Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Na het laten naslijpen van de schijven en het plaatsen van nieuwe blokken had ik bij remmen op hoge snelheden last van brommen en dreunen.
In combinatie met het hogere verbruik kwam ik tot 1 conclusie: schijven scheef afgeslepen.

De schijven heb ik er weer onderuit gehaald en eens strak laten inspannen op een draaibank. En ja hoor...  ::)
Vier beitel gangen later waren de schijven weer fractioneel dunner en leg ik toch maar vast een setje op de plank (daar heb ik er nu toch zat van).
Na het monteren van de afgedraaide schijven; stil en rustig remmen. Nog niet te behoefte gehad om te remmen alsof m'n leven er vanaf hing.  ;D

jrkalf

Fatsoenlijk rijden en afstand houden doen al een hoop. Dan hoef je vaak niet te remmen alsof je leven er vanaf hang.

Zorg je er wel voor dat je wat ruimte vrij houdt voor de inhoud van mijn achterbak?

shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 16-06-2011 23:18:22

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/magazijn/2_boutjes_en_moertjes_legbord_stelling_in_aanbouw_2.jpg

Zo netjes zag het er bij mij in het begin ook uit :) hahaha, duurt niet echt lang Marco en het ligt helemaal vol. ;D  Hoe meer ruimte je hebt, hoe meer zooi je krijgt...

-D©©©L-

De stelling begint zich al aardig te vullen. Wist ik veel dat ik nog 6 turbo's had liggen, van bijna nieuw tot verregaande staat van ontbinding.  ;D

Vandaag ook even bezig geweest met het 2007 blok, kijken of een 850/v70n uitlaatspruitstuk past (ja, dus) en of ik dan nog weg kom met een 16/19T (nee dus).
Om het overzicht te houden is het misschien wel leuk om voor dit project een aparte wegblog te starten,. Wel of niet doen ?

Hans Duiven

Ja doe maar!

Ik bedacht me net dat dit toch wel een speciaal bloggie kon gaan worden.

Hans

jrkalf

Citaat van: -D©©©L- op 25-06-2011 22:55:31
De stelling begint zich al aardig te vullen. Wist ik veel dat ik nog 6 turbo's had liggen, van bijna nieuw tot verregaande staat van ontbinding.  ;D

Vandaag ook even bezig geweest met het 2007 blok, kijken of een 850/v70n uitlaatspruitstuk past (ja, dus) en of ik dan nog weg kom met een 16/19T (nee dus).
Om het overzicht te houden is het misschien wel leuk om voor dit project een aparte wegblog te starten,. Wel of niet doen ?
Los project, los blogje. Wel zo overzichtelijk... Tenzij dit blok en project in de 422R komt te liggen ;)
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

BenC70ES

Aparte blog lijkt me wel interessant ja!

Hoe komt het dan dat er geen ruimte meer is als het oude spruitstuk wel past?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 25-06-2011 23:49:45

Aparte blog lijkt me wel interessant ja!

Hoe komt het dan dat er geen ruimte meer is als het oude spruitstuk wel past?

op de 2007- modellen zit de turbo andersom gemonteerd. de aanzuigkant zit aan de distributiezijde.
Met gebruikt de vrijgekomen ruimte om een ruimere bocht te maken met de koelwaterbuis.
En die bocht combineert niet met een old-style turbo montage.

naar het zich laat aanzien is dit probleem op te lossen door een waterbuis van een 2001-2003 motor te monteren. In dat geval moet wel de aansluiting op de kop vervallen (het 2007 blok gebruikt deze niet omdat de koelwater stroming anders is.)

Om het allemaal inzichtelijk te maken zal ik komende week foto's maken van wat ik bedoel.

-D©©©L-

Citaat van: -D©©©L- op 14-09-2010 19:45:49
Als je veel rijd, dan moet je ook veel onderhoud doen. Soms omdat er wat defect is, en soms om te voorkomen dat e.e.a. (voortijdig) defect gaat. Met Motorolie, automaatbak olie, rem"olie" en aircocompressor olie zijn de meesten van ons wel bekend. Ik bedoel, men weet van het bestaan en het belang van verversen.

Maar hoe zit dat met de olie van een eventuele LPi pomp ? Jaha, daar zit olie in. En aangezien LPG weinig smerende eigenschappen heeft (lees: weinig wrijvingsweerstand reducerende eigenschappen), is het beetje olie in de pomp letterlijk van levensbelang. Veel zit er niet in, af fabriek zo'n 20 a 25 ml olie. Vooropgesteld dat de tank rechtop gehouden is bij transport en montage. Een ietswat onbenullige vervoerder die een nieuwe tank op de zijkant of op de kop vervoerd, is voor de inbouw al bezig met het omzeep helpen van de pomp. Deze loopt nl. leeg.

Goed. 20 a 25 ml pompolie dus. Een borrelglas vol. Nou heb ik met deze pomp zo'm 75.000 km reden vanaf de vorige olie verversing. Het werd naar mijn idee dus wel tijd. De pomp loopt in vollast toch zo'n 2800 toeren en heeft er zo om en nabij de 10.000 liter LPG doorheen geduwd. En dat is puur verbruik, zonder de retour flow !

