Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

ulkeman

top gedaan hoor marco mooi dat het werkt :eusa_clap:

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Jack v

Citaat van: jrkalf op 16-04-2011 23:20:11
Citaat van: Jack v op 16-04-2011 23:17:52
Ik neem echt mn petje voor je af Marco, geweldig gedaan. Ik heb al moeite met twee draden, pfff.
Ga het opp de bbq zeker even bekijken.
Je had de vage illusie dat je nabij de motorkap mocht komen ;D
van een afstand met verrekijker dan.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Ondertussen rij ik al een tijdje rond met de turbo-tuner ECU. Het is echt heel erg leuk om te zien hoe kleine wijzigingen in het middengebied van de turbodruk, brandstof hoeveelheid en onsteking het karakter en verbruik van de auto echt behoorlijk beïnvloeden. Niet eenvoudig voor een chiptuner om dit in 1 sessie precies goed te krijgen. Het inleren van de ecu op de nieuwe waardes duurt nl veel langer dan je zou verwachten. Pas na een goede 100 km stabiliseren de adaptatie waardes. Het bestaat dus vooral uit kleine aanpassingen maken en vooral niet te snel achter elkaar.

He ombouwen naar 1 bobine per ECU heeft een kleine tegenslag opgelopen. Dit resulteerde in 3 rokende bobines, oorzaak nog niet bekend. Leergeld noemen ze dat.  ;D

-D©©©L-

S60R remschijven worden wel vaker gebruikt om een BBK (big brake kit) onder een 850/x70 te realiseren. Op zich past de schijf goed, maar kritische rijders zoals ondergetekende kunnen af en toe een vage onbalans voelen die niet 100% te herleiden is naar onbalans in de wielen. Een beetje vergelijkbaar met het effect van kunststof vulringen die bij aftermarket velgen toegepast worden.
Na het voor de 5e keer vervangen van de stalen (!) borgboutjes van de remschijf begon er wat te dagen. De boutgaten welke in de remschijven zitten zijn wat aan de ruime kant. Een S60R en V70R(n) gebruiken immers M14 wielbouten ipv M12 bij een 850.
Gevolg: Het verdraaien van de schijven onder hevige acceleratie en vertraging en soms ook een fractie excentrisch (uit het midden) raken. Dat geeft rare trillingen.

Dit is wat ik bedoel:

(klik voor hi-res)

De oplossing is even simpel als eenvoudig; Opvullen van de overbodige ruimte met een paar RVS busjes:

(klik voor hi-res)

Eerste  indruk ? Het werkt.

V70geRwin

Nice detail  :eusa_clap: , geldt dan voor zowel voor als achter neem ik aan?

-D©©©L-

Citaat van: spekkie99 op 01-05-2011 21:15:03
Nice detail  :eusa_clap: , geldt dan voor zowel voor als achter neem ik aan?

Uiteraard.

-D©©©L-

Zojuist even een partij beugeltjes en plaatje weggebracht naar de straler/poedercoater. Waaronder tankbanden en hitteschilden.
Er gaat straks een 2007 motor in de 422R komen. Deze is "iets" anders dan de huidige 850R motor. 1 van de vele verschillen is de brandstof rail, met name het ontbreken van de drukregelaar op de rail. Een S80 uit 2007 auto heeft een brandstofpomp met continue variabele opbrengst en een druksensor op de rail. Geen losse drukregelaar meer.

Er zit dan ook geen retourleiding op de brandstof rail en die het ik nu wel. Om het allemaal een beetje netjes in te bouwen heb ik besloten om de 422R om te bouwen naar een S70R brandstof systeem. DIe heeft de drukregelaar onderaan het schutbord zitten en ook 1 drukleiding naar de rail. Om dit te kunnen ombouwen moet de tank er onderuit en dus pak ik alles maar even aan.
Strakke tankbanden, strakke hitteschilden, vers gepoedercoate vulpijp en natuurlijk allemaal nieuwe slangen en afdichtingen.

Ook de bodem van de koets boven de tank krijgt wat aandacht, net als boven het hitteschild van de uitlaatdemper;  Hier vind je bij bijna alle 850/x70'ers beginnende roest.

elianmars

Je blijft bezig met die wagen  ;D :eusa_clap:

innocenti

Met het oog voor detail zoals Marco alles aanpakt.

Eigenlijk wel met een hele toepasselijke avatar:

viking_in_shorts

Whow - wederom respect voor de hoeveelheid aandacht jij aan je auto('s) geeft!

Maar voor een leek: waarom deze nieuwe motor? Omdat je dat kan (realtime) kan uitlezen? Of is het gewoon algemene verveling? ;)

-D©©©L-

Gewoon om even te polsen bij de lezers van deze blog;

Zal ik hier ook gaan vertellen hoe ik nieuwe kozijnen in huis gemaakt heb en hoe het afwerk latje eruit ziet ? Of misschien een sequel over de plafonds van de hal en de plee ?

Sbv

Citaat van: -D©©©L- op 05-05-2011 23:04:51

Zal ik hier ook gaan vertellen hoe ik nieuwe kozijnen in huis gemaakt heb en hoe het afwerk latje eruit ziet ? Of misschien een sequel over de plafonds van de hal en de plee ?
Maak er een apart (ver)bouw topic van

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 05-05-2011 23:04:51

Met jouw nette werkwijze zou ik dat zeker als leerzaam ervaren.

Je krijgt dan wel wat verwatering van het hoofdtopic, maar dat kan je weer ondervangen met een index pagina. ;)

Anyway, ik geniet van je blogs, en gelukkig geen chatbox.

-edit- Ik weet dat je het puur wilt houden, maar anderen kunnen veel van je ervaring en kennis leren.
Kennis kan je op meerdere vakgebieden toepassen.

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 05-05-2011 23:11:34
..., en gelukkig geen chatbox.

Hmm, laten we dat maar zo houden. Voor chatten hebben we www.volvo850cafe.nl al.

elianmars

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd naar dat afwerklatje  ;D