Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

#210
dank. dank.  :)

Deze mag inderdaad nog mooier worden dan de 609R, al zal ik er wel wat meer "personal touch" van maken door de diverse modificaties. Hierbij heb ik in het achterhoofd dat het er zo uit moet zien dat het van de volvo tekentafel had kunnen komen (al dan niet met een borrel op ;D). Ik heb me wel wat verbaast over de gevonden roest. Het is allemaal niet zo ernstig diep (verre van dat), maar al met al toch best wel talrijk. Nou kan ik er best wel een kwak tectyl overheen smeren en denken "dat zit mijn tijd wel uit", zo zit ik echter niet in elkaar. Dus eerst ontroesten en dan nabehandelen (dat dan wel weer met tectyl).

Voor deze week staat op het programma:

  • Verder afwerken van reparatie van de beginnende roest.
  • Uitspoelen van de dorpel kokers t.b.v. conservering
  • Verwisselen van:

    • Uitlaatspruitstuk
    • Hitteschild
    • Turbo (15G >16T) en toebehoren
    • Alle koelwater slangen en rubber bij de koelwaterbuis
    • Voorpijp zonder kat ("daunpaip")
    • Alle vacuum slangen
  • Verder strippen van het front (bumper etc.)
  • Begin maken met dikke IC plaatsing

En, niet te vergeten; Dit alles netjes op de foto zetten en er hier een verslagje van klussen.
Verkijk je er niet op hoeveel tijd dat extra kost, ik vind het kunnen delen van ervaring, successen en tegenslagen ondanks dat toch wel een leuke toevoeging aan mijn hobby.

Teddy81

Ik vind ook dat jij een leuke hobby hebt, volg je verslagen altijd met veel plezier. ;)

)()()sT

Ik blijf het met interesse lezen! :eusa_clap:!  

R o b

En ga weer zo door incl. foto's!  :eusa_clap:

En hou de kosten in de gaten he! Oh nee, was een ander topic voor!  ;D

-D©©©L-

#214
Vandaag heb ik me maar weer eens bezig gehouden met de 422R.

Ik ben begonnen met koelvloeistof aftappen, wat meteen een leuke verrassing opleverde. Er zat ruitensproeier vloeistof bij in.  :eusa_wall:




Daarna ging het echt van een leien dakje. De middelste uitlaatklem kon ik zonder gereedschap verwijderen...  :eusa_shifty:




En ook aan de turbo zijde ging het zonder gereedschap los ....  :eusa_think:




Stukje bij beetje de olie en koelvloeistof leidingen verwijderen. :




En zo komt dan langzaam de turbo eraf, let ook even op de kleur van het hitteschild boven het stuurhuis en de baksteun:




werk in uitvoering (clickable voor hi-res):




Meteen het hitteschild maar even schoongemaakt:




Nog een beetje doorsleutelen en de koelwaterbuis en het uitlaatspruitstuk zijn eraf:




Ik hoor sommigen al denken; "waarom die koelwaterbuis eraf". Nou dit is 1 van de redenen:





Ik heb echt een uur ruzie gemaakt met de restanten van de papier pakking van de koelwaterbuis.  :-\
En een dichtingsring met een platte kant eraan (=beste tijd gehad).:




Oud en "nieuw":





Tja, er zat een pakking op dit spruitstuk. Sommigen zeggen dat het niet nodig is, maar voor die paar euro zet ik toch maar een verse tussen:




10 verse schijven en moeren verder, zit ie aan het blok. Let even op de kleur van het hitteschild boven het stuurhuis...  ;):




Ik heb de boel nu toch helemaal los, dus is een verse koelwaterslang het werk ook niet meer:




Een paar ander koelwater delen (en een olie retourleiding rubbertje):




8)




Het venijn zat in de staart vandaag. 1 van de tapeinden begon te vreten in het compressorhuis. met veel pijn en moeite eruit gekregen en gelukkig nog voldoende draad over om een vers tapeind erin te zetten. Tappen in gietstaal (draad reparatie) is nogal een precair werkje, maar het is allemaal goed gekomen.