Goed, na het overpompen van de resterende LPG in een andere tank (dat duurt even...) en het uitdampen van de tank kon de Multivalve unit verwijderd worden:

(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/lpg_onderhoud/01_Multivalve_unit_demonteren_uit_tank_01.jpg

De MV unit op de kop om de oude olie eruit te laten lopen. Dat was snel klaar, veel meer dan 5 druppels kwamen er na een half uurtje uitlekken niet uit.  :o Nog net niet droog dus. :

(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/lpg_onderhoud/02_multivalve_oude_olie_laten%20_aflopen_01.JPG

En het bijvullen van schone olie. Kwestie van lichtjes vacuum trekken en de olie laten inzuigen.:

(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/lpg_onderhoud/03_nieuwe_pompolie_vullen_01.JPG

Daarna weer netjes terugbouwen met een nieuwe afdichting en tanken. Na een grondige lektest (LPG snuffelaar) Een tijdje proefdraaien. Ik kan weer een jaar (kortere interval).

Vandaag weer verse olie op de pomp na zo'n 10 maanden en 35000 km waarin in ik echt veel heel erg hard gereden heb en de motor er ook met aanhangwagens goed aan heeft mogen trekken.  De pomp is verwijderd en daarna uit elkaar genomen om het inwendige te kunnen bekijken. En ja hoor.... hij was wederom zo goed als droog.
Ergo: Een LPi pomp heeft onderhoud nodig als je hem maximaal en langdurig belast. (maar dat was al bekend).  ;D

BenC70ES

Doe je dat zelf, die olie bijvullen en met welke olie?

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 25-07-2011 22:21:48
Doe je dat zelf, die olie bijvullen en met welke olie?

nee, niet zelf.

Citaat van: -D©©©L- op 07-10-2010 09:15:33
Citaat van: jrs2k3 op 07-10-2010 08:50:46
Denk dat ik dat ook maar eens moet laten doen, de pomp olie verschonen. Waar kan ik dit het beste laten doen Marco?

Limburgse LPG technieken in Eksel, België
http://www.limburgselpgtechnieken.be/

100% volvo 5 cilinder liefhebbers.

BenC70ES

Die kennen we  ;)

Ik dacht dat je het deze keer misschien zelf had gedaan...

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 25-07-2011 22:41:26
Die kennen we  ;)

Ik dacht dat je het deze keer misschien zelf had gedaan...

Nope. Het is niet erg duur om het te laten doen. En er moeten sowieso nieuwe dichtingen etc in.

Thys

Pomp uit de tank bouwen doen we de volgende keer wel lekker zelf, scheelt ter plaatse een boel tijd, en gesleep met zware tanks.

Was gezellig vandaag!

-D©©©L-

En zo ineens op een maandag middag bij het willen wegrijden na een klant bezoek wilde de 422R bijna niet meer aanpakken bij het starten.  :eusa_shifty:

Startmotor vliegt rond, dat is het niet. Hij lijkt ook wel te willen aanpakken maar na wat stotter-stotter bijft ie niet lopen.
In eerste instantie dacht ik aan de brandstof pomp, iets van een sensor, iets onsteking achtigs of misschien wel een probleem met de (gewijzigde) ECU.
Tijdens een blik in de motorruimte liet ik hem (onbewust) op contact staan en na een volgende poging zat ik dankzij de onbedoeld opgewarmde breedband lambdasonde dat er iets geks aan de hand was. Net na het ietswat aanpakken was de AFR >20. oftewel: Geen Brandstof, in ieder geval veel en veel te weinig.

De motorkap kon dus weer dicht. Na een beetje doorstarten en spelen met het gaspedaal (acceleratie verrijking !) liep de langtijd brandstof inspuit compensatie (long term fueltrim, LTFT) aar 20% en de korte tijd brandstof inspuit compensatie (Short term Fuel Trim, STFT)  naar 25%. Zo ongeveer het maximale dat de ECU kan compenseren om voldoende "peut" in het blok te krijgen. Stiekem best handig, dan real time kunnen uitlezen van de ECU.
Korte tijd later schakelde hij over op LPi (zich even verslikkend in veel te veel LPG) en daalde de beide waardes zienderogen. Zonder problemen naar huis gereden.

Maandag avond met stephan even wat benzinespul nagezien, de bevindingen:

- Geen restdruk op de brandstof rail (moet zeker een uur blijven staan na het uitzetten van de  motor)
- Geen lekkende drukregelaar (dat zou een gebrek aan brandstofdruk kunnen verklaren)
- Een matige flow richting de brandstofrail
- Een redelijke flow net na het brandstof filter
- Bij het wisselen van het (dik een jaar oude) brandstof filter kwam er inktzwarte brandstof uit de "vuile" kant van het filter.
- Een betere maar nog steeds zeer beperkt flow net na het nieuwe brandstof filter.

Ergo: het probleem zit in de tank. Vermoedelijk in het het stukje slang van de pomp naar boven toe.

Gisteren de pompunit uit de tank getrokken, en ja hoor: Het slangetje was volledig opgevroten door de benzine. Zowel de binnen als de buitenmantel.
Na het vervangen en dichtbouwen, starten, lopen.   De oude slang was aangekocht als dompel bestendige benzine slang, ik zal het resultaat inleveren bij de grossier  ;D

Eigenlijk kwam dit nog niet eens zo heel slecht getimed, ergens de komende week gaat de tank er toch onderuit om de tankbanden, brandstofleidingen en inspuitrail te vervangen door een MY 1998 versie. Waarbij de drukregelaar onder de auto zit ipv op de rail.