en de oplossing:
(klik voor hi-res)


Samen in beeld, de stalen ring is gemaakt met een "0" passing op de naaf.  dat wil zeggen een gat van 64,98 mm en 73,00 mm buitenmaats. Ook zijn ze iets hoger dan de kunststof ringen, 11 mm i.pv. 10mm. Op die manier zit de ring in alle richtingen goed opgesloten. Je moet de naaf echt goed schoonmaken om de ring erop te krijgen, ietsje opwarmen maakt het makkelijker. 

(klik voor hi-res)


Eerste resultaten zijn positief. Komende week heb ik weer een rit met veel materiaal, dan weet ik het echt.
Wat ik verbazend vind, is dat ik schijnbaar (?) de enige ben die deze problemen heeft ondervonden met trexx velgen. En dat terwijl ze bepaald niet zeldzaam zijn (in 18" dan). Maar misschien ben ik ook wel gewoon te kritisch.  ;D

jgvdv

hmm zon setje ringen heb ik ook wel belang bij ... voor pegs.
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

UserID6342

Zo'n metalen setje ringen heb ik altijd bij lichtmetalen wielen (doe dit ook al ruim 20 jaar gebruiken) want ik wil perse geen kunststof ringen om exact dezelfde reden als Marco zegt.  Onder de Volvo liggen ze ook al weer ruim 2 jaar onder.  Als je lichtmetaal koopt voor je auto, moet je gewoon metalen ringen erbij regelen.  Kan je bandenboer dat niet (heb ik al mijn twijfels over zijn kwaliteit om eerlijk te zijn) maar bij een goede machinefabriek kun je ze zo laten draaien.  Wel altijd uitgaan van zelf meten op asgat en naaf, nooit zo overnemen van de kunststof ringen want dan gaat het 'm niet worden.

Groot gelijk Marco, zal beslist schelen, ben ik van overtuigd !

Laserblue

Citaat van: jgvdv op 29-04-2010 18:30:21
hmm zon setje ringen heb ik ook wel belang bij ... voor pegs.

ET heeft er hele handige voor.  :)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

fbm

Citaat van: -D©©©L- op 29-04-2010 18:14:56
Wat ik verbazend vind, is dat ik schijnbaar (?) de enige ben die deze problemen heeft ondervonden met trexx velgen. En dat terwijl ze bepaald niet zeldzaam zijn (in 18" dan). Maar misschien ben ik ook wel gewoon te kritisch.  ;D

Had bij mijn trexen 18" niet eens van die ringen zitten  :eusa_eh: Nu bij mijn nieuwe velgen heb ik die ringen wel!
Maar tot nu toe nog niks raars gevoeld, maar rij ook niet zoveel als jij!  ;)

Jans Duiven

#2304
Citaat van: -D©©©L- op 29-04-2010 18:14:56
4 nieuwe michelins verder zijn de problemen met trillen zo goed als opgelost.
"zo goed als" want heel enkel komt het nog terug. Bij zware belading, stevig rijgedrag/hogere snelheden (120+)  en voegovergangen van bruggen etc. korte riggels, zeg maar. Na verloop van tijd (enkele km's) verdwijnt het dan ook wel weer.
Deze week overkwam het me bij Zwolle en ben ik in 1 streep doorgereden naar Roessink richttechniek aan de lichterweg in zwolle. Daar kon ie meteen op de uitlijn brug en met de wielen los van de vloer. En ja hoor: linksvoor zwabberde het wiel aan de naaf.  :o Het zat dus niet meer hart op hart.

Tijdens de koffie kwamen we tot de conclusie dat de combinatie van:


  • Zware belading (met belading richting de 2000 kg
  • Hard rijden (haast)
  • Hard remmen (maar niet opduwen)
  • Riggels in het wegdek (nee, ik wil geen C5)
  • kunststof vulringen (kost weinig)
  • Stugge dempers (kost veel)
  • PU draagarm rubbers (waarom in hemelsnaam)
  • Toegenomen onafgeveerd gewicht door BBK (elk voordeel heb z'n nadeel)
  • Relatief hoge bandenspanning (dat heb je met hoge belastingen)

Niet best samen gaat. gevolg: in extreme gevallen decentreren van het wiel op de naaf.