Morgen middag nog maar weer vrij genomen om e.e.a af te kunnen maken.

wordt vervolgd...  :)

Thys

Wat een klus weer...respect voor al het werk, en de heldere verslaglegging! :eusa_clap:

Jeff

Knap en netjes hoor... ben benieuwd naar het eind resultaat straks :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Richard850

Ziet er erg goed uit, en ja... er moet altijd iets tegen zitten he:P

-D©©©L-

#219
tja, tegenslagen zijn er altijd wel. Ik laat ze hier ook juist zien zodat niet de indruk ontstaat dat het mechanisch allemaal een fluitje van een cent is. Als je te weinig gereedschap hebt kan het lastig worden om dit soort klussen succesvol af te ronden.

Ik wist van de 609R dat er onder de accuplaat wel eens een "verrassing" kan zitten. :




Ik was dus niet verbaast dit ook te vinden in deze 422R, het plekje op de hoek van de koker komt doordat de accuplaat daar tegenaan schuurt. Hebben alle 850/x70's.
In mijn geval was er een rubber aan de andere kant scheef geduwd waardoor hij in 1 van de twee grote gaten ook begon te schuren (en daarna roesten) foto's clickable voor Hi-Res 1600x1067. :




Beetje schoonmaken en krabben:




Gisteren als afsluiter van de dag lekker aan het smeren geweest met roestomzetter:



De binnenkant van de voorpoten/kokers (dat is de onderkant van dit plaatwerk) bekijk ik als het front er voor weg gaat voor intercooler inbouw. Ook de complete bodem gaat niet ontkomen. In iedere geval volgt er een conserverings slag voor alle holle delen, de rest laat zich nog bekijken.

Het is mij inmiddels wel duidelijk dat ook een 850 een echte volvo is. Roesten op de bekende plekken. Inspectie bij aankoop is lastig omdat er veel tupperware (plastic delen) voor zitten. (denk aan binnenschermen en accuplaat). Ze worden er allemaal niet jonger op, wie nog lang plezier van wil hebben van z'n 850 pakt e.e.a. aan voordat er gaten in vallen. Dan is het ineens wel veel werk om te herstellen.

Emiel


HeZz

Mooi blog, met handige tips & Trics.....ga zo door lees het met veel genoegen.
Looking 4 a V70N

-D©©©L-

#222
Vanmiddag de turbo en de voorpijp ("daunpaip" in populair tuning-engels) er maar even onder gehangen.

Hier de "nieuwe" voorzien van verse vacuum slangen (hoewel ze ook druk zien...) en een verse drukregelaar:




Een bovenaanzicht:




En van onderen gezien:




Afvoerpijp eraan:




wordt vervolgd... :)

de geneRaal

Tjuh! Wat een verslagen zeg  :P

Mot jij nie werkuh ofzo..... :eusa_eh:


Heb respect voor je,dat je alles zo goed aanpakt.

Thumbs up!!!!


Gr Maus 8)
Blackstone under construction

-D©©©L-

Citaat van: de geneRaal op 17-07-2008 21:29:29
Tjuh! Wat een verslagen zeg  :P

Mot jij nie werkuh ofzo..... :eusa_eh:


Heb respect voor je,dat je alles zo goed aanpakt.

Thumbs up!!!!


Gr Maus 8)

Ik heb er lekker een dagje en een middagje voor vrij genomen, lekker een dag doorhalen geeft tenminse flink resultaat.  :)
Morgen nog even een dagje werken en zaterdag weer verder. Vanavond niet zo veel meer gedaan, vooral schoonmaken van de motor ruimte.
Thijzerrr dook nog even op om te kijken hoe e.e.a. er IRL uit zag.

Ik heb de boel nog niet dicht helemaal gebouwd omdat ik zaterdag de carterventilatie wil aanpakken. Dan moet de helft weer los, dus dat zou een beetje zinloos zijn.
Ondertussen ben ik even aan het denken wat ik met de stroom voorziening achterin en de massa kabel etc. ga doen.