Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 26-03-2011 20:52:05
En die 2001 motor ga je daar niet meer mee verder?  Of ga je nu deze 2007 motor proberen om te bouwen naar hydraulische stoters?

Gezien de ervaringen van een dealer (die ook forum sponsor is), ga ik het 2007 blok met vaste stoters zonder kop modificatie op LPG zetten.
Wel komen de draaiende delen van het B5254T2 S60R blok erin.

BenC70ES

Citaat van: -D©©©L- op 26-03-2011 22:21:58
En die 2001 motor ga je daar niet meer mee verder?  Of ga je nu deze 2007 motor proberen om te bouwen naar hydraulische stoters?

Gezien de ervaringen van een dealer (die ook forum sponsor is), ga ik het 2007 blok met vaste stoters zonder kop modificatie op LPG zetten.

Wat is die ervaring dan?  Dat het gewoon heel blijft op LPG die RNC motor of zijn daar ook nog de nodige wijzigingen door de jaren heen gebeurd?
En dan op tijd de kleppen stellen?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 26-03-2011 22:32:23
Citaat van: -D©©©L- op 26-03-2011 22:21:58

Wat is die ervaring dan?  Dat het gewoon heel blijft op LPG die RNC motor of zijn daar ook nog de nodige wijzigingen door de jaren heen gebeurd?
En dan op tijd de kleppen stellen?

Van riem naar riem zonder tussentijds kleppenstellen. Voorwaarde is wel dat ze bij aanvang aan de ruime kant staan.

Misha

Mijn dealer die ik hoog aangeschreven heb staan zei dat ze op benzine eigenlijk nooit gesteld hoeven te worden en op LPG rond de 200.000 km, lijkt me goed te doen dus.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

TIMON

B5254T4 dat is een R motor  ;)
85011940

jgvdv

rpakuypers is afgestudeerd misschien kan die je helpen met de computertalen?
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

EVV

Hoe worden die verstellers eigenlijk aangestuurd, is dat PWM of twee draadjes voor linksom en rechtsom verdraaien?

-D©©©L-

Citaat van: TIMON op 27-03-2011 17:29:46
B5254T4 dat is een R motor  ;)

Klopt helemaal. Typefoutje.

Citaat van: EVV op 28-03-2011 10:42:59
Hoe worden die verstellers eigenlijk aangestuurd, is dat PWM of twee draadjes voor linksom en rechtsom verdraaien?

Het is PWM. Het daarwerkelijk verdraaien gebeurd hydraulisch. Aan de achterzijde van het blok (de niet distributieriem kant) zit er op elke nokkenas een sensor om de hoekverdraaiing te kunnen terugmeten. Uiteraard zit hier een slimmigheidje in, de nokkenas draait immers op 50% van het krukas toerental. Met een een enkelvoudige puls weet je niet in welke verbrandingfase een cilinder zit.

Citaat van: Misha op 27-03-2011 10:17:32
Mijn dealer die ik hoog aangeschreven heb staan zei dat ze op benzine eigenlijk nooit gesteld hoeven te worden en op LPG rond de 200.000 km, lijkt me goed te doen dus.

Mijn vermoeden is (en ook niks meer dan dat) dat sinds de komst van E85 & E10 brandstoffen de motoren toch wat meer aangepast zijn om heel te blijven op deze schralere brandstoffen.

EVV

PWM is helaas wat lastiger te programmeren dan alleen maar 2 draadjes, je moet immers continue blijven uitsturen. Als je dan ook nog twee van de verstellers wilt aansturen wordt het allemaal nog ingewikkelde. Ik ben bang dat je voor de benodigde snelheid wel haast aan assembler vast zit, met C kan je niet zo nauwkeurig bepalen hoe groot je wachttijden zijn. Of je moet een microcontroller nemen die al 2x PWM uit heeft, dan valt het allemaal wel mee.

Wordt dan normaal het "dodepunt" signaal van het vliegwiel vergeleken met het signaal van de nokkenassen om de verdraaiing vast te stellen?

