Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2012 23:33:28
Citaat van: razorx op 24-01-2012 23:14:44
Nieuw beroep: Bloklezen. ;)

Je ziet aan het gebrek aan verkleuring op sommige plekken onverkleurde plekken, dat het blok vrij jong is.
Aan het verkleuringsparoon is veel meer af te lezen zoals Marco al vertelde.

De onderbrekingen vertellen een verhaal, maar ook de geel achtige plekken.
Ik denk dat voordat ik me op glad ijs begeef met een rationele analyse, dat Marco met meer ervaring en kennis dat beter kan uitleggen.

Praat me even bij. Welke plekken: Op de nokkenassen?
Inderdaad die, kijk maar even terug en laat je fantasie de vrije loop.

Mijn speculatie is rationele fantasie die niet onderbouwd is door kennis noch door ervaring. De onderbrekingen in het patroon zouden verklaarbaar kunnen zijn door kleppen die de nokkenas niet lekker raken. Lekentermen ;). Waarom niet? Slechte smering, aankoeking dus geen vrije beweging door geen olie te vervangen?
De plekken naast de verkeurde plekken lijken  te duiden op een jong blok. Mooi blank staal.
Nogmaals dit is wat ik fantaseer. Leuker is echter wat Marco hiervan gaat maken.

Er zijn mensen die zeggen dat hij Marco heet, anderen zeggen dat hij weet wat hij doet..

We zullen het zien.

Hans Duiven

Citaat van: razorx op 24-01-2012 23:47:44
Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2012 23:33:28
Citaat van: razorx op 24-01-2012 23:14:44
Nieuw beroep: Bloklezen. ;)

Je ziet aan het gebrek aan verkleuring op sommige plekken onverkleurde plekken, dat het blok vrij jong is.
Aan het verkleuringsparoon is veel meer af te lezen zoals Marco al vertelde.

De onderbrekingen vertellen een verhaal, maar ook de geel achtige plekken.
Ik denk dat voordat ik me op glad ijs begeef met een rationele analyse, dat Marco met meer ervaring en kennis dat beter kan uitleggen.

Praat me even bij. Welke plekken: Op de nokkenassen?
Inderdaad die, kijk maar even terug en laat je fantasie de vrije loop.

Mijn speculatie is rationele fantasie die niet onderbouwd is door kennis noch door ervaring. De onderbrekingen in het patroon zouden verklaarbaar kunnen zijn door kleppen die de nokkenas niet lekker raken. Lekentermen ;). Waarom niet? Slechte smering, aankoeking dus geen vrije beweging door geen olie te vervangen?
De plekken naast de verkeurde plekken lijken  te duiden op een jong blok. Mooi blank staal.
Nogmaals dit is wat ik fantaseer. Leuker is echter wat Marco hiervan gaat maken.

Er zijn mensen die zeggen dat hij Marco heet, anderen zeggen dat hij weet wat hij doet..

We zullen het zien.

Ik had hem net weggehaald omdat ik tot de conclusie kwam dat het een onzinnige vraag was daar die al was gesteld.
Neemt niet weg dat ik het tevens een knappe conclusie vind, om aan de hand van deze verkleuringen de kilometerstand te kunnen bepalen.

Hans

peteRRR

Als je een gezond blok uit elkaar haald behoren de delen van het blok de normale metalen kleur te hebben.

Naar mijn weten is dat bruin/gele wat je dan niet meer van de onderdelen afkrijgt te warm geworden,en de olie en het blok.

Het lijkt me ook dat er een beetje slordig mee omgegaan is kwa rijden en onderhoud.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

-D©©©L-

Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2012 23:00:02
Euh...Weet je heel zeker dat dit blok er slechts 80.000 km's op had zitten Marco?  

Anders zou je bijna denken dat dit blok nooit een beurt heeft gehad vanaf 0 km...

Verbaast je dat echt voor een Feurt uit de duurdere leaseklasse (S-max) ?  

Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2012 23:50:52..... om aan de hand van deze verkleuringen de kilometerstand te kunnen bepalen.

De auto waar deze motor uit komt is bekend Ik heb het blok opgehaald bij de dealer waar het vervangende blok is ingebouwd.
Er zijn voldoende mensen die (omdat het ze zelf ook goed uitkomt) maar wat graag de beweringen van een oud castrol directeur geloven.
Ik mag hopen dat er een goede wagenpark beheerder was, dan gaat de bestuurder zelf voor de schade. (ow nee, deze was uit de lease gekocht... lekker goedkoop  ;D ).

Enfin, Eigenlijk maakt dat ook net zo heel veel uit.
Er komt een andere krukas in met andere drijfstangen en mogelijk ook andere zuigers (ben ik nog niet uit).
Compleet nieuwe lagers en indien noodzakelijk ook een nieuwe oliepomp. De kop gaat helemaal uit elkaar en krijgt de zittingen en kleppen van een E85 geschikte B5254T8 kop (2.5T flexfuel)

Hans Duiven

Citaat van: -D©©©L- op 25-01-2012 00:11:26
Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2012 23:00:02
Euh...Weet je heel zeker dat dit blok er slechts 80.000 km's op had zitten Marco?  

