Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 22:11:49
Citaat van: Ludo op 27-03-2010 22:07:20
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15
Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los.

Ik snap niet goed waarom je steeds lijm gebruikt.
Ben je dan niet sterk genoeg om de bouten en moeren vast te draaien  ;D , of ben je bang dat de boel loskomt. ???

Om de speling op de splines weg te werken. En omdat het af fabriek ook gedaan wordt.

Welke speling?.

Ludo

Citaat van: Hans Duiven op 27-03-2010 22:14:33
Centreerringen :eusa_snooty:

Voor mij geen aftermarketvelgen meer.

Dat kan net zo goed met originele velgen hoor.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 27-03-2010 22:38:40
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 22:11:49
Citaat van: Ludo op 27-03-2010 22:07:20
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15
Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los.

Ik snap niet goed waarom je steeds lijm gebruikt.
Ben je dan niet sterk genoeg om de bouten en moeren vast te draaien  ;D , of ben je bang dat de boel loskomt. ???

Om de speling op de splines weg te werken. En omdat het af fabriek ook gedaan wordt.

Welke speling?.

Druk maar eens een nieuwe as droog in de splines van een nieuw wiellager. Daar zit een paar honderdste speling op.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 22:41:34
Citaat van: Ludo op 27-03-2010 22:38:40
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 22:11:49
Citaat van: Ludo op 27-03-2010 22:07:20
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15
Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los.

Ik snap niet goed waarom je steeds lijm gebruikt.
Ben je dan niet sterk genoeg om de bouten en moeren vast te draaien  ;D , of ben je bang dat de boel loskomt. ???

Om de speling op de splines weg te werken. En omdat het af fabriek ook gedaan wordt.

Welke speling?.

Druk maar eens een nieuwe as droog in de splines van een nieuw wiellager. Daar zit een paar honderdste speling op.

Ja én?.
Ik heb nog nooit lijm gebruikt, en heb ook geen last van trillingen.
Denk dat ik ook niet een alleenstaand geval ben.
Wel nooit gezeik met loshalen...

Jans Duiven

Citaat van: Ludo op 27-03-2010 22:40:26
Citaat van: Hans Duiven op 27-03-2010 22:14:33
Centreerringen :eusa_snooty:

Voor mij geen aftermarketvelgen meer.

Dat kan net zo goed met originele velgen hoor.

Dat zou maar zo kunnen Ludo, alleen heb ik het gezeik met het opsporen van dergelijke repeterende trillingen gehad bij een set aftermarktet velgen en nóg niet bij originele velgen. Vandaar.

Hans

razorx

Als ik mij niet vergis, werd er in de eerste 850's geen locktite gebruikt,
Later kwam de aanbeveling dit wel te doen.

Natuurlijk kan je mazzel hebben en geen problemen hebben.
Ik kan er naast zitten maar volgens mij zit de aanbeveling in het update gedeelte van Vadis.

elianmars

Misschien komt het trillen juist wel door de Loctite  :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 27-03-2010 23:37:35
Misschien komt het trillen juist wel door de Loctite  :eusa_think:

Hoe stel je je dat voor ?

Taranis

Citaat van: Hans Duiven op 27-03-2010 22:14:33
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15

Toch was ik er niet helemaal gerust op. Het trillen was nu wel heel hevig geworden ! Ik had al eens zitten kijken naar de vormgeving van de centreer ringen welke bij de velgen horen. De rechter pasring is de bijgeleverde soort:

(klik voor hi-res)

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/velgen/14_pasringen_65-1_naar_73mm_01.jpg

De linkse is wat ik bij de lokale groothandel uit de verzamelbak vistte. Zoals je kan zien, is de rand iets anders. Meer "vlees". Dit is precies het stukje dat er voor moet zorgen dat de velg in het midden zit. De naaf van het wiellager is namelijk niet overal even dik; alleen aan het uiteinde is ie daadwerkelijk 65,1 mm diameter, verder naar binnen is ie ietsje kleiner:

(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/remmen/bbk/30_Fuseestuk_en_wiellager_gemonteerd_01.jpg

De rechtse pasring heeft in gemonteerde positie dus ruimte op de naaf.  :eusa_naughty:
Na het wisselen van de pasringen was het heftige schudden er weer af. Terug naar dof trillen in het vooronder.
En natuurlijk een paar RVS bussen maken die ik in de velgen kan zetten, ben ik van de plastic busjes af.

