Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Afgezien van het gegeven dat je iets prachtigs opbouwt, moet jij er volgens mij van genieten dat deze motor tot in detail geen geheimen voor je kent.
Als je klaar bent met het programmeren van je ECU geldt dat ook voor het motormanagement.

Mijn voorstel: Een paar datakabels op je hoofd, een link naar internet. Uiteraard VPN en certificaat beveiligd. Nette interface er overheen en we hebben de ultieme debugging tool. ;)

Ik blijf smullen van dit topic.

pwassink

Citaat van: razorx op 24-06-2012 23:05:09
Afgezien van het gegeven dat je iets prachtigs opbouwt, moet jij er volgens mij van genieten dat deze motor tot in detail geen geheimen voor je kent.
Als je klaar bent met het programmeren van je ECU geldt dat ook voor het motormanagement.

Mijn voorstel: Een paar datakabels op je hoofd, een link naar internet. Uiteraard VPN en certificaat beveiligd. Nette interface er overheen en we hebben de ultieme debugging tool. ;)

Ik blijf smullen van dit topic.

Ik weet alleen niet of Marco met een Usb-Vergiet op wil gaan lopen, staat zo slecht op je Cv zegmaar ..
En of je daarna ooit nog serieus genomen kan worden , kweenie  :eusa_think:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Piet

Het is technisch gezien echt waanzinnig interessant wat hier gebeurt!!!
Gewoon een pracht project op zich, en dat is al reden genoeg om zoiets te doen vind ik.
Ik snap alleen (nog) niet helemaal waarom.
Wat gaat het voordeel zijn t.o.v. een gewoon volvo B5234 als basis.
( forgive me my ignorance)

-D©©©L-

Voordelen ?
Meer cilinderinhoud, lichtere maar sterkere internals, veel betere flow van de kop, dubbelevariabelenokkenastiming, sterk verbeterde carterventilatie.

UserID6342

Marco, dat gereedschapje van Volvo drukt, als ik het goed zie, dus de stoterbussen omlaag zodat je de stelplaatjes er tussen kunt zetten ?  Of lift hij de nokkenas ?  Ik weet dat je er al iets over gezegd hebt, maar waarom niet volledig hydraulisch laten ?

mitchelli

Dat stukje gereedschap houdt de nokkenas goed op zn plek,om de juiste speling te kunnen meten  ;)

Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Citaat van: -D©©©L- op 25-06-2012 02:13:30
Voordelen ?
Meer cilinderinhoud, lichtere maar sterkere internals, veel betere flow van de kop, dubbelevariabelenokkenastiming, sterk verbeterde carterventilatie.
Aha ....  OK....Juist.......... tamelijk sterke argumenten dus.
Mooi project  !!!!!!!!!!!!

-D©©©L-

Citaat van: Dirk342 op 25-06-2012 07:00:02
Marco, dat gereedschapje van Volvo drukt, als ik het goed zie, dus de stoterbussen omlaag zodat je de stelplaatjes er tussen kunt zetten ?  Of lift hij de nokkenas ?  Ik weet dat je er al iets over gezegd hebt, maar waarom niet volledig hydraulisch laten ?

Deze motoren gebruiken geen stelplaatjes maar complete stoterbussen in 20 verschillende maten.  Dat maakt dat het stellen een aardig ritueel is, steeds mag de nokkenas er weer uit om de juiste bus te kunnen plaatsen. Dan weer inspannen, en meten. Eventueel nog een keer wisselen, en dat geheel 20 keer.

Waarom niet volledig hydraulisch ? goede vraag, iets minder simpel antwoord. maar hier komt ie:

De hydraulische stoters zijn qua bouwmaat 2 mm hoger. Dat betekent dat ik 2 mm van de kleppen af zou moeten halen of de nokkenassen opnieuw slijpen.
Da's allemaal uitvoerbaar, alleen zijn de hydrostoters ook nog een mooi beetje zwaarder en dus kloppen de klepveren niet meer.
Er zouden dus sterkere klepveren op moeten om de resonantie frequentie kloppend te houden.
Ook dat is technisch prima mogelijk alleen gaat dan het verdraaien van de nokkenas meer energie vragen, waardoor de variabele nokkenas timing trager wordt, mogelijk zelfs stopt met werken. Ook is de kracht waarmee de kleppen op de zittingen slaan aanzienlijk groter, wat vooral snellere slijtage van de kleppen zal opleveren (die zittingen  slijten niet meer...)