De ringen worden met een oplopende temperatuur (remmen !) echt boterzacht en kunnen de radiale krachten niet meer overbrengen van de velg op de naaf. De wielbouten centeren wel, maar dat is onvoldoende voor de optredende piekbelasting. "Leuk om te weten, maar wat moet ik met die wetenschap" hoor ik je denken....  ;D

Dit is wat ik als oplossing bedacht heb:

Het "probleem":
(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/velgen/15_naaf-schijf-klauw_met_kunststof_pasring_01.jpg

en de oplossing:
(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/velgen/16_naaf-schijf-klauw_met_stalen_pasring_01.jpg

Samen in beeld, de stalen ring is gemaakt met een "0" passing op de naaf.  dat wil zeggen een gat van 64,98 mm en 73,00 mm buitenmaats. Ook zijn ze iets hoger dan de kunststof ringen, 11 mm i.pv. 10mm. Op die manier zit de ring in alle richtingen goed opgesloten. Je moet de naaf echt goed schoonmaken om de ring erop te krijgen, ietsje opwarmen maakt het makkelijker.  

(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/velgen/17_pasringen_65-0_naar_73mm_kunststof_en_staal_01.jpg

Eerste resultaten zijn positief. Komende week heb ik weer een rit met veel materiaal, dan weet ik het echt.
Wat ik verbazend vind, is dat ik schijnbaar (?) de enige ben die deze problemen heeft ondervonden met trexx velgen. En dat terwijl ze bepaald niet zeldzaam zijn (in 18" dan). Maar misschien ben ik ook wel gewoon te kritisch.  ;D


Ik heb recent mijn ervaringen met nylon pasringen nog maar eens aangehaald in dit topic en deze

Mooie oplossing Marco!  :eusa_clap:

Rudy-M

Het zijn inderdaad pasringen of naafgatadapters. Een vriend van me had ook problemen ermee, was 1 helemaal om zeep geholpen bij de montage van het wiel :eusa_doh:


Citaat van: jgvdv op 29-04-2010 18:30:21
hmm zon setje ringen heb ik ook wel belang bij ... voor pegs.

De Pegs hebben geen pasringen nodig op de 850 en x70.

-D©©©L-

Citaat van: Rudy-M op 29-04-2010 20:34:22
Het zijn inderdaad pasringen of naafgatadapters. Een vriend van me had ook problemen ermee, was 1 helemaal om zeep geholpen bij de montage van het wiel :eusa_doh:


Citaat van: jgvdv op 29-04-2010 18:30:21
hmm zon setje ringen heb ik ook wel belang bij ... voor pegs.

De Pegs hebben geen pasringen nodig op de 850 en x70.

Originele inderdaad niet nee. Ik vermoed dat de meeste imi-pegs wel pasringen nodig hebben.

UserID6342

Mee eens Marco, het zijn voornamelijk de imi wielen die ze nodig hebben en de zg universele die je bij een bandenboer / velgenhandel haalt.

Ook ik dacht heel lang geleden dat ik originele Rufs velgen onder de Porsche had, niet dus..... toen ben ik eigenlijk met die metalen ringen begonnen want dat kreng was ook niet stil te krijgen.  Nadien met goede metalen ringen waren trilproblemen over.

Misha

Ik verbaas me er altijd over hoeveel trilling de meeste mensen niet voelen of voor lief nemen, denk dat jij er net als ik extreem gevoelig voor bent.  Ik kan me er zo aan ergeren, trillingen en onbalansjes. Net als kraakjes overigens. ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 30-04-2010 16:18:59
Ik vermoed dat de meeste imi-pegs wel pasringen nodig hebben.

Neuh.
Dan zou ik nooit imitatie gekocht hebben, geen geklooi met zo'n prullen...