Anders zou je bijna denken dat dit blok nooit een beurt heeft gehad vanaf 0 km...

Verbaast je dat echt voor een Feurt uit de duurdere leaseklasse (S-max) ?  

Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2012 23:50:52..... om aan de hand van deze verkleuringen de kilometerstand te kunnen bepalen.

De auto waar deze motor uit komt is bekend Ik heb het blok opgehaald bij de dealer waar het vervangende blok is ingebouwd.
Er zijn voldoende mensen die (omdat het ze zelf ook goed uitkomt) maar wat graag de beweringen van een oud castrol directeur geloven.
Ik mag hopen dat er een goede wagenpark beheerder was, dan gaat de bestuurder zelf voor de schade. (ow nee, deze was uit de lease gekocht... lekker goedkoop  ;D ).

Enfin, Eigenlijk maakt dat ook net zo heel veel uit.
Er komt een andere krukas in met andere drijfstangen en mogelijk ook andere zuigers (ben ik nog niet uit).
Compleet nieuwe lagers en indien noodzakelijk ook een nieuwe oliepomp. De kop gaat helemaal uit elkaar en krijgt de zittingen en kleppen van een E85 geschikte B5254T8 kop (2.5T flexfuel)

Laat die directeur dan maar eens kijken naar jouw onderstaande sfeerbeeldje:

:o

-D©©©L-

Vandaag het donor blok eens verder uit elkaar getrokken.

Klepstoters schoonmaken, eerst een paar uur in de ATF staan weken, dan een uur op ca 60 graden in de ultrasoon. Voor een potent schoonmaak middeltje gekozen; 100% DOT4.  ;D Ik heb straks 40 stuks om een keuze uit te maken.

(klik voor hi-res)

Een idee van wat er gaat gebeuren met dit blok; links een zuiger die eruit komt, rechts 1 van zuigerset met een iets lagere compressie:

(klik voor hi-res)

En de bijbehorende drijfstangen. Op het eerste oog lijken ze gelijk, maar ze zijn toch net even wat steviger dan de standaard 2.5T (lagedruk turbo) exemplaren.

(klik voor hi-res)

(klik voor hi-res)

maruska

wanneer wordt DCCCL tuning opgericht Marco ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Hans Duiven

Wat zit er voor half maantje geperst aan de bovenkant van de rechter zuiger (links onder)?

-D©©©L-

Tussenblok gesplitst en krukas los. Aan de hoofdlagers was weinig bijzonders te ontdekken. Geen schade o.i.d.

(klik voor hi-res)

En de vervanger naast de krukas die wat aandacht nodig heeft van een revisiebedrijf. Komende week gooi ik ze beide nog even op de weegschaal om het verschil te zien, ditto voor de zuiger/drijfstang combinatie.

(klik voor hi-res)

De oliesproeiers (zuigerbodem koeling)  met de bijbehorende drukregelaar liggen lekker in ATF te weken, de oliepomp heb ik uit elkaar genomen en ontdaan van dikke zwarte korsten en een laag drab. De kop is ook al aardig schoner geworden, die mag nog een paar dagen soppen en dan kan ie (samen met de rest van het blok) bij het revisiebedrijf de wasmachine in.

-D©©©L-

Citaat van: Hans Duiven op 28-01-2012 21:51:58
Wat zit er voor half maantje geperst aan de bovenkant van de rechter zuiger (links onder)?

Dat is om te zorgen dat ook bij de meest extreme nokkenas verdraaiing de klep de zuiger niet raakt. De andere zuiger (LPT) heeft ze ook, zitten alleen een beetje dicht gekoolt.

Hans Duiven

Dank u. Weer wat geleerd!  :D

-D©©©L-

Citaat van: maruska op 28-01-2012 21:44:10
wanneer wordt DCCCL tuning opgericht Marco ? ;D

Eh... nooit ?   ;D
Iedereen kan met lego spelen, toch ?

Sbv

Mooi technisch lego met duplo als afwisseling

-D©©©L-

Citaat van: Sbv op 28-01-2012 22:10:25
Mooi technisch lego met duplo als afwisseling

Technisch lego, wat heb ik daar vroeger veel mee gespeeld zeg.
Ik spaarde het hele jaar en met mijn verjaardag deden mijn ouders het verschil erbij. Ergens lijkt met me nog wel leuk om ze allemaal weer op te bouwen.

Piere

Looking good!
Altijd leuk, blokjes uit elkaar trekken. En nog leuker om dat diagnose te gaan stellen als heel de boel proper is.
En het is ongetwijfeld nóg leuker om dan de luxe te hebben om te kunnen kiezen tussen onderdelen om te monteren :D

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2012 22:22:39
Ergens lijkt met me nog wel leuk om ze allemaal weer op te bouwen.

Jahaaa, wees maar gerust! Heb ik overlaatst nog gedaan, eigen creaties incluis ;D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/