Het van riem-tot-riem rijden (180.000 km !) moet met de gekozen opzet mogelijk zijn. En ach... anders stellen we tussendoor gewoon nog een keertje de kleppen. Ik heb de tools toch. 

volvobug

Citaat van: -D©©©L- op 25-06-2012 11:08:52
Marco, dat gereedschapje van Volvo drukt, als ik het goed zie, dus de stoterbussen omlaag zodat je de stelplaatjes er tussen kunt zetten ?  Of lift hij de nokkenas ?  Ik weet dat je er al iets over gezegd hebt, maar waarom niet volledig hydraulisch laten ?

Deze motoren gebruiken geen stelplaatjes maar complete stoterbussen in 20 verschillende maten.  Dat maakt dat het stellen een aardig ritueel is, steeds mag de nokkenas er weer uit om de juiste bus te kunnen plaatsen. Dan weer inspannen, en meten. Eventueel nog een keer wisselen, en dat geheel 20 keer.

Is het niet mogelijk om de 10 stoters per nokkenas in 1 keer te plaatsen en dan te meten, als alles in 1 keer klopt hoeft de hele cyclus dan toch geen 20 keer maar 2 keer (1 keer per nokkenas)?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

-D©©©L-

Citaat van: volvobug op 25-06-2012 11:40:07

Is het niet mogelijk om de 10 stoters per nokkenas in 1 keer te plaatsen en dan te meten, als alles in 1 keer klopt hoeft de hele cyclus dan toch geen 20 keer maar 2 keer (1 keer per nokkenas)?

Ja, als de complete distributie terug monteert wel. Je kan dan gewoon de krukas draaien en het komt qua timing ook nog helemaal goed.
Met een opgewerkte nokkenas deksel kan je dan ook nog meten waar je meten wilt. Ware het niet dat het deksel en de kop 1 bewerking in lijn geboord zijn zodat de lagers strak in lijn liggen. Je mag er dus niet zomaar even een andere opengewerkt deksel op leggen en er vanuit gaan dat je toleranties kloppen. 

Piere

Citaat van: -D©©©L- op 24-06-2012 22:54:11
Ik heb de carterpan er nog niet onder zitten, en dus kan de krukas niet ronddraaien.

Als je onderblok eraan hangt kan je krukas toch wel draaien? En stabiel zetten kun je toch simpelweg doen met 4 houten plankjes?  :eusa_think:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

BenC70ES

Er zouden dus sterkere klepveren op moeten om de resonantie frequentie kloppend te houden.
Ook dat is technisch prima mogelijk alleen gaat dan het verdraaien van de nokkenas meer energie vragen, waardoor de variabele nokkenas timing trager wordt, mogelijk zelfs stopt met werken.

Op de MY99 (en enkele uitzonderlijke MY00) zitten nog de hydraulische klepstoters met al een variabele uitlaatnokkenas.    Zoals je waarschijnlijk wel wist.

Dus je drukt met dat tooltje de nokkensas op zijn plaats, en dan in de positie met de nokken naar boven? En dan meet je de speling tussen de onderkant van de nokken en de klepstoter? Of hoe dan wel?

Super die detail foto's!

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

JeffreyC

Citaat van: BenC70ES op 25-06-2012 20:27:24
Ook dat is technisch prima mogelijk alleen gaat dan het verdraaien van de nokkenas meer energie vragen, waardoor de variabele nokkenas timing trager wordt, mogelijk zelfs stopt met werken.

Op de MY99 (en enkele uitzonderlijke MY00) zitten nog de hydraulische klepstoters met al een variabele uitlaatnokkenas.    Zoals je waarschijnlijk wel wist.

Dus je drukt met dat tooltje de nokkensas op zijn plaats, en dan in de positie met de nokken naar boven? En dan meet je de speling tussen de onderkant van de nokken en de klepstoter? Of hoe dan wel?

Super die detail foto's!

Ja, zo meet je de klepspeling.

Volvo heeft toch best wel mooi gereedschap  ;D al kom je er bijna nooit achter :-\
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 25-06-2012 20:27:24

Super die detail foto's!

Die MY 1999 kop heeft nog de "zware" 7 mm kleppen. En een totaal ander type nokkenas verstelling. daarnaast kent de uitlaat nokkenas niet echt een mee lopende regeling, hij wordt bijna "aan/uit" omgeklapt. 

Wat je meet is inderdaad de klepspeling. Dus de speling tussen de basiscirkel van de nokkenas en de klep met stoterbus. Op de inlaatkleppen is dat 0,2 mm op de uitlaat 0,4 mm

-D©©©L-

Even in vogelvlucht om de veranderingen te zien:

(klik voor hi-res)

(klik voor hi-res)

(klik voor hi-res)

en omdat het natuurlijk niet roestig gemonteerd kan worden een nette laklaag:

(klik voor hi-res)