LPI en levensduur

Gestart door KMvrtr, 26-05-2008 14:01:05

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Op een ander forum werd deze vraag gesteld:

vraag me het volgende af:
en dat gaat niet om volvo in het bijzonder maar meer om gas motoren in het algemeen
klepzittingen hebben het bij gasmotoren zwaarder te voorduren door het ontbreken van smering van de additieven in de benzine
hoe kan het dan dat dit bij diesels geen probleem is ?

Daarop kwam dit antwoord:

De verbrandde gassen moeten ook weer naar buiten. DAN brand je materiaal weg.
Het gaat dus om de uitlaatkleppen.
LPI (vloeibaar gas injectie) koelt bijv. de inlaatkleppen juist extra.
Als je op gas continu aan het trappen bent (lange stukken) dan ben je de interval van koprevisie drastisch aan het verkleinen.
Persoonlijk schakel ik over op benzine als ik lange stukken (honderden kilometers aan een stuk) in de zomer met volle bepakking boven de 140 km/u ga.
Gas heeft een hogere verbrandingstemperatuur t.o.v. benzine en dat verschil geeft een kortere levensduur van kleppen en zetels door de hierboven bescheven rijstijl.
Maar de meeste kilometers sta je gewoon file aan te sluiten dus dan kun je maar beter gas verstoken.
Op gas is het dus meer van belang dat je de klepspeling op de juiste waarden blijft houden. Bij de wat oudere vier cilinders van Volvo (2.3 940) heb je met vulplaatjes te maken. Die blijven netjes op hoogte maar het materiaal van de uitlaatkleppen verdwijnt wel. Als je dan de speling naar kleine waarden laat zakken verbrand je in de laatste kilometers voor kleppen stellen relatief het snelst materiaal weg.
Hydrolische kleppen zijn dan een uitkomst

Is dit correct, is het onzin of behoeft het nuancering? :eusa_think:

Met name de volgende twee stukjes uit het antwoord trokken mijn aandacht:
* Als je op gas continu aan het trappen bent (lange stukken) dan ben je de interval van koprevisie drastisch aan het verkleinen.
* Persoonlijk schakel ik over op benzine als ik lange stukken (honderden kilometers aan een stuk) in de zomer met volle bepakking boven de 140 km/u ga.
Als dat klopt zouden er hier heel wat mensen zijn die de levensduur van hun T-5(R) aan het verkorten zijn., toch? ???

Misha

Het zal vooral te maken hebben met de kwaliteit en het gebruikte soort staal / legering.
Alles is natuurlijk te maken, maar de produktiekosten worden hoger als deze legering anders moet zijn (harder/beter tegen wisselende / hoge temperaturen bestand).

Bij automobielen wil je natuurlijk een motor maken die betrouwbaar is, maar ook niet veel sterker dan noodzakelijk, het gaat immers om miljoenen motoren en 100 euro besparen op 1 motor is 100.000.000 besparen op een produktiecyclus.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: KMvrtr op 26-05-2008 14:01:05
* Als je op gas continu aan het trappen bent (lange stukken) dan ben je de interval van koprevisie drastisch aan het verkleinen.
* Persoonlijk schakel ik over op benzine als ik lange stukken (honderden kilometers aan een stuk) in de zomer met volle bepakking boven de 140 km/u ga.
Als dat klopt zouden er hier heel wat mensen zijn die de levensduur van hun T-5(R) aan het verkorten zijn., toch? ???

zoek even in mijn berichten.
de motor temperatuur heb ik een keer gemeten.... met verrassend resultaat.
dat is me méér waard dan al wat er geschreven word zonder sterk makende argumenten, of van horen zeggen.  ;)
iedereen kan trouwens dat verschil makkelijk meten.
meten is weten, toch?.  :evil:

KMvrtr

Citaat van: Ludo op 26-05-2008 15:36:05
[zoek even in mijn berichten.
dat is me méér waard dan al wat er geschreven word zonder sterk makende argumenten, of van horen zeggen.  ;)

Dag Ludo, ik heb al méér dan even gezocht, maar nog zonder resultaat...
In welk topic moet ik zoeken.
Als ik al je berichten opvraag mag ik 414 pagina's doorlezen. Niet dat wat jij schrijft niet leuk is om te lezen ;D, maar toch...

Ludo

Citaat van: KMvrtr op 26-05-2008 16:38:00
Als ik al je berichten opvraag mag ik 414 pagina's doorlezen.

dat is dan een leuke bezigheid.  ;D

lees hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16297.0

Vertigo

Ik "trap" vaak op LPG, met kruissnelheiden op de snelweg tussen 130 en 150. Maar ook kruissnelheden van 170-210 komen regelmatig voor (dan wel in duitsland uiteraard).

Ook trek ik de motor vrijwel dagelijks door tot 6000 toeren op LPG.

Ik heb nog nooit problemen met de kleppen gehad.
En ja, de levensduur zal misschien wel wat korter worden, maar of die nou 750.000km dan maakt, of dat ie "door het trappen" slechts 600.000 mee zou gaan, dat boeit me niet zo. Feit is dat een Volvo op LPG (mits de motor goed warm gereden wordt) ook als je vaak trapt met gemak 400.000 a 500.000km haalt.

