te hoge motortemparatuur??

Gestart door volvomarcel, 19-08-2003 22:55:40

Vorige topic - Volgende topic

volvomarcel

Bij temparaturen boven de 26 graden houdt mijn airco van mijn v70 1997 het niet langer dan ca 10 minuten vol. Ik heb dit forum al afgespeurd en alle airco topics gelezen. toch ben ik de diagnose van mijn volvo dealer nog niet tegen gekomen.

De dealer denkt dat de motortemparatuur te hoog wordt waardoor de airco zichzelf uitschakelt. ( dit is overigens op de temparatuurmeter niet zichtbaar ) De dealer wil nu de radiateur vervangen omdat deze mogelijk deels verstopt zou zitten. Verder had de dealer het over meerdere radiateurs welke achter elkaar geplaats zouden zijn ( motorradiateur, aircoradiateur en turboraditeur) ik zie echter maar een radiateur.

Heeft iemand wel eens van deze diagnose gehoord? Ik vind het nogal zonde om de radiateur te vervangen als dit misschien helemaal niet nodig is.

Johann

Lijkt mij blabla. Zal wel een van de druk sensoren zijn in het AC systeem.
Is eerder aan de orde geweest in een van de TIG airco topics.

Aad

Citaat van: volvomarcel op 19-08-2003 22:55:40
Bij temparaturen boven de 26 graden houdt mijn airco van mijn v70 1997 het niet langer dan ca 10 minuten vol. Ik heb dit forum al afgespeurd en alle airco topics gelezen. toch ben ik de diagnose van mijn volvo dealer nog niet tegen gekomen.

De dealer denkt dat de motortemparatuur te hoog wordt waardoor de airco zichzelf uitschakelt. ( dit is overigens op de temparatuurmeter niet zichtbaar ) De dealer wil nu de radiateur vervangen omdat deze mogelijk deels verstopt zou zitten. Verder had de dealer het over meerdere radiateurs welke achter elkaar geplaats zouden zijn ( motorradiateur, aircoradiateur en turboraditeur) ik zie echter maar een radiateur.

Heeft iemand wel eens van deze diagnose gehoord? Ik vind het nogal zonde om de radiateur te vervangen als dit misschien helemaal niet nodig is.

Yo Marcel,
Het is misschien een beetje late reactie maar ik ben er ook niet iedere dag.
Je vertelt niet of je airco na een bepaalde tijd ook weer spontaan gaat werken?
Het kan namelijk weldegelijk mogelijk dat de warmte van je airco invloed heeft op de temperatuur van je motor. Hij zit inderdaad voor je koelwater radiator en beinvloed dus zo de temp. van je koelwater. Wat jijdan nog niet ziet op je meter. De 850 staat nu eenmaal bekent om de enorme bult electronica die erin zit en dus ook meet op plaatsen die niet op metertjes is te zien. Wat ook mogelijk is is dat je een beetje te weinig freon in je systeem hebt zitten. Doordat de temperatuur buiten zo hoog is moet hij veel werken en kan het dus zijn dat hij een lichte onderdruk trekt in je systeem echter moet hij daarna ook dan weer gaan werken.
Volgende mogelijkheid is dat je expantie verntiel(klepje) een beetje verstopt zit en waardoor je systeem ook stopt na een onderdruk in je zuig van je airco pomp.
Zoals je ziet zijn er een legio van mogelijkheden wat hiervan de oorzaak kan zijn echter zoeken zal je toch de meeste tijd kosten.
Groeten en succes.
Aad