-D©©©L-

Met een microcontroller is PWM idd makkelijk te maken, de benodigde snelheid valt eigenlijk wel mee. De stuurfrequentie is ca 300 hz.
Het referentiepunt is inderdaad het BDP, in het geval van het bosch systeem (motronic 4.x) gerealiseerd door een 60-2 systeem (60 tanden, 2 missende tanden).

-D©©©L-

Vandaag T-T day.  De 422R word voorzien van een nieuwer motormanagement (motronic 4.4 ipv 4.3) met Turbo-tuner uitbreiding.

Motronic 4.4 is subtiel anders qua aansluitingen. Ik mag een luchtdruk sensor bijplaatsen, net als een buitentemperatuursensor en een verticale versnellingsensor (G sensor). Ook moet ik de sturing van de airconditioningcompressor aanpassen en de immobiliser ombatterijen. Ook de massa en + aansluitingen van de ECU worden aangepakt (vernieuwd/verzwaard).

Jeff

Mooi klus dagje dus! Veel succes, is dit nodig voor het nieuwe blok wat je erin wilt leggen of heeft dit een andere rede waarom je dit gaat doen? Puur uit interesse hoor!
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

MVeldhuis

Volgens mij is dit niet zozeer noodzakelijk om dat nieuwe blok aan de pruttel te krijgen jeff.
Denk meer dat het zo is dat Marcootje uitgesleuteld is qua onderhoud en dat ie slecht niks kan doen dus dat ie met wat speelgoed bezig gaat.

Ik wou dat ik zo ver was dat ik de leuke maar minder noodzakelijke zaken kon gaan aanpakken, maar helaas heb ik nog een berg werk aan regulier onderhoud dus zit er voorlopig niet in.

Ik volg dit met grote interesse, vind het erg knap wat je allemaal aan je auto doet.

-D©©©L-

Een kort en bondig verslagje van het ombouwen van een 1996 850 naar motronic 4.4  (x70).

De ECU box in originele staat, klaar voor operatie:

(klik voor hi-res)

Er moeten wat contacten bijgeplaatst worden, die kan je bij de dealer gewoon los per stuk kopen maar een oude kabelboom is ook een leuke bron. Ik heb de zijwand van de donor connector afgeschuurd en kon de benodigde contacten er zo uit pakken.

(klik voor hi-res)

De ECU bekabeling onder het mes (werk in uitvoering), zie ook het tijdelijke schakelaartje waarmee er omgeschakeld kan worden tussen de standaard lambda sonde en de geemuleerde uitgang vanaf de breedband lambda meter. Ook de aansluitingen voor de COP unit zijn al gemaakt. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk de kleuren te gebruiken die in de schema's staan. Alleen de massa heb ik vervangen door gewoon zwart ipv bruin met zwarte streep.

(klik voor hi-res)

De "oude" voet van het relais dat de magneetkoppeling van de AIrcopomp schakeld is voor zien van doorverbindingen:

(klik voor hi-res)

Om het trekken van onzinnig veel draden te voorkomen vind het AC relais een nieuwe  woonplaats in de ECU box:

(klik voor hi-res)

De gemodificeerde Motronic 4.4 ECU heeft een USB aansluiting, dus moet er een USB kabel naar toe. Gezien de omgeving is gekozen voor een dubbel afgeschermde kabel met een mantel die tegen een wat hogere temperatuur kan. Ook zijn er meteen twee dubbel afgeschermde UTP kabels gelegd, de "outdoor" uitvoering hiervan heeft een dubbele kunststof buitenmantel voor extra sterkte en bescherming:

(klik voor hi-res)

Na wat noeste inbouw arbeid en een probleempje metde software in de ECU draait het nu allemaal.
Hier samen op het scherm van de DashDAQ-XL;  streaming OBD2 data van de motronic 4.4 ECU en de data van de Zeitronix ZT-2.

(klik voor hi-res)

wordt vervolgd...

wepster

:eusa_clap:

knap staaltje vakwerkhoor ik zou gillend gek worden van die kabels en die kleurtjes door elkaar