Raoul

Citaat van: Ludo op 26-05-2008 15:36:05
Citaat van: KMvrtr op 26-05-2008 14:01:05

zoek even in mijn berichten.

Ik vraag me af wat je hebt gemeten, olietemperatuur ,koelvloeistoftemperatuur?
De thermische belasting is lastig te meten lijkt me, ook met eobd.
Trappen op LPG is link wanneer deze te arm is, met g3 wordt dit volgens mij gecorrigeerd door de ECU. Toch rij ik op gas rustiger en trek minder ver door dan op benzine.

Enno

Citaat van: Raoul op 26-05-2008 19:31:48
Trappen op LPG is link wanneer deze te arm is, met g3 wordt dit volgens mij gecorrigeerd door de ECU. Toch rij ik op gas rustiger en trek minder ver door dan op benzine.

Met een goed ingebouwde LPi lijkt me dit nergens voor nodig. IK ken wel meer mensen met een dampgas installatie die deze (misschien wel) gegronde angst hebben.

Vanwege diezelfde angst heb ik een LPi installatie laten inbouwen.

Ludo

Citaat van: Raoul op 26-05-2008 19:31:48
Ik vraag me af wat je hebt gemeten, olietemperatuur ,koelvloeistoftemperatuur?
De thermische belasting is lastig te meten lijkt me, ook met eobd.

beide, maar koelvloeistof temperatuur weet ik niet meer welke waardes.
maar je kan op de VST nog meer aflezen, zelfs een te vroege ontsteking, temperatuur van de uitlaatkleppen...

maar je hebt gelijk, om te planken moet je eerst zeker weten dat er geen arm mengsel is.
doorgaans is het een feit dat een lpg auto, arm(er) word afgesteld om zo'n laag mogelijk verbruik te creeren.

maar ook zoals Misha schrijft, het gebruikte soort staal/legering is van belang.
in onze motoren in de 850/x70 hebben de drijfstanglagers ook een groot pluspunt, dat staat ook in vadis:
De lood/bronslegering is vervangen door een aluminiumlegering met een grotere hittebestendigheid.

Raoul

Ludo, toch begrijp ik niet hoe je de waarschijnlijk hogere thermische belasting destijds hebt kunnen bepalen. De koelvloeistoftemperatuur op gas zal nauwelijks hoger zijn omdat de hogere temperaturen zeer korstondig zijn en boven de zuiger plaatshebben. De koelcapaciteit is ruimschoots voldoende om dit op te vangen en zo toch rond de 90 graden te blijven.

Als ik via EOBD 2 uitlees, lees ik alleen de motortemperatuur, en die is afgeleid van de koelvloeistofsensor. Een olietemperatuursensor hebben onze Volvos toch niet? En ook die zal slechts een fractie toenemen lijkt me.

De temperatuur van de uitlaatkleppen kan volgens mij toch slechts geschat worden? Dit moet dan een combinatie van motorbelasting, koelvloeistoftemp,en ontstekingstijdstip zijn. Maar wat wordt dan als uitgangspunt gebruikt? Benzine of LPG? Te laat ontstekingstijdstip zou heter betekenen.

Ik ben er wel van overtuigd dat sinds G3 de kans op schades veel kleiner is geworden door de constante mengselcorrectie van de eigen ECU. Ook zijn in het algemeen (niet specifiek Volvo) 4 kleppen per cilinder constructief gezien vaak al thermisch beter bestand tegen hogere temperaturen.

Ludo

ik heb er geen idee van Raoul, hoe die gegevens bepaald worden of waarvan afgeleid, zover ken ik dat apparaat zelf niet.
je leest al die waardes gewoon af.
???

koelwatertemperatuur is idd niet zo belangrijk, daar zou er me ook niet rap zorgen over maken.
de olietemperatuur loopt toch wel flink op als je gaat gassen hoor, dat is toch al snel een verschil van 20-25 graden.

Raoul

Niet overdreven doortrappen (4500 omw), en de boel blijft heel. En dan blijf je lachen bij de pomp, na het afrekenen van 30 euro!

Enno

Citaat van: Raoul op 26-05-2008 20:55:13
Niet overdreven doortrappen (4500 omw), en de boel blijft heel. En dan blijf je lachen bij de pomp, na het afrekenen van 30 euro!

Nogmaals 483.000 KM. En regelmatig door zitten trappen op LPi. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de boel knalt. Vorige week nog de toerenbegrenzer mogen ervaren ....die mag nog wel wat hoger liggen wat mij betreft.

Misha

Ik trap hem ook gewoon door hoor.
Gaat best.
En die iets hogere temperatuur.. ach.. dan klinkt de Ferrita beter... :evil:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BenC70ES

Citaat van: Ludo op 26-05-2008 20:45:09
de olietemperatuur loopt toch wel flink op als je gaat gassen hoor, dat is toch al snel een verschil van 20-25 graden.

Dat is bij benzine ook gewoon zo hoor.  Ik pas in elk geval mijn rijstijl niet aan, op gas gaat hij zelfs beter  8)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!