Bij de wissel van de remmerij ik eigenlijk dat de rechter as veel speling leek te hebben. Heb het toen maar gelaten met de gedachte "da's een fabrieks revisie, zal wel goed zijn". Ondertussen heb ik de mening bijgesteld en is ie gepromoveerd tot hoofdverdachte. Ja, ok. En nu ?

Ik heb nog een R, de 609R. Daar zitten ook redelijk nieuwe assen in (60.000 km ofzo). Vandaag de rechter as eruit gehaald en vervangen door een andere die ik nog had liggen (hij moet rijden). Die as gaat morgen in de 422R, eens zien of het anders word...  ;D

Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los. Dit gereedschapje dat vermoedelijk stamt uit de tweede helft van de vorige eeuw  (jaren 60/70) wil dan nog wel eens helpen. :

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/aandrijfassen/04_rechter_as_losnemen_met_lagertekker_01.jpg

Centreerringen :eusa_snooty:

Daarmee heb ik al zo'n trillingszoektocht gehad in 2002 met een 855 2.5 20V.
Net nieuwe banden en velgen (met die k*tringen). Het hele jaar door gekloot met balanceren, banden verschuiven op de velg, weer balanceren enz enz. Totdat de wintervelgen (cloumba's) er weer opgingen. Weg trillingen.

Voor mij geen aftermarketvelgen meer. Je kan er nieuwe ringen op zetten, maar het probleem komt terug.

Hans

Hier nog 1. Echt nooit meer van die *** centreerringen.

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15

En natuurlijk een paar RVS bussen maken die ik in de velgen kan zetten, ben ik van de plastic busjes af.
Die plastic ringen zijn de grootste ondingen die er zijn.  Laat een paar goede ringen draaien van bij RVS en/of messing.

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/aandrijfassen/04_rechter_as_losnemen_met_lagertekker_01.jpg
Hahaha, dat is idd een ouwe, heb er hier ook nog eentje liggen en ze zijn soms wel erg makkelijk, zeker bij dit soort "geintjes".  Gebruik 'm ook vrij regelmatig ;D

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 28-03-2010 10:31:40
Citaat van: elianmars op 27-03-2010 23:37:35
Misschien komt het trillen juist wel door de Loctite  :eusa_think:

Hoe stel je je dat voor ?

Onbalans door de dikke klodders?

Ik weet 't ook niet, maar als het niet te vinden is en alles al vernieuwd is, blijft dat als enige over. Toch?  ;D

darius

Citaat van: elianmars op 28-03-2010 21:22:00
Citaat van: -D©©©L- op 28-03-2010 10:31:40
Citaat van: elianmars op 27-03-2010 23:37:35
Misschien komt het trillen juist wel door de Loctite  :eusa_think:

Hoe stel je je dat voor ?

Onbalans door de dikke klodders?

Ik weet 't ook niet, maar als het niet te vinden is en alles al vernieuwd is, blijft dat als enige over. Toch?  ;D

loctite droogt als ik het goed heb anearoob  (als er geen lucht bijkomt ,zoals in schroefdraad), dus geen klodders mogelijk....
No show, only go.

-D©©©L-

Vanmiddag tot de conclusie gekomen dat:

Als je een S70 tankklepje netjes zoals het hoort met het bijbehorende scharnier wilt monteren, je uiteindelijk niet ontkomt aan het vervangen van het dashboard.

hvdmountain

Citaat van: -D©©©L- op 07-04-2010 19:18:30
Vanmiddag tot de conclusie gekomen dat:

Als je een S70 tankklepje netjes zoals het hoort met het bijbehorende scharnier wilt monteren, je uiteindelijk niet ontkomt aan het vervangen van het dashboard.
???

toppertje

Citaat van: -D©©©L- op 07-04-2010 19:18:30
Vanmiddag tot de conclusie gekomen dat:

Als je een S70 tankklepje netjes zoals het hoort met het bijbehorende scharnier wilt monteren, je uiteindelijk niet ontkomt aan het vervangen van het dashboard.

:eusa_think: