Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

Het wordt weer tijd voor onderhoud. En dus maar weer eens een lijstje gemaakt van "to-do" zaken.


  • Binnen nu en 20.000 km complete distributie met nieuwe waterpomp en een (kleine) revisie van de oliepomp
  • Nokkenas keerringen aan de distributiezijde vervangen
  • Een plan van aanpak maken voor de automaatbak. Deze lekt tussen de twee bak delen, op de pakking
  • Schokdemper revisie (rondom), een Ohlins set vind wat aandacht na 100.000 km erg fijn
  • Oliekoeler slangen vervangen
  • Aandrijfassen vervangen
  • Wiellager rechtsvoor vervangen

Vulk

Hoeveel heeft de wagen nu al gelopen?

-D©©©L-


Flipjes 850 R

In den beginnen  ;D ( even terug bladeren... )

Citaat van: -D©©©L- op 26-05-2008 01:12:16
Citaat van: jberg op 26-05-2008 01:11:34
hoeveel km heeft ie gedraait??
189.025

En nu dus

Citaat van: -D©©©L- op 17-09-2009 15:50:07
Citaat van: Vulk op 17-09-2009 15:22:03
Hoeveel heeft de wagen nu al gelopen?

ca 221.000 km


Naast uren van sleutelen, iig ook genoeg uren aan het genieten.

Ik blijf dit topic met veel plezier volgen. Wat lijkt het me heerlijk als je zoveel zelf kunt doen
855 R Automaat Dark Olive Pearl

-D©©©L-

Vanavond eerst maar eens de grootste ergernis aangepakt; de lekkende slang van de motorolie koeler. Ik heb ze meteen maar beide vervangen, ze zijn tenslotte even oud.
Er is al het 1 en ander geschreven over deze soms lastige klus, maar het wordt allemaal een stuk makkelijker als je het thermostaathuisje met slangen en al onder de auto weg haalt.

Dit is het oliethermostaat huisje met de leidingen aan de rechter kant:
(klik voor hi-res)


Een vieze smeerbende onder de auto door, dus eerst dat allemaal maar eens schoongemaakt. Dit is de schuldige:
(klik voor hi-res)


En een "oud en nieuw" fotootje:
(klik voor hi-res)


Een kleine inspectie leerde dat de waterpomp lek is. Deze stond al op het lijstje, maar nog 20.000 km wachten is eigenlijk geen optie. Het distibutie verhaal krijgt dus prioriteit boven de plannen met de remmen.


Sbv

Lukte het wat om de slangen terug te monteren met nieuwe rubbertje in het thermostaat huisje ? Mijn ervaring bij Chris was ook al dat het een stuk beter ging met het huisje gedemonteerd

-D©©©L-

Ik ben begonnen met het aflaten van alle olie, hij was toch aan verse olie & filter toe dus dat kwam goed uit.

Na het dempnteren de nieuwe slangen aan het huis gezet, daarna deze slangen vastgeklikt aan de koeler. Dan het huisje vast gezet (met nieuwe pakking natuurlijk) en tenslotte het boutje waarmee de slangen aan het blok hangen vastgezet. 6,7 liter olie erin en klaar is klara. 

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 17-09-2009 23:29:19
Ik ben begonnen met het aflaten van alle olie, hij was toch aan verse olie & filter toe dus dat kwam goed uit.

Na het dempnteren de nieuwe slangen aan het huis gezet, daarna deze slangen vastgeklikt aan de koeler. Dan het huisje vast gezet (met nieuwe pakking natuurlijk) en tenslotte het boutje waarmee de slangen aan het blok hangen vastgezet. 6,7 liter olie erin en klaar is klara. 
Als eerste de niet te voorkomen, maar ook geprovoceerde vraag, waarom 6,7 liter?

Daarnaast, die lekkende waterpomp. Volgens je kilometerstand zou dit de eerste pomp moeten zijn. Terwij er al één distributieriemwissel geweest moet zijn.
Het geeft wel een argument aan de mensen die zeggen dat je bij iedere riemwissel je pomp moet vervangen.   :eusa_think:

-D©©©L-

Die 6,7 liter is heel simpel: 5,8 liter standaard (met filter) en 0,9 liter voor de koeler.

razorx

Aanvulling over mijn eerdere bericht over de waterpompwissel:
Officiëel iedere tweede riem..
Nu bij Marco: lekkage vlak voor de tweede riemwissel, kan incidenteel zijn. Ben zelf geneigd het nu met iedere riemwissel te doen.
Kost per wissel ongeveer 56 euro meer (Aisin, zelfde als Volvo).

UserID6342

Ikzelf doe het ook bij iedere riemwissel de waterpomp meepakken.  Voor die paar euro meer, kan en wil je ellende niet hebben dat de pomp kapot loopt / gaat lekken o.i.d.

KIM

Heb bij mijn vorige (en deze dus ook) nooit een waterpomp gewisseld.
Wel elke 2e riem alle rollen megenomen.

Volvo Felipe

Nog even en dan staat deze volledig als nieuw

-D©©©L-

Citaat van: Volvo Felipe op 18-09-2009 08:43:06
Nog even en dan staat deze volledig als nieuw
Inderdaad. En ik ben er ook best wel een beetje trots op.  :)

Ik heb tijdens de "herbouw" een aantal zaken niet gedaan. Een distributieriem die nog 60.000 km kan zitten vervangen voor een nieuwe vond ik een beetje onzin. Achteraf gezien had ik het misschien beter wel kunnen doen. Bij de komende distributieriem wissel gaat de hele handel er nieuw op. Alle rollen, waterpomp, nokkenaskeerringen, krukaskeerring, oliepomp pakkingen en ook de spannerunit. Misschien niet strikt noodzakelijk maar wel een erg lekker gevoel als ie weer eens 2 x 12 uur continue autobahn mag draaien (binnenkort weer). Dat zijn, qua warmte, toch serieuze belastingen voor een motor.

-D©©©L-

Zo de onderdelen zijn onderweg vanuit Zweden, met een beetje mazzel heb ik het woensdag en kan ik zaterdag aan de klus.  :eusa_dance:

1 x 30751700 waterpomp
1 x 30758260 distributieset
1 x 9146693 dempingselement
1 x 271439 pakkingset oliepomp
2 x 6842272 nokkenas keerring
1 x 9146132 veer oliepomp
1 x 1271903 zuiger oliepomp
1 x 973876 segerring
4 x 11991 koperen ring